Plusy i minusy Plusa |
czas trwania testu: 12-20.08.2009 test na dystansie: 1391 km |
Urozmaiceniem oferty Volkswagena jest stosunkowo młody i bardzo osobliwy Golf Plus. Auto zaliczane jest do segmentu minivaów, chociaż w praktyce uważa się go za model będący elementem sprzęgającym tradycyjnego hatchbacka i Tourana. Pojazd powstał na płycie podłogowej Golfa piątej generacji. Resztę zaadaptowanych z pierwowzoru komponentów stanowią zaledwie lusterka boczne, zagłówki i silniki.
Pozostałe rozwiązania stylistyczne i technologiczne są indywidualnie przypisane odmianie Plus. Testowany Golf zadebiutował na targach genewskich w 2005 roku jako auto reprezentujące niezbyt popularny segment K. W grudniowe popołudnie roku ubiegłego, w Bolonii miała miejsce oficjalna prezentacja zmodernizowanej wizualnie i technicznie odmiany Golfa. Nowe linie stały się nawiązaniem do nowoczesnej koncepcji volkswagenowskiej, którą poznaliśmy w dniu premiery szóstej generacji hatchbacka.
STYLISTYKA
Lifting przeprowadzony w ubiegłym roku nadał autu wyrazu, uwydatnił jego pełne ekspresji rysy nadwozia urozmaicając tym samym sylwetkę obłego minivana. Obecna tendencja designerska sprawiła, że pojazd pomimo faktu bycia minivanem zachowuje harmonijną linię i niebagatelne kształty, nie ujmując mu jednocześnie walorów użytkowych. Asertywne spojrzenie auta gwarantują dosyć proste i jednocześnie przeszywające chłodem i butnością reflektory przednie, kuriozalnie zaprojektowany zderzak i udekorowana chromem atrapa chłodnicy.
Obłą (praktyczną) sylwetkę minivana uzupełniają dynamiczne formy szyb bocznych i lusterek. Zainspirowane nowoczesnością, przesiąknięte odważnymi projektami elementy nadwozia w połączeniu ze sferycznie wyprofilowaną karoserią są hybrydą jedyną w swoim rodzaju. Scaleniem skrajnie kontrastowych idei. Z całością perfekcyjnie współgrają drapieżne felgi ze stopu metali lekkich. Tył auta został uwydatniony dzięki nowoczesnym reflektorom zaprojektowanym przy wykorzystaniu technologii diod LED.
WNĘTRZE
Wewnątrz kabiny pasażerskiej spotkamy się z wieloma komponentami wzorowanymi na znanym hatchbacku. Zasadniczą różnicą pomiędzy autami jest przede wszystkim przestrzeń i funkcjonalność. Golf XL – czyli Plus, jest wyższy od standardowego modelu o 113 mm. Przestronna kabina umożliwia zatem swobodną podróż oraz ogromną ilość miejsca nad głową i na nogi. Atutem jest również zasobny bagażnik. Golf z zewnątrz jest produktem naprawdę, wartym uwagi. Wnętrze natomiast klasyfikuje go wśród klasy średniej. Wpływa na to poniekąd jakość materiałów wykończeniowych, takich jak plastik deski rozdzielczej. Jest on przeciętnie twardy, i niestety przy intensywnej eksploatacji niezbyt odporny na uszkodzenia mechaniczne.
Plusem Plusa jest natomiast wyposażenie. W standardzie nabywca otrzymuje nie tylko renomowane i solidne auto ale także pełną gamę dodatkowych walorów takich jak wielofunkcyjna stacja medialna, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy MFA oraz tempomat. Oprócz tego przy zakupie Golfa w prezentowanej wersji możemy liczyć na dodatkowy komfort w postaci przycisków obsługi radia zintegrowanych w kierownicy. Co więcej, auto w standardzie wyposażone jest w szereg systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy. Należą do nich m.in. elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego regulowane w zależności od prędkości pojazdu, ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV, układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu i gwałtownym przyspieszaniu ASR, system stabilizacji toru jazdy ESP oraz system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych podczas hamowania silnikiem MSR. Dzięki nim auto zachowuje względną stabilność i gwarantuje optymalny poziom bezpieczeństwa zapobiegając nieprzewidzianym zachowaniom samochodu.
W kwestii komfortu podróżowania należy zaznaczyć, że prezentowany pojazd należy do minivanów, a ich priorytetem jest wyjątkowa wygoda w pokonywaniu dalekich dystansów. Sprzyjające warunki są wynikiem przestronności wnętrza i dostosowanych foteli. Siedziska zapewniają poprawną pozycję za kierownicą, ich profil dopasowuje się do ułożenia ciała pasażerów zapewniając dobre trzymanie przy jeździe na zakrętach. Golf należy do grupy pojazdów spełniających standardowe wymagania większości klientów. Hatchback jest ogromnym hitem koncernu, od wielu pokoleń auto zdobywa liczne tytuły i nagrody, przoduje także w wynikach sprzedaży, nokautuje konkurencje na rynku pierwotnym i wtórnym. Czy debiutujący Plus może liczyć na powtórzenie chociaż części sukcesów brata?
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Jednostką napędową testowanego pojazdu jest dwulitrowy turbodiesel o mocy 140 KM. Silnik Golfa skonstruowany został w oparciu o nową technologię common rail, dzięki czemu jest znacznie cichszy, ale czy równie odporny jak klasyczny TDI z pompowtryskiwaczami? O tym przekona nas upływ czasu. Golf w prezentowanej wersji cechuje się przyzwoitymi osiągami. Do pierwszej setki rozpędza się w mniej niż 10 sekund. Wskazówka prędkościomierza staje przy 205 km/h.
|
Auto jak przystało na diesla jest dynamiczne i oszczędne. W mieście spalanie utrzymuje się poniżej poziomu 8 litrów. Na trasie wykorzystuje 5,2 litra a w cyklu mieszanym około 6,3 l. Testowany model zwinnie porusza się w każdych warunkach. Jest pojazdem o charakterze uniwersalnym. Dobrze trzyma się zakrętów pomimo wysokiego środka ciężkości. Zauważalny brak tendencji do utraty toru jazdy wpływa na jego stabilność i pewność prowadzenia.
PODSUMOWANIE
Volkswagen Golf Plus to niezbyt znana, aczkolwiek solidna oferta niemieckiego producenta. Auto jest nieprzeciętnym konkurentem dla spokrewnionego Seata Altea i Opla Merivy. Ceny tego auta wahają się od 61 do ponad 100 tyś zł. Prezentowany przez nas model wyceniono na 103 000 zł.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1968 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
103 kW (140 KM) / 4200 obr/min |
moment obrotowy |
320 Nm @ 1750-2500 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
205 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,8 s |
zużycie paliwa* |
7,5 / 5,2 / 6,3 |
dług. / szer. / wys. |
4204 / 1759 / 1592 (1621 z relingami) mm |
rozstaw osi |
2578 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1262 / 1890 kg |
bagażnik w standardzie |
395 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1450 l |
pojemność zbiornika paliwa |
55 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
61,000 zł wersja Trendline 1.4 benz. |
cena wersji testowanej |
103,000 zł wersja Highline + dodatki |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!