BMW jest najbardziej wartościową marką w branży motoryzacyjnej w Polsce – wynika z II edycji raportu „Top Marka” stworzonego przy współpracy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i miesięcznika PRESS.
Największe koncerny samochodowe idą łeb w łeb na polskim rynku w walce o miano Top Marki motoryzacyjnej. W żadnym innym zestawieniu branżowym rywalizacja czołówki nie była tak zacięta. Ubiegłoroczny lider – Fiat, dziś nie uplasował się w pierwszej piątce. W kryzysie mocno ucierpiała też marka Forda, która spadła z drugiego na piąte miejsce. Skorzystało na tym BMW oraz Renault. Trzeci jest – nieobecny w ubiegłorocznym zestawieniu – Volkswagen.
Analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę nie tylko ilość publikacji na temat koncernów w polskiej prasie, ale także ich jakość – wydźwięk, czy też zasięg. Przeanalizowano ponad 300 tysięcy publikacji w okresie od lipca 2008 do czerwca 2009.
Warunki na rynku motoryzacyjnym nie rozpieszczają producentów aut. Polacy kupili w pierwszym półroczu 2009 roku aż o 14 procent samochodów mniej, niż rok wcześniej. To skłoniło do inwestowania w markę. Sukcesy odnosiło zwłaszcza BMW, które postawiło na marketing doświadczeń. Organizowanie testów samochodów, czy jazd próbnych miało duże przełożenie na medialne publikacje. Znaczący wpływ na pozytywne postrzeganie BMW w Polsce miały występy w jego barwach Roberta Kubicy w Formule 1.
Z kolei Renault postawiło na ochronę środowiska, jakość i bezpieczeństwo. Volkswagen wskazywał na swoje produkty jako te z wyższej półki. Dotyczyło to zwłaszcza passata CC. Firma wypadała z kolei najlepiej w wynikach sprzedażowych. Mercedes mocno zaangażował się w sponsoring sportowy. Działania promocyjne Forda koncentrowały się wokół estetyki.
Najwięcej publikacji prasowych ukazało się na temat BMW. Jednak to o Volkswagenie media znacznie częściej pisały w kontekście pozytywnym. To właśnie ten koncern zyskał najwięcej na promocji przez media. Ekwiwalent reklamowy publikacji na temat Volkswagena wyniósł prawie 482 mln złotych. Drugi Mercedes uzyskał w ten sposób prawie 460 mln. Dla porównania Ford aż o 120 mln mniej, głównie ze względu na największą liczbę publikacji negatywnych.
RANKING MAREK:
1. (3.) BMW
2. (4.) Renault
3. (-.) Volkswagen
4. (5.) Mercedes
5. (2.) Ford
*w nawiasie pozycja sprzed roku
źródło: Press-Service