Peugeot BB1

Concept BB1, pokazany po raz pierwszy na 63. Salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, urzeczywistnia tę postawę przekraczając granice między kategoriami, oferując ciągle nową przyjemność z jazdy, wyrazistość stylu, sylwetkę… Ten samochód elektryczny ma ambicję, aby opanować nowe obszary motoryzacyjnego świata.

Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1

Założeniem modelu BB1 było sprostanie wszystkim sytuacjom, które mogą mieć miejsce w życiu codziennym w mieście oraz zaproponowanie maksymalnych możliwości przystosowania się, zwartej sylwetki, żywotności oraz zwrotności (promień skrętu 3,50 m). Aby to osiągnąć, ekipy Peugeot podjęły poważne wyzwanie, nigdy nie brane do tej pory pod uwagę w historii motoryzacji: umieszczenie czterech osób na długości 2,50 m. Ta rekordowa przestrzeń ma potencjalnie bardzo dużą pojemność załadowczą, natomiast zwarta „wszędobylska” sylwetka pojazdu, pozwala na zaparkowanie na każdym najmniejszym miejscu parkingowym, nawet prostopadle do chodnika.

Aby odpowiedzieć na takie wyzwania, organizacja kabiny pasażerskiej pod względem ergonomii, jest inspirowana światem motocykli: kierowca kieruje pojazdem przyjmując zupełnie nową pozycję, bardziej pionową, co jest możliwe dzięki zrezygnowaniu z zestawu pedałów w podłodze. Pasażer z tyłu zajmuje miejsce bezpośrednio za kierowcą. Po prawej, pasażer z przodu i tyłu przyjmują podobne pozycje. To właśnie dzięki takiej oryginalnej konfiguracji model BB1 pozwala na „oszczędną architekturę”.

Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1

Wsiadanie pasażerów jest ułatwione dzięki odwrotnemu otwieraniu drzwi, zaś bagażnik jest dostępny przez tylną pokrywę i przestrzeń hobby. Wnętrze można przekształcać w zależności od potrzeb, oferując przestrzeń załadowczą od 160 litrów (z czterema pasażerami) do 855 litrów (z jedną osobą na pokładzie).

Model BB1 jest innowacyjny także dzięki swojemu napędowi elektrycznemu. Ten model koncepcyjny jest wyposażony w zespół tylnych kół napędowych, opracowany wspólnie z firmą Michelin. To oryginalne rozwiązanie pozwala maksymalnie zwiększyć przestrzeń w kabinie pojazdu. Wzorując się na konstrukcji czterokołowców, moc całkowita nie przekracza 15 kW (20 KM) to jest 7,5 kW na silnik. Moc ta jest optymalna uwzględniając ciężar pojazdu i jego miejski charakter. Jego parametry dają mu pierwszorzędne przyspieszenie przy ruszaniu (0 do 30 km/h w 2,8 s) oraz dobry poziom przyspieszenia na wyższych prędkościach (30 do 60 km/h w 4 s), zapewniając przyjemność i bezpieczeństwo prowadzenia tak drogie Marce.

Baterie litowo-jonowe zapewniają natychmiast dostępną moc. Umożliwiają autonomiczną jazdę do 120 km. Każdy z dwóch zestawów baterii dostarczający energię do odpowiedniego silnika, został umieszczony pod zespołami siedzeń prawego i lewego, co nie zmniejsza przestronności wnętrza i pojemności przestrzeni bagażowej. Dodatkowo, takie usytuowanie między osiami kół przednich i tylnych jest korzystne z punktu widzenia wyważenia masy samochodu, zapewniając większą stabilność, zwłaszcza podczas hamowania.

Inżynierowie Marki posunęli się jeszcze dalej i na nowo zaprojektowali koncepcję pojazdu. Model BB1 jest więc oparty na podwoziu rurowym, zrealizowanym we współpracy z Peugeot Motocycles. Zawiera cały zespół zawieszenia pojazdu, elektryczny układ kierowniczy, układ jezdny (podwójne wahacze z przodu i z tyłu), itd., aby zapewnić pojazdowi zachowanie na drodze dostosowane do jego osiągów i miejskiego charakteru oraz przyjemność z jazdy i aktywne bezpieczeństwo godne marki Peugeot. Nadwozie składa się z lekkiej kapsuły wykonanej z włókna węglowego, zaprojektowanej w taki sposób, aby zapewnić szczelność kabiny, co otwiera nowe perspektywy dla indywidualizacji, a nawet różnorodnych sylwetek…

Wreszcie, masa pojazdu nie przekracza 600 kg wraz z bateriami, co wynika z zastosowania jedynie niezbędnych podzespołów mechanicznych i pozwala na znaczne ograniczenie jego masy.

Panele fotowoltaiczne w modelu BB1 wykorzystują technologię nowej generacji, opracowaną we współpracy z Fundacją Ocean Vital. Bardzo elastyczne (co pozwala na ich zamocowanie na tak skomplikowanych powierzchniach, jak podwójnie przetłoczony dach modelu BB1), mają wysoką wydajność w odzyskiwaniu energii, rzędu 16 % (wartości netto w porównaniu do aktualnych systemów) umożliwiając zasilanie niektórych urządzeń samochodowych.

źródło: Peugeot

Leave A Comment