Dynamiczne Coupe |
czas trwania testu: 03-07.08.2009 test na dystansie: 1838 km |
Renault Megane to historia obfitująca w treść. Auto po raz pierwszy ukazało się światu w 1995 roku. Od tej pory przeszło już wiele liftingów, a na dzień dzisiejszy możemy podziwiać intrygującą, trzecią generację. Każdy nowy wypust francuskiego koncernu rozbudzał fascynację. Projekty zawsze były niecodzienne, indywidualne i pełne ekstrawagancji. Nie inaczej jest z ich świeżym następcą. Auto debiutowało w 2008 roku na Paris Motor Show. Pod koniec roku zasiliło polski rynek motoryzacyjny.
STYLISTYKA
Nowy Renault Megane jest projektem niezwykle futurystycznym. Dynamiczna linia nadwozia nadaje mu sportowego charakteru. Sferyczne rysy powiązane są z pikantnymi detalami, dzięki którym cały projekt nabiera niebanalnego wyglądu. Rasowa konstrukcja nie tylko idealnie spełnia wyobrażenia o pojeździe przyszłości, ale jest też dostępną dla każdego klienta rzeczywistością. Ekspresyjne przetłoczenia i dystyngowane krągłości tworzą sylwetkę pełnokrwistego coupe. Auto jest atrakcyjne również dzięki soczystym detalom urozmaicającym jego sylwetkę.
Mówię tu przede wszystkim o kontrastowo odznaczających się na tle oranżu srebrnych klamkach i pasie przednim, a także zawadiackich reflektorach o złowrogim spojrzeniu i wytrawnych, pięcioramiennych felgach ze stopu metali lekkich. Wdzięk i lekkość modelu uwydatniają smukłe szyby boczne. Tył auta jest mocno napompowany. Widać to szczególnie w kwestii zderzaka. Ważną zaletą jest zachowanie wszelkich proporcji dzięki którym Megane prezentuje się znakomicie. Owalną szybę klapy bagażnika zdobi sportowa lotka. Reflektory umieszczono w skrajnych punktach konstrukcji. Pomiędzy nimi błyszczy emblemat marki. Uwagę zwraca ponadto nietuzinkowy, chromowany wydech umieszczony w centrum.
WNĘTRZE
Wnętrze Megane’a jest nieco mniej kosmiczne od bryły nadwozia, aczkolwiek niezbyt daleko odbiega od idei modernistycznych. Jak na segment C mogę śmiało powiedzieć, że auto jest przyzwoicie wykonane, a materiały użyte w jego projekcie posiadają dobrą jakość. Plastiki są względnie miękkie, elementy kokpitu dobrze spasowane a tapicerka odporna na wiele szkodliwych czynników. Finezyjna deska rozdzielcza ozdobiona jest plastikiem w kolorze aluminium. Panel centralny mieści dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz wielofunkcyjny i banalnie prosty w obsłudze odtwarzacz muzyczny. Megane jest sowicie wyposażony.
Tuż nad nawiewami znajdziemy kolorowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej. System w Renault posiada polską mapę, która po przetestowaniu okazała się bardzo dokładna i użyteczna. Doskonale wyprofilowana kierownica pokryta została miękką skórą i wyposażona w przyciski sterowania radiem oraz tempomatem. Za nią znajdziemy efektowne, cyfrowe wskaźniki prędkości i obrotów. Zegary zachwycają czytelnością dzięki nieschematycznemu, białemu podświetleniu. W tym samym miejscu usytuowano ponadto multifunkcyjny komputer pokładowy czuwający nad stanem technicznym auta i monitujący poziom paliwa. W tunelu środkowym wygospodarowano miejsce na dwie puszki z napojem oraz praktyczny podłokietnik ze schowkiem. W standardowym wyposażeniu testowanego auta znajduje się ponadto czujnik deszczu, elektrycznie podnoszone szyby przednie sterowane impulsowo, z zabezpieczeniem przed przecięciem palców, elektronicznie kodowany system blokady zapłonu, elektryczne wspomaganie kierownicy i elektrycznie sterowane, składane ręcznie i podgrzewane lusterka boczne.
Renault w swoich produktach wykorzystuje system zbliżeniowy. Właściciel otrzymuje kartę Renault, przy pomocy której może zdalnie kontrolować zapłon jak również otwieranie i zamykanie pojazdu. Mankamentem Megane’a jest niewielka ilość miejsca w przedziale pasażerskim. Trzydrzwiowe coupe wygląda rewelacyjne ale niestety znacząco ogranicza swobodę ruchów. Pasażerom z przodu rozmiary auta nie dokuczają w sposób uniemożliwiający pokonywanie dalekich dystansów. W tej sferze mamy wystarczającą ilość miejsca na nogi i wokół siebie. Wzrostowi komfortu sprzyjają optymalnie wygodne i dobrze wyprofilowane fotele, które uzupełnia wszechstronna regulacja manualna. Z tyłu jednak trudno jest wepchnąć trzy dorosłe osoby. Bezpośredni kontakt kolan z fotelami przednimi niestety skutkuje odrętwieniem.
|
|
Megane’a wyposażono w system mocowania fotelika dziecięcego Isofix na tylnej kanapie. Domeną francuskiego koncernu zawsze było przecież bezpieczeństwo. Pod tym kryterium mieści się także obfity pakiet poduszek powietrznych (poduszka czołowa kierowcy samoczynnie dostosowująca się do siły zderzenia, poduszka pasażera z przodu samoczynnie dostosowująca się do siły zderzenia, poduszki boczne chroniące klatkę piersiową i miednicę użytkowników siedzących z przodu, poduszki kurtynowe) oraz napinacze pasów bezpieczeństwa i irytujący alert dźwiękowy przypominający o ich zapięciu.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Jednostką napędową testowanego auta jest popularny turbo diesel o pojemności 1.9 l. Dysponuje on mocą 130 KM. Względnie proporcjonalna do masy moc pojazdu umożliwia mu osiągnięcie pierwszej setki w 9,5 sekundy. Przyznać trzeba, że wynik jest wart uwagi. Megane jest bardzo zwinny i żwawy. Dzięki optymalnie zestrojonemu zawieszeniu dobrze trzyma się drogi. Pomaga mu w tym seryjny system stabilizacji toru jazdy ESP i system kontroli trakcji.
Dynamiczne poruszanie się w rozmaitych warunkach gwarantuje odczuwalne 300 Nm osiągalne przy 1750 obrotach na minutę. Prędkość maksymalna jaką da radę wykrzesać auto sięga 210 km/h. Megane’a chwali się ponadto za przyzwoity poziom spalania. W mieście auto wykorzystuje 7,3 l oleju napędowego. W cyklu mieszanym potrzebuje 6 l, natomiast gdy pokonujemy dalekie trasy możemy liczyć na apetyt nie większy jak 5 l. Megane z dieslem pod maską jest kompromisem pomiędzy dynamiką i oszczędnością.
PODSUMOWANIE
Renault Megane Coupe to propozycja dla indywidualistów. Pomimo tego, że nadal pozostaje pojazdem segmentu C, a od konkurencji nie wyróżnia go żadne szczególne wyposażenie czy osiągi, to jego kuriozalny i intrygujący wygląd jest niezastąpionym wabikiem na potencjalnych klientów. Propozycja francuskiego koncernu skierowana jest w szczególności do młodych osób, których fascynuje nie koniecznie luksus, klasa i komfort, a temperament i sportowy design
Testowany Megane nie należy do aut superfunkcjonalnych ani wyjątkowo użytecznych. On po prostu służy do poruszania się pomiędzy punktami A i B. Przemieszczanie się ułatwiają nowoczesne technologie i gadżety. Koszt zakupu auta oszacowano na 93,550 zł. Oferty producenta rozpoczynają się jednak już od kwoty 62,000 zł.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1870 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
96 kW (130 KM) @ 3750 obr/min |
moment obrotowy |
300 Nm @ 1750 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
205 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,5 s |
zużycie paliwa* |
7,3 / 4,9 / 6,0 |
dług. / szer. / wys. |
4295 / 1808 / 1423 mm |
rozstaw osi |
2740 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1310 / 1807 kg |
bagażnik w standardzie |
377 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
60 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 20 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
62,400 zł wersja Expression 1.6 benz. |
cena wersji testowanej |
93,550 zł wersja Dynamique |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!