Aston według Renault |
czas trwania testu: 02-06.04.2009 test na dystansie: 1895 km |
Renault Laguna w nadwoziu typu Coupe to zdecydowanie jeden z najbardziej charakternych projektów francuskich wizjonerów. Dynamiczna, pełna subtelności i klasy stała się topowym wytworem marki. Auto odznacza się przede wszystkim nowatorskim designem i świetnymi właściwościami jezdnymi. Francuskie przedsiębiorstwo nieustannie wojuje z powszechną, negatywną opinią na temat swoich produktów. W wielu przypadkach są to uzasadnione słowa krytyki. Czy nowe wytwory zdołają oczarować potencjalnych klientów na tyle, aby przymknęli oko na znane wszystkim niedociągnięcia?
Premiera trzeciej generacji Laguny miała miejsce na IAA Frankfurt 2007. Rok później światło dzienne ujrzała wersja w nadwoziu coupe. Debiut miał miejsce na festiwalu filmowym w Cannes. Dzień później nową odsłonę auta zobaczyć można było na GP Monako. Zmodernizowany pod względem stylistycznym i technicznym model według zapowiedzi producenta miał być autem niezawodnym. Niestety po dwóch latach auto zachowuje się tak jak i poprzedniczka, która była i jest do dziś głównym źródłem zysków dla dealerów. W testowanym modelu zainstalowano na szczęście mniej awaryjny i za razem najmocniejszy silnik o pojemności 3,5 l.
STYLISTYKA
Wygląd zewnętrzny nowej Laguny Coupe jest jej kluczową zaletą. Harmonijna linia nadwozia z wymownymi przetłoczeniami oraz odważne kształty i nowoczesne detale stały się podstawą jej atrakcyjności. O urodzie Laguny nie można przeczyć. Auto bezwarunkowo przykuwa wzrok innych uczestników ruchu. Coupe zawsze było tą najbardziej pożądaną odmianą. Atuty takie jak agresywna, sportowa sylwetka, młodzieżowy charakter i ponętne kształty zawsze tkwiły w marzeniach młodocianych kierowców. W dzisiejszych czasach Renault proponuje nam swój elegancki, temperamenty i gustowny produkt, który pod względem stylistycznym jest strzałem w dziesiątkę. Przód auta pozostał niezmienny.
Tak jak i klasyczny sedan odznacza się buńczucznym spojrzeniem rzucanym przez geometryczne i rozciągnięte w głąb maski reflektory. Szeroka osłona chłodnicy uwydatnia siłę testowanego pojazdu. Z boku Laguna staje się typowym Coupe. Długie drzwi boczne z szybami pozbawionymi ramek oraz mocno ścięta linia dachu stanowią podstawę intrygującej aparycji modelu. Projekt tyłu niemal każdy miłośnik motoryzacji kojarzy z Aston Martin’em DB7. W rzeczy samej Laguna pod tym względem ma z nim dużo cech wspólnych. Znacznie wystająca klapa bagażnika o nietypowym zarysie oraz smukłe reflektory urozmaicone diodami typu LED stanowią konstrukcję bliską Brytyjczykowi.
|
|
To właśnie te elementy nadają autu bardzo współczesnego i modnego wyglądu. Z pod krągłego zderzaka wystają dwa charakterne, chromowane wydechy. Pod tym względem wszystko staje się jasne. Niebagatelną konstrukcję urozmaicają znacznie estetyczne, osiemnastocalowe felgi ze stopu metali lekkich.
WNĘTRZE
Do wnętrza Renault, zwłaszcza Laguny, która reprezentuje jeden z wyższych segmentów nie można mieć zastrzeżeń. Powiem więcej! To jedno z najlepiej zaaranżowanych wnętrz w historii motoryzacji. Przyjazne kierowcy, wygodne i harmonijne. Laguna pod każdym względem przystosowana jest do wymagań swojego właściciela. Każdy, niezależnie od płci, wzrostu, masy i innych indywidualnych cech odnajdzie się za jej kierownicą. Cały kokpit zaplanowano z pomysłem uwzględniając najbardziej rygorystyczne zasady ergonomii. Testowany model był ponadto o wiele bardziej interesujący ze względu na jasną kolorystykę, która zdominowała wnętrze.
W Lagunie zachwyca także jakość materiałów z jakich wykonano deskę rozdzielczą. Miękki, nieszkodliwy plastik nawet po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów nie daje o sobie znać. Cisza. Sama konstrukcja jest bardzo ponadczasowa. Zgrabne łuki ozdobiono elementami imitującymi aluminium co uwydatnia walory estetyczne. Panel centralny Laguny mieści w sobie wielofunkcyjny odtwarzacz CD/MP3 ze zmieniarką na sześć płyt oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną z czujnikiem nasłonecznienia. W standardzie znajduje się także system Bluetooth umożliwiający zintegrowanie auta z telefonem komórkowym.
Oprócz tego auto wyposażone zostało w nawigację satelitarną, która niestety nie grzeszy dokładnością. W tunelu środkowym znajdziemy uchwyty na napoje, joystick i kilka przycisków służących do obsługi systemu nawigacji, a także automatyczny hamulec postojowy. Jedyne zastrzeżenie w kwestii estetyki tyczy się niezgrabnej przekładni. Skupmy się teraz nad kierownicą, której nadano sportowy, bardzo ciekawy kształt. Przy jej pomocy nie tylko kontrolujemy zachowanie pojazdu, ale także obsługujemy radio, telefon i tempomat. Pokryto ją miękką przyjemną w dotyku skórą o jasnym odcieniu . Koło kierownicy ma świetny kształt, dopasowany w sam raz do dłoni. Tuż za nią mieszczą się czytelne zegary ozdobione chromem, pomiędzy którymi znalazł się polskojęzyczny komputer pokładowy.
Zasiadając w głębokim, sportowym fotelu czujemy się bardzo bezpiecznie i stabilnie. Dopasowany profil nie tylko wpływa na trzymanie boczne ale również na komfort podróżowania. Siedziska są miękkie, a co za tym idzie zapewniają wygodę nawet przy pokonywaniu dalekich dystansów. Estetyczne wykonanie, perfekcyjne szwy i skóra uszlachetniająca całość projektu to wynik ogromnej dbałości o detale. Siedziska posiadają ponadto wszechstronną regulację automatyczną i podgrzewanie o zmiennej intensywności. Testowaną Lagunę wyposażono ponadto w hi-endowy system audio renomowanej marki Bose z zestawem dziesięciu głośników i wzmacniaczem, który z pewnością zadowoli nawet audiofili uzależnionych od jakości dźwięku. Producent w standardzie oferuje również radar cofania z możliwością dezaktywacji, układ wspomagania przy parkowaniu przodem, zestaw naprawczy koła zapasowego, układ kontroli ciśnienia w oponach, kartę Renault Hands Free, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka boczne i reflektory ksenonowe. Sowite wyposażenie najbogatszej odmiany Renówki obejmuje także systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy takie jak ABS, ESP i HBA(układ wspomagania nagłego hamowania. Pojemność bagażnika testowanej Laguny wynosi 423 l i stwarza możliwość przewożenia wielu różnorodnych przedmiotów.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE
Koncernowi Renault składamy pokłony za wprowadzenie do oferty 3,5 litrowego silnika benzynowego, który zasilał testowany model. Dzięki niemu Laguna jest dynamiczna nie tylko z pozoru jaki stwarza wygląd zewnętrzny. Auto dysponuje mocą 238 KM, co przekłada się na żwawe przyspieszenia i swobodne wyprzedzanie. Laguna ma siłę niezależnie od momentu, w którym dociśniemy pedał gazu. Jest zwinna, stabilna i wygodna, a te zalety przekładają się na ogólne wrażenia o komforcie jazdy. Model z prezentowanym silnikiem pierwszą setkę osiąga w 7,4 sek. Prędkość maksymalna wynosi 244 km/h. Nic tak jednak nie cieszy jak rasowy, basowy dźwięk wydobywający się z pod maski przy gwałtownym przyspieszeniu.
Radość na twarzy wywołuje również dobrze zestopniowana, automatyczna skrzynia biegów, która wbrew pozorom nie zamula auta i pozwala cieszyć się jego predyspozycjami. Nisko osadzony środek ciężkości, system stabilizacji toru jazdy oraz niezwykle posłuszny układ kierowniczy stale czuwają nad stabilnością auta i poprawnym zachowaniem niezależnie od warunków panujących na drodze. Projektanci Laguny wypracowali również doskonały kompromis w kwestii zestrojenia zawieszenia, które zapewnia świetną przyczepność i jednocześnie niweluje efekt poruszania się po dziurach i wyrwach. Do wnętrza kabiny absolutnie nie docierają żadne drgania. Auto buja się, spokojnie pokonując kolejne przeszkody. 3,5 litra wykazuje ponadprzeciętny apetyt na paliwo. W mieście spalanie dochodzi nawet do poziomu 17 litrów. Na trasie spada do 10 a w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 13l.
PODSUMOWANIE
Renault Laguna Coupe pod względem stylistycznym i technologicznym wydaje się być ciekawą alternatywą. Auto oferuje wysoki komfort podróżowania i zadowolenie z użytkowania w każdej sytuacji do momentu pierwszej wizyty w serwisie. Kupując Renault niestety musimy liczyć się z wysokim kosztem eksploatacji. Gdy przegryziemy już wszystkie mankamenty możemy w pełni cieszyć się naszym wyjątkowym i pełnym wdzięku autem. Testowany model wyceniono na 169,600 zł. Podstawę można nabyć już za 119.500 zł w niebanalnej odmianie benyznowej 2.0 T.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 3498 cm³ |
układ / liczba zaworów |
V6 / 24 |
moc maksymalna |
175 kW (238 KM) @ 6000 obr/min |
moment obrotowy |
330 Nm @ 4400 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
automatyczna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
244 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
7,4 s |
zużycie paliwa* |
16,7 / 9,8 / 12,5 |
dług. / szer. / wys. |
4643 / 1812 / 1398 mm |
rozstaw osi |
2694 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1522 / 1952 kg |
bagażnik w standardzie |
423 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
66 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata |
przeglądy |
co 20 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
119.500 zł silnik 2.0 T |
cena wersji testowanej |
169,600 zł wersja Initiale |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!