Renault Laguna Coupe 2.0 dCi – AUTO TEST

Uwodziciel

czas trwania testu: 16-20.04.2009

test na dystansie: 2318 km

Renault Laguna opisywana jest jako rodzinny samochód osobowy. Jak to się ma do odmiany Coupe? Otóż na pierwszy rzut oka auto w takim nadwoziu nie może być funkcjonalne. Tym bardziej daleko mu do rodzinnego, które oferuje przede wszystkim wszechstronność. Francuskie Coupe chociaż posiada cechy kuriozalnego auta sportowego daje też możliwość wykorzystywania go w dowolny sposób. Wbrew pozorom oferuje ogromną ilość miejsca, przestrzeń załadunkową i komfort. Ostatnim czasem pokazywaliśmy komfortową, elegancką i dynamiczną Lagunę z mocnym, 3.5 litrowym silnikiem. Tym razem do naszej redakcji trafiła odmiana oznaczona przez producenta emblematem GT. Odmiana z charakterem.

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Laguna trzeciej generacji zadebiutowała w połowie 2007 roku na IAA Frankfurt. W tym samym momencie producent pokazał Coupé Concept. Rok później na festiwalu w Cannes nastąpiła premiera wersji produkcyjnej.

STYLISTYKA

Dynamiczna linia nadwozia Renault Laguny Coupe jest zdecydowanie jej priorytetową zaletą. Łagodne linie i ekscentryczne dodatki rodem z kosmosu kreują jej niepowtarzalny wygląd, który kusi ponętnością. Masywny przód z charakternym zderzakiem i osłoną chłodnicy dodaje mu brytyjskich atrybutów. Nie inaczej przedstawia się kwestia zadziornego tyłu, który projektem nawiązuje do popularnego DB7. Gładko scalona z linią dachu klapa bagażnika wychyla się delikatnie ku górze. Francuski koncern w ten właśnie sposób pojmuje aerodynamikę.

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Najciekawszym elementem nadwozia, który przykuwa bezwiednie wzrok innych kierujących są niemal zupełnie płaskie, wydłużone ku bokom reflektory urozmaicone diodami typu LED. Coupe pochodzące z Europy Zachodniej łamie konwenanse i staje się jednym z najbardziej urokliwych i nietuzinkowych projektów. Wdzięk smukłej sylwetki nadwozia ozdobionego chromowanymi, subtelnymi akcentami przełamują ekstrawaganckie detale w postaci wydechów, nowoczesnych rozwiązań tj. zintegrowane w lusterkach kierunkowskazy czy w końcu wymownych osiemnastocalowych felg ze stopu metali lekkich. Jednym słowem wygląd zewnętrzny Laguny Coupe robi wrażenie, piorunujące wrażenie.

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

WNĘTRZE

Wnętrze Laguny Coupe to właściwie wierna kopia zwykłego sedana i nie ma w tym nic złego. Auto zyskało sobie pod tym względem pozytywną opinię, dlatego właśnie wybierając Coupe decydujemy się jedynie na zmianę w kwestii wyglądu. Tradycyjny, popularny sedan może być bardziej wyrazisty i chyba jest to główny powód dla którego klienci decydują się na odmianę Coupe. Wybór tej ciekawszej propozycji wiąże się z rezygnacją z jednego miejsca na tylnej kanapie. Ale to akurat nie jest szczególnie ważnym szczegółem, który mógłby zniechęcić zafascynowanych kierowców.

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Wnętrze testowanej Laguny emanowało chłodnym tonem i sportową stylistyką. Akcenty w postaci aluminium i czerwonych dodatków przekształciły komfortowy pojazd rodzinny w zahartowanego diabła. Zabiegi te nie ujęły mu jednak funkcjonalności a jedynie dodały magnetyzmu. Kokpit tak jak w przypadku innych odmian nadwozia docenimy przede wszystkim za ergonomię i wysoką jakość materiałów, z których został wykonany. Miękki, zupełnie nieszkodliwy plastik zachowuje swoje doskonałe właściwości a czas nie wpływa ujemnie na jego stan techniczny i wygląd. Dystyngowaną czerń przeszywają elementy ze srebrnego plastiku, które urozmaicają wnętrze i dodają mu polotu. Konsola środkowa mieści w sobie multifunkcyjny wyświetlacz radia, którego obsługa odbywa się przy pomocy kilku przycisków. Prostota w tej kwestii wiąże się z łatwością sterowania. Radio wyposażono ponadto w przydatną zmieniarkę na sześć płyt CD/MP3. Intuicyjnie znajdziemy tu również stylowy panel automatycznej klimatyzacji dwustrefowej.

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Prostopadle do panelu centralnego znajdziemy uchwyt na butelkę z napojem, hamulec ręczny i przycisk dezaktywujący ESP. Klasyczne, czytelne i szlachetnie wyglądające wskaźniki prędkości i obrotów ozdobiono chromem. Pomiędzy nimi umiejscowiono wyświetlacz komputera pokładowego z polskimi komunikatami. Do jego funkcji należą m.in. monitowanie zasięgu, przebiegu, dystansu, radia, kontroli ciśnienia w oponach a także sugerowanie zmiany biegu na wyższy bądź redukcji w celu ekonomicznej jazdy. Kierownica o świetnym profilu dostosowuje się do dłoni gwarantując wygodne manewrowanie pojazdem. Wyposażono ją w kilka przycisków przy pomocy których możemy obsłużyć regulator i ogranicznik prędkości lub radio. Skórzane niezwykle estetyczne siedziska urozmaicono elementami intensywnej czerwieni. Właściwościami zbliżone są do tych stosowanych w super samochodach, czyli doskonałe trzymanie boczne, wszechstronna regulacja umożliwiająca ustawienie optymalnej pozycji i dostosowana miękkość będąca gwarantem komfortu zwłaszcza podczas pokonywania dalekich dystansów. Pomiędzy nimi umieszczono wygodny podłokietnik ze schowkiem. Tylna kanapa wbrew pozorom nie służy jedynie jako wyjście awaryjne. Pasażerowie z tyłu posiadają pełną swobodę ruchów.

Rośli podróżujący mogą niestety narzekać na skromną ilość miejsca na nogi. Z tyłu komfort podnosi obecność szerokiego podłokietnika z uchwytami na napoje. W standardowym wyposażeniu Laguny w wersji GT znajdziemy elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka wsteczne, kartę Hands Free 2 umożliwiającą uruchomienie pojazdu za pomocą przycisku bez konieczności umieszczenia jej w miejscu na to przeznaczonym, reflektory bi-ksenonowe kierunkowe z dynamicznym korektorem kąta pochylenia wiązki, system Isofix, a taklże systemy ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania oraz ESP z ASRem odpowiadające za zachowanie stabilności auta podczas jazdy. Elementem opcjonalnym Laguny był ponadprzeciętny system audio, z którego wydobywało się czyste i szlachetne brzmienie.

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

Renault Laguna Coupe 2.0 dCi

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE

Pod maską Laguny znalazł się zaledwie dwulitrowy diesel. Pomimo tego wygenerowano z niego moc 178 KM, dzięki którym testowany pojazd nie był uciążliwy. Oczywiście chcielibyśmy mieść większą swobodę i pewność podczas manewrów wyprzedzania.

Laguna szczególnie nie zawodziła jednak w tej kwestii. Cechowała się dosyć przyzwoitą dynamiką i wykazywała chęć współpracy. Do pierwszej setki rozpędzała się w 8,5 sek. V max sięgała 223 km/h. Dzięki takiej specyfikacji możliwa była swobodna i nie nużąca jazda. Silnik z pewnością nie zachwyci zwolenników gwałtownych przyspieszeń ale w zupełności wystarczy przeciętnym użytkowników, którzy wymagają odrobinę więcej niż podstawa. Atutem zdecydowanie jest zużycie paliwa. W mieście auto wykazuje zapotrzebowanie na niewiele ponad 9 litrów. W cyklu mieszanym paliwożerność sięga około 7,2. Na trasie apetyt spada do 6,3 l ON/100km. Francuska nowość zadowala ponadto w kwestii właściwości jezdnych.

Niskie nadwozie, aerodynamiczne kształty i doskonała przyczepność, o którą dba przede wszystkim ESP sprawiają, że auto w każdych warunkach jest stabilne na drodze a jazda bezstresowa. Kompromisowo zestrojone zawieszenie, które również bierze czynny udział nad zachowaniami Laguny przy pokonywaniu ostrych zakrętów cechuje się ponadto wyjątkową sprężystością. Dzięki tej właściwości pasażerom auta nie doskwierają stuki i drgania kabiny wywołane pokonywaniem dziur i wybojów.

PODSUMOWANIE

Renault Laguna Coupe to połączenie piękna, funkcjonalności, dynamiki i komfortu. Projekt sam w sobie jest idealnym kompromisem a jego urzeczywistnienie pozwoliło szerokiej gamie kierowców o różnych upodobaniach i potrzebach skupić się wokół francuskiej marki. Jedyną barierą i chwilą zastanowienia nad decyzją może być cena. Testowana wersja warta była 130,100 zł. Wersja Laguny w nadwoziu Coupe z silnikiem diesla i standardowym wyposażeniem kosztuje 125,500 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1995 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

131 kW (178 KM) @ 3750 obr/min

moment obrotowy

400 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

223 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

8,5 s

zużycie paliwa*

9,2 / 6,3 / 7,2

dług. / szer. / wys.

4643 / 1812 / 1398 mm

rozstaw osi

2694 mm

masa własna / dopuszczalna

1539 / 1997 kg

bagażnik w standardzie

423 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

66 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

119,500 zł silnik 2.0 T

cena wersji testowanej

130,100 zł wersja GT

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment