Uwodziciel |
czas trwania testu: 16-20.04.2009 test na dystansie: 2318 km |
Renault Laguna opisywana jest jako rodzinny samochód osobowy. Jak to się ma do odmiany Coupe? Otóż na pierwszy rzut oka auto w takim nadwoziu nie może być funkcjonalne. Tym bardziej daleko mu do rodzinnego, które oferuje przede wszystkim wszechstronność. Francuskie Coupe chociaż posiada cechy kuriozalnego auta sportowego daje też możliwość wykorzystywania go w dowolny sposób. Wbrew pozorom oferuje ogromną ilość miejsca, przestrzeń załadunkową i komfort. Ostatnim czasem pokazywaliśmy komfortową, elegancką i dynamiczną Lagunę z mocnym, 3.5 litrowym silnikiem. Tym razem do naszej redakcji trafiła odmiana oznaczona przez producenta emblematem GT. Odmiana z charakterem.
Laguna trzeciej generacji zadebiutowała w połowie 2007 roku na IAA Frankfurt. W tym samym momencie producent pokazał Coupé Concept. Rok później na festiwalu w Cannes nastąpiła premiera wersji produkcyjnej.
STYLISTYKA
Dynamiczna linia nadwozia Renault Laguny Coupe jest zdecydowanie jej priorytetową zaletą. Łagodne linie i ekscentryczne dodatki rodem z kosmosu kreują jej niepowtarzalny wygląd, który kusi ponętnością. Masywny przód z charakternym zderzakiem i osłoną chłodnicy dodaje mu brytyjskich atrybutów. Nie inaczej przedstawia się kwestia zadziornego tyłu, który projektem nawiązuje do popularnego DB7. Gładko scalona z linią dachu klapa bagażnika wychyla się delikatnie ku górze. Francuski koncern w ten właśnie sposób pojmuje aerodynamikę.
Najciekawszym elementem nadwozia, który przykuwa bezwiednie wzrok innych kierujących są niemal zupełnie płaskie, wydłużone ku bokom reflektory urozmaicone diodami typu LED. Coupe pochodzące z Europy Zachodniej łamie konwenanse i staje się jednym z najbardziej urokliwych i nietuzinkowych projektów. Wdzięk smukłej sylwetki nadwozia ozdobionego chromowanymi, subtelnymi akcentami przełamują ekstrawaganckie detale w postaci wydechów, nowoczesnych rozwiązań tj. zintegrowane w lusterkach kierunkowskazy czy w końcu wymownych osiemnastocalowych felg ze stopu metali lekkich. Jednym słowem wygląd zewnętrzny Laguny Coupe robi wrażenie, piorunujące wrażenie.
WNĘTRZE
Wnętrze Laguny Coupe to właściwie wierna kopia zwykłego sedana i nie ma w tym nic złego. Auto zyskało sobie pod tym względem pozytywną opinię, dlatego właśnie wybierając Coupe decydujemy się jedynie na zmianę w kwestii wyglądu. Tradycyjny, popularny sedan może być bardziej wyrazisty i chyba jest to główny powód dla którego klienci decydują się na odmianę Coupe. Wybór tej ciekawszej propozycji wiąże się z rezygnacją z jednego miejsca na tylnej kanapie. Ale to akurat nie jest szczególnie ważnym szczegółem, który mógłby zniechęcić zafascynowanych kierowców.
Wnętrze testowanej Laguny emanowało chłodnym tonem i sportową stylistyką. Akcenty w postaci aluminium i czerwonych dodatków przekształciły komfortowy pojazd rodzinny w zahartowanego diabła. Zabiegi te nie ujęły mu jednak funkcjonalności a jedynie dodały magnetyzmu. Kokpit tak jak w przypadku innych odmian nadwozia docenimy przede wszystkim za ergonomię i wysoką jakość materiałów, z których został wykonany. Miękki, zupełnie nieszkodliwy plastik zachowuje swoje doskonałe właściwości a czas nie wpływa ujemnie na jego stan techniczny i wygląd. Dystyngowaną czerń przeszywają elementy ze srebrnego plastiku, które urozmaicają wnętrze i dodają mu polotu. Konsola środkowa mieści w sobie multifunkcyjny wyświetlacz radia, którego obsługa odbywa się przy pomocy kilku przycisków. Prostota w tej kwestii wiąże się z łatwością sterowania. Radio wyposażono ponadto w przydatną zmieniarkę na sześć płyt CD/MP3. Intuicyjnie znajdziemy tu również stylowy panel automatycznej klimatyzacji dwustrefowej.
Prostopadle do panelu centralnego znajdziemy uchwyt na butelkę z napojem, hamulec ręczny i przycisk dezaktywujący ESP. Klasyczne, czytelne i szlachetnie wyglądające wskaźniki prędkości i obrotów ozdobiono chromem. Pomiędzy nimi umiejscowiono wyświetlacz komputera pokładowego z polskimi komunikatami. Do jego funkcji należą m.in. monitowanie zasięgu, przebiegu, dystansu, radia, kontroli ciśnienia w oponach a także sugerowanie zmiany biegu na wyższy bądź redukcji w celu ekonomicznej jazdy. Kierownica o świetnym profilu dostosowuje się do dłoni gwarantując wygodne manewrowanie pojazdem. Wyposażono ją w kilka przycisków przy pomocy których możemy obsłużyć regulator i ogranicznik prędkości lub radio. Skórzane niezwykle estetyczne siedziska urozmaicono elementami intensywnej czerwieni. Właściwościami zbliżone są do tych stosowanych w super samochodach, czyli doskonałe trzymanie boczne, wszechstronna regulacja umożliwiająca ustawienie optymalnej pozycji i dostosowana miękkość będąca gwarantem komfortu zwłaszcza podczas pokonywania dalekich dystansów. Pomiędzy nimi umieszczono wygodny podłokietnik ze schowkiem. Tylna kanapa wbrew pozorom nie służy jedynie jako wyjście awaryjne. Pasażerowie z tyłu posiadają pełną swobodę ruchów.
Rośli podróżujący mogą niestety narzekać na skromną ilość miejsca na nogi. Z tyłu komfort podnosi obecność szerokiego podłokietnika z uchwytami na napoje. W standardowym wyposażeniu Laguny w wersji GT znajdziemy elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka wsteczne, kartę Hands Free 2 umożliwiającą uruchomienie pojazdu za pomocą przycisku bez konieczności umieszczenia jej w miejscu na to przeznaczonym, reflektory bi-ksenonowe kierunkowe z dynamicznym korektorem kąta pochylenia wiązki, system Isofix, a taklże systemy ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania oraz ESP z ASRem odpowiadające za zachowanie stabilności auta podczas jazdy. Elementem opcjonalnym Laguny był ponadprzeciętny system audio, z którego wydobywało się czyste i szlachetne brzmienie.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE
Pod maską Laguny znalazł się zaledwie dwulitrowy diesel. Pomimo tego wygenerowano z niego moc 178 KM, dzięki którym testowany pojazd nie był uciążliwy. Oczywiście chcielibyśmy mieść większą swobodę i pewność podczas manewrów wyprzedzania.
Laguna szczególnie nie zawodziła jednak w tej kwestii. Cechowała się dosyć przyzwoitą dynamiką i wykazywała chęć współpracy. Do pierwszej setki rozpędzała się w 8,5 sek. V max sięgała 223 km/h. Dzięki takiej specyfikacji możliwa była swobodna i nie nużąca jazda. Silnik z pewnością nie zachwyci zwolenników gwałtownych przyspieszeń ale w zupełności wystarczy przeciętnym użytkowników, którzy wymagają odrobinę więcej niż podstawa. Atutem zdecydowanie jest zużycie paliwa. W mieście auto wykazuje zapotrzebowanie na niewiele ponad 9 litrów. W cyklu mieszanym paliwożerność sięga około 7,2. Na trasie apetyt spada do 6,3 l ON/100km. Francuska nowość zadowala ponadto w kwestii właściwości jezdnych.
Niskie nadwozie, aerodynamiczne kształty i doskonała przyczepność, o którą dba przede wszystkim ESP sprawiają, że auto w każdych warunkach jest stabilne na drodze a jazda bezstresowa. Kompromisowo zestrojone zawieszenie, które również bierze czynny udział nad zachowaniami Laguny przy pokonywaniu ostrych zakrętów cechuje się ponadto wyjątkową sprężystością. Dzięki tej właściwości pasażerom auta nie doskwierają stuki i drgania kabiny wywołane pokonywaniem dziur i wybojów.
PODSUMOWANIE
Renault Laguna Coupe to połączenie piękna, funkcjonalności, dynamiki i komfortu. Projekt sam w sobie jest idealnym kompromisem a jego urzeczywistnienie pozwoliło szerokiej gamie kierowców o różnych upodobaniach i potrzebach skupić się wokół francuskiej marki. Jedyną barierą i chwilą zastanowienia nad decyzją może być cena. Testowana wersja warta była 130,100 zł. Wersja Laguny w nadwoziu Coupe z silnikiem diesla i standardowym wyposażeniem kosztuje 125,500 zł.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1995 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
131 kW (178 KM) @ 3750 obr/min |
moment obrotowy |
400 Nm @ 2000 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
223 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
8,5 s |
zużycie paliwa* |
9,2 / 6,3 / 7,2 |
dług. / szer. / wys. |
4643 / 1812 / 1398 mm |
rozstaw osi |
2694 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1539 / 1997 kg |
bagażnik w standardzie |
423 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
66 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata |
przeglądy |
co 20 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
119,500 zł silnik 2.0 T |
cena wersji testowanej |
130,100 zł wersja GT |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!