Koncepcja przestrzenna nowego modelu Panamera

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, prezentuje innowacyjną koncepcję wnętrza swojej czwartej serii samochodów. Już w momencie wprowadzenia na rynek, które rozpocznie się w Niemczech 12 września 2009 roku, Panamera będzie dostępna z najmocniejszym silnikiem V8 i luksusowym wyposażeniem.


Z konsolą środkową poprowadzoną od tablicy rozdzielczej do tylnych siedzeń czterodrzwiowy Gran Turismo oferuje na wszystkich czterech miejscach siedzących całkowicie nowe poczucie przestrzeni. Wnętrze tworzy doskonałe pod względem ergonomicznym warunki dla kierowcy, a ponadto podkreśla osobiste otoczenie każdego z pasażerów podróżujących na pojedynczych fotelach. Niska pozycja siedząca i sportowa płaska kierownica dają kierowcy typowy dla Porsche bezpośredni kontakt z drogą. Obok tych klasycznych wartości Panamera oferuje liczne możliwości indywidualnego dostosowania wyposażenia wnętrza. Tapicerki z gładkiej i naturalnej skóry w 13 kombinacjach kolorystycznych i materiałowych wraz z czterema wersjami dwukolorowymi mogą być połączone z siedmioma opcjonalnymi rodzajami elementów dekoracyjnych, w tym z tak ekskluzywnych materiałów, jak carbon lub drewno „Olive Natur” z wyraźnie widocznymi porami.


Na życzenie dostępna jest czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, pozwalająca na ustawienie temperatury, siły nawiewu i rozdziału powietrza oddzielnie dla każdego miejsca. Podróżujących Panamerą chronią przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyna powietrzna oraz na przednich miejscach – poduszki boczne i poduszki chroniące kolana. Boczne poduszki powietrzne dla tylnych siedzeń dostępne są jako opcja.

Komfortowe przednie fotele montowane seryjnie w modelach Panamera S i 4S mają typowo sportowe cechy i elektryczną regulację w czterech płaszczyznach. Z tyłu dwa pojedyncze fotele ze składanym środkowym podłokietnikiem gwarantują wystarczającą ilość miejsca wokół nóg i głowy także dla wysokich pasażerów.

W Panamera Turbo elektryczna regulacja siedzeń jest połączona z komfortowym pakietem Memory, który obejmuje dodatkowo przedłużenie siedziska, podparcie odcinka lędźwiowego oraz elektryczną regulację kolumny kierowniczej. Na życzenie dostępne są na przykład adaptacyjne fotele sportowe oraz komfortowe fotele z elektryczną regulacją także z tyłu.


Po raz pierwszy w Porsche, jako ukoronowanie przyjemności słuchania, na życzenie dostępny będzie system High-End Surround Sound z berlińskiej manufaktury Burmester, będącej jednym z najbardziej renomowanych producentów sprzętu High-End na świecie. Jeszcze nigdy nie zaplanowano tak dużej łącznej powierzchni głośników już podczas fazy koncepcyjnej samochodu i nie przeniesiono jej do produkcji seryjnej: Ponad 2.400 centymetrów kwadratowych pozwala na uzyskanie jakości dźwięku zbliżonej do koncertu na żywo. 16 głośników podłączonych do 16-kanałów wzmacniacza o łącznej mocy ponad 1.000 W odpowiedzialnych jest za wyjątkowe brzmienie, uzupełnione aktywnym subwooferem z 300-watowym wzmacniaczem Class-D.

Bagażnik Panamery świadczy jednoznacznie, że samochód ten doskonale sprawdza się z życiu codziennym. Po otwarciu tylnej pokrywy za siedzeniami zmieszczą się cztery walizki. Dzięki dużej wysokości bagażnika można je ustawić na stojąco. Pojemność przestrzeni bagażowej w Panamerze S i 4S wynosi 445 litrów, w Panamerze Turbo – 432 litry. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1.250 litrów.

Porsche Panamera będzie dostępne najpierw wyłącznie z silnikiem V8 z napędem na tył lub na wszystkie koła. Już w wyjściowym modelu – Panamera S – znajdzie się silnik V8 o pojemności 4,8 litra i mocy 400 KM (294 kW). Siły napędowe przenoszone będą opcjonalnie przez siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnię PDK na tylne koła. Przyspieszenie od 0 do 10 km/h trwa 5,4 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 283 km/h. Zużycie paliwa według normy EU5 to 10,8 l/100 km, emisja CO2 – 253 g/km. Seryjnie Panamera S wyposażona jest w sześciobiegową przekładnię manualną.


W sportowej Panamerze 4S pracuje 4,8-litrowy silnik o mocy 400 KM (294 kW). Siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa PDK przenosi siły na cztery koła. Ta wersja na przyspieszenie do setki potrzebuje 5,0 sekund i rozpędza się do 282 km/h. Zużycie paliwa wg normy EU5 wynosi 11,1 l/100 km, emisja CO2 – 260 g/km.

Najmocniejszy model – Panamera Turbo – napędzany jest silnikiem 4,8 litra V8 biturbo o mocy 500 KM (368 kW). Siły przenoszone są również przez siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnię PDK. Panamera Turbo z napędem na wszystkie koła przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy. Prędkość maksymalną osiąga przy 303 km/h. Określone zgodnie z normami zużycie paliwa wynosi 12,2 l/100 km, a emisje dwutlenku węgla 286 g/km.

Wszystkie modele Panamera posiadają silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem, układy napędowe o zredukowanym tarciu oraz lekkie nadwozia. Ponadto wszystkie wersje z automatyczną dwusprzęgłową przekładną PDK wyposażone są w nową funkcję Auto Start-Stop, która automatycznie wyłącza silnik przy postoju samochodu i wciśniętym hamulcu, na przykład na czerwonym świetle lub w korkach.

źródło: Porsche / Mototarget

Leave A Comment