Smakowity kąsek |
czas trwania testu: 20-27.02.2009 test na dystansie: 2451 km |
Niemiecki koncern produkujący samochody luksusowe, Audi, dość dobitnie interpretuje pojęcie komfortu. Nawet jeśli nie chodzi o te flagowe, uchodzące za najlepsze z najlepszych modele, inżynierowie mocno skupiają się na solidności i wysokiej jakości swoich projektów. Doskonałym przykładem potwierdzającym moje słowa jest nasz kolejny test, w którego głównej roli obsadziliśmy Audi A4. Piętnaście lat stażu na rynku motoryzacyjnym doprowadziło do wykreowania pozytywnej opinii i skupienia wokół produktu rzeszy miłośników.
Obecnie mamy do czynienia z czwartą już generacją A4 sygnowaną oznaczeniem B8. Auto poddano dosyć dyskretnym modyfikacjom. Kosmetyczne zabiegi dotyczą przede wszystkim wyglądu zewnętrznego. Samochód przybrał nieco na gabarytach. Długość wynosi 4,7 m a szerokość 1,6 m. Takie wymiary czynią go największym pośród szlachetnych konkurentów, Mercedesa klasy C i BMW serii 3. Przekłada się to oczywiście na przestrzeń w kabinie pasażerskiej i pojemność bagażnika. Udokumentowaliśmy wszystkie szczegóły dotyczące tego pojazdu i przedstawimy je Wam pokrótce w naszym artykule.
STYLISTYKA
Nowe Audi przyciąga wzrok zazdrosnych obserwatorów niczym magnes. Jest to oczywiście rezultatem agresywnej, estetycznej i proporcjonalnej sylwetki. Ogromne znaczenie mają też akcenty sportowe kreujące bardzo zawadiacki design. Prezentowana wersja Avant nie ukazuje co prawda pełnej krasy auta ale i tak dla większości kierowców Audi jest producentem jednych z najładniejszych kombi dostępnych na rynku. Mogę w zupełności zgodzić się z tym twierdzeniem. Po pierwsze zauważalna gołym okiem jest harmonia nadwozia. Łagodne linie i aerodynamiczne kształty wzmocnione są subtelnymi przetłoczniami.
Największe wrażenie robią oczywiście reflektory przednie. Robią wrażenie już dzięki samym soczewkom i lodowatej barwie światła. Dodatkowo doznania pogłębia obecność diodowych lamp do jazdy dziennej skomponowanych na kształt zmarszczonych brwi. W Audi drzemie potencjał, który wyraża już jego sylwetka. Nisko osadzony, szeroki zderzak upodabnia się do tych tytułowanych do aut sportowych. Umieszczono w nim ponadto światła przeciwmgielne. Linia boczna „A czwórki” wyraża głębię pełną dynamiki. Chrom wokół szyb wpływa dodatnio na estetykę. Na dachu znalazły się oczywiście typowe dla rodzinnego kombi relingi w srebrnym kolorze. Pomiędzy nimi rozpościera się szklany, delikatnie przyciemniony dach. Tył auta zaprojektowano w oparciu o ideę praktyczności.
Klapa bagażnika o ogromnej powierzchni z niskim progiem załadunkowym i systemem zdalnego otwierania i zamykania z pilota lub za pomocą przycisku we wnętrzu znacznie ułatwia umieszczenie ładunku w bagażniku, nawet gdy mamy zajęte obie dłonie. Nie bez znaczenia jest fakt powierzchni tylnej szyby. Jej spora szerokość zapewnia świetną widoczność podczas wyjeżdżania z parkingu czy wykonywaniu zwykłego manewru cofania. U góry umieszczono filigranową lotkę z trzecim światłem stopu. Reflektory delikatnie zachodzące na boki zwężają się ku środkowi i łączą z przetłoczeniem na klapie. 1,5 tony blachy, plastiku, materiałów wykończeniowych i elektroniki opiera się na gustownych siedemnastocalowych, 10-ramiennych felgach ze stopu metali lekkich.
WNĘTRZE
Z wnętrza testowanej A4 bije zapach luksusu. Chociaż należy on zaledwie do klasy średniej jest bez wątpienia jednym z najbardziej eleganckich i prestiżowych wozów. Wsiadając do niego zauważamy pełen przepych i elementy zaprojektowane w dobrym guście. Wnętrze jest niemalże identyczne jak w siostrzanej A5. Kokpit skierowano delikatnie ku kierowcy aby ułatwić mu dostęp do mechanizmów sterujących całą elektroniką. Deska rozdzielcza jest nowoczesna pod względem projektu i solidna jeśli chodzi o jakość wykonania. Większość plastikowych elementów zachwyca swoją miękkością i odpornością. Urozmaicono ją elementami z drewna otoczonymi chromem przez co wnętrze nabiera wyjątkowego wdzięku.
Panel środkowy mieści w sobie wielofunkcyjne radio ze zmieniarką oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną. Jednak to nie wszystko. Ogrom funkcji sterowanych przy pomocy przycisków i pokręteł umieszczonych przy przekładni kryje w sobie ciekłokrystaliczny wyświetlacz umieszczony w górnej części konsoli. Przy jego pomocy możemy korzystać z dosyć dokładnej nawigacji, telefonu czy zmieniać ustawienia auta. Rewelacją jest system audio firmy Bang & Olufsen. Doskonała jakość dźwięku wydobywająca się z głośników powala swoją głębią. Słuchana przez podróżujących muzyka jest niczym nie zaburzona i w każdej sytuacji koi ich zmysły. Kierownicę obszyto czarną, miękką skórą Zawiera w sobie system obsług audio, tempomatu i telefonu a także przekładnię, za pomocą której obsługujemy mieszczący się pomiędzy estetycznymi zegarami komputer pokładowy wyświetlający między innymi informacje o średnim spalaniu, przejechanym dystansie czy zasięgu podróży. Audi wyposażone zostało również w system alarmujący wibracjami kierownicy o przekroczeniu białej linii na jezdni bez użycia kierunkowskazu.
System jest bardzo pomocny aczkolwiek przysypiający kierowca bezwarunkowo opuszcza ręce z kierownicy więc nie jest to specjalnie funkcjonalne rozwiązanie. Zdecydowanie lepiej tą kwestią zajął się koncern Citroena, który w takim wypadku wprawia w silne wibracje fotel kierowcy. Kierownicę zdobi oczywiście emblemat marki i delikatne akcenty o barwie chromu. W tunelu środkowym oprócz przycisków umieszczono zastaw dla palacza, uchwyty na kubki i elegancki podłokietnik ze skromnych schowkiem. Fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania oraz przytrzymują podróżujących w odpowiedniej pozycji. Pokryto je jasną skórą i chociaż zwykle zabieg ten jest korzystny dla wnętrza w tym przypadku nie koniecznie musi się podobać. Skóra jest jakby zbyt blada, zupełnie bez wyrazu. O wiele lepiej wyglądałaby alcantara. Ten element nie razi jednak na tyle, żeby przekreślać niemalże doskonałe audi.
Siedziska posiadają wszechstronną elektryczną regulację z pamięcią dzięki czemu możemy pozwolić sobie na perfekcyjne ustawienie pozycji. Jeśli chodzi o ilość miejsca Audi wewnątrz nie jest duże. Z przodu jednak nie ma powodów do narzekań. Jedyne co mnie martwi to skromna ilość miejsca na nogi z tyłu. Dalekie, rodzinne podróże wymagać będą pod tym względem wyrzeczeń. Do zasobnego bagażnika o pojemności 490 l i równych krawędziach bez problemu zapakujemy wielkie torby podróżne. Dobry samochód gwarantuje również stabilne utrzymanie bagażu, które tak jak w przypadku A4 gwarantuje poprzeczna listwa z regulacją. Czym jeszcze zachwycić nas może Audi? Pełną elektroniką obejmującą między innymi czujniki cofania, regulację szyb i ustawianie lusterek zewnętrznych. Oprócz tego auto wyposażone jest w elektryczną regulację zasięgu reflektorów i systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy do których oprócz ABSu z EVB należy również system stabilizacji toru jazdy ESP.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Pod maską testowanej A4 drzemie 2.0 nowoczesny diesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail charakteryzujący się bardziej kulturalną i cichą w porównaniu do tradycyjnych TDI pracą. Silnik jest wyjątkowo elastyczny co nadaje autu zwinności i dynamiki. Jednostka dysponuje mocą 143 KM i rozpędza się do pierwszej setki w mniej niż 10 sek. Prędkość maksymalna podawana przez producenta sięga 208 km/h. Taka specyfikacja wydaje się być w pełni zadowalająca.
|
Poziom spalania w mieście wynosi około 9 l ON/100km. Na trasie spada do 6 l a w cyklu mieszanym waha się na granicy 7,3l. Właściwości jezdne Audi nie powalają na kolana. Miłośnicy marki z pewnością wiedzą w czym rzecz. Audi bez napędu Quattro to nie te same Audi. Przy szybszym pokonywaniu zakrętów auto lubi być podsterowne i uruchomić natychmiast system ESP. Pochwalić należy układ kierowniczy, który przy większych prędkościach proporcjonalnie sztywnieje zmieniając swoją czułość. Do komfortu prowadzenia przyczynia się automatyczna, bezstopniowa przekładnia, która w parze z silnikiem nowej generacji jest rewelacyjną alternatywą. Skrzynia utrzymuje optymalne obroty pozwalając na pełne wykorzystanie potencjału (momentu obrotowego; mocy) auta w dowolnym momencie.
PODSUMOWANIE
Audi A4 w teście zasługuje na mocną piątkę. Gama jego zalet jest tak szeroka, że konkurencja musi stale zmagać się z jego wyższością. Przewaga w rywalizacji wynika z doskonałych właściwości jezdnych, wyposażenia i prestiżowego wyglądu. Audi jest jednym z należących do elitarnej niemieckiej trójki. Wiąże się z tym oczywiście nie mała cena. Prezentowany model wart jest ponad 217.000 zł. Nawet dla miłośników marki fakt ten z pewnością nie będzie pokusą do zakupu tak bogatej wersji A4. Pocieszeniem jest cena wersji podstawowej 2.0 TDI – koszt takiego auto wynosi „jedyne” 139,590 zł.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1968 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
105 kW (143 KM) @ 4200 obr/min |
moment obrotowy |
320 Nm @ 1750-2500 obr/min |
zawieszenie przód |
wahacze poprzeczne |
zawieszenie tył |
wahacze poprzeczne i wzdłużne |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
automatyczna, bezstopniowa |
prędkość maksymalna |
208 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,7 s |
zużycie paliwa* |
8,2 / 6,0 / 7,3 |
dług. / szer. / wys. |
4703 / 1826 / 1436 mm |
rozstaw osi |
2808 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1520 / 2090 kg |
bagażnik w standardzie |
490 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
65 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
139,590 zł wersja 2.0 TDI |
cena wersji testowanej |
217,838 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski ; Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!