Audi A4 Avant 2.0 TDI – AUTO TEST

Smakowity kąsek

czas trwania testu: 20-27.02.2009

test na dystansie: 2451 km

Niemiecki koncern produkujący samochody luksusowe, Audi, dość dobitnie interpretuje pojęcie komfortu. Nawet jeśli nie chodzi o te flagowe, uchodzące za najlepsze z najlepszych modele, inżynierowie mocno skupiają się na solidności i wysokiej jakości swoich projektów. Doskonałym przykładem potwierdzającym moje słowa jest nasz kolejny test, w którego głównej roli obsadziliśmy Audi A4. Piętnaście lat stażu na rynku motoryzacyjnym doprowadziło do wykreowania pozytywnej opinii i skupienia wokół produktu rzeszy miłośników.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Obecnie mamy do czynienia z czwartą już generacją A4 sygnowaną oznaczeniem B8. Auto poddano dosyć dyskretnym modyfikacjom. Kosmetyczne zabiegi dotyczą przede wszystkim wyglądu zewnętrznego. Samochód przybrał nieco na gabarytach. Długość wynosi 4,7 m a szerokość 1,6 m. Takie wymiary czynią go największym pośród szlachetnych konkurentów, Mercedesa klasy C i BMW serii 3. Przekłada się to oczywiście na przestrzeń w kabinie pasażerskiej i pojemność bagażnika. Udokumentowaliśmy wszystkie szczegóły dotyczące tego pojazdu i przedstawimy je Wam pokrótce w naszym artykule.

STYLISTYKA

Nowe Audi przyciąga wzrok zazdrosnych obserwatorów niczym magnes. Jest to oczywiście rezultatem agresywnej, estetycznej i proporcjonalnej sylwetki. Ogromne znaczenie mają też akcenty sportowe kreujące bardzo zawadiacki design. Prezentowana wersja Avant nie ukazuje co prawda pełnej krasy auta ale i tak dla większości kierowców Audi jest producentem jednych z najładniejszych kombi dostępnych na rynku. Mogę w zupełności zgodzić się z tym twierdzeniem. Po pierwsze zauważalna gołym okiem jest harmonia nadwozia. Łagodne linie i aerodynamiczne kształty wzmocnione są subtelnymi przetłoczniami.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Największe wrażenie robią oczywiście reflektory przednie. Robią wrażenie już dzięki samym soczewkom i lodowatej barwie światła. Dodatkowo doznania pogłębia obecność diodowych lamp do jazdy dziennej skomponowanych na kształt zmarszczonych brwi. W Audi drzemie potencjał, który wyraża już jego sylwetka. Nisko osadzony, szeroki zderzak upodabnia się do tych tytułowanych do aut sportowych. Umieszczono w nim ponadto światła przeciwmgielne. Linia boczna „A czwórki” wyraża głębię pełną dynamiki. Chrom wokół szyb wpływa dodatnio na estetykę. Na dachu znalazły się oczywiście typowe dla rodzinnego kombi relingi w srebrnym kolorze. Pomiędzy nimi rozpościera się szklany, delikatnie przyciemniony dach. Tył auta zaprojektowano w oparciu o ideę praktyczności.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Klapa bagażnika o ogromnej powierzchni z niskim progiem załadunkowym i systemem zdalnego otwierania i zamykania z pilota lub za pomocą przycisku we wnętrzu znacznie ułatwia umieszczenie ładunku w bagażniku, nawet gdy mamy zajęte obie dłonie. Nie bez znaczenia jest fakt powierzchni tylnej szyby. Jej spora szerokość zapewnia świetną widoczność podczas wyjeżdżania z parkingu czy wykonywaniu zwykłego manewru cofania. U góry umieszczono filigranową lotkę z trzecim światłem stopu. Reflektory delikatnie zachodzące na boki zwężają się ku środkowi i łączą z przetłoczeniem na klapie. 1,5 tony blachy, plastiku, materiałów wykończeniowych i elektroniki opiera się na gustownych siedemnastocalowych, 10-ramiennych felgach ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

Z wnętrza testowanej A4 bije zapach luksusu. Chociaż należy on zaledwie do klasy średniej jest bez wątpienia jednym z najbardziej eleganckich i prestiżowych wozów. Wsiadając do niego zauważamy pełen przepych i elementy zaprojektowane w dobrym guście. Wnętrze jest niemalże identyczne jak w siostrzanej A5. Kokpit skierowano delikatnie ku kierowcy aby ułatwić mu dostęp do mechanizmów sterujących całą elektroniką. Deska rozdzielcza jest nowoczesna pod względem projektu i solidna jeśli chodzi o jakość wykonania. Większość plastikowych elementów zachwyca swoją miękkością i odpornością. Urozmaicono ją elementami z drewna otoczonymi chromem przez co wnętrze nabiera wyjątkowego wdzięku.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Panel środkowy mieści w sobie wielofunkcyjne radio ze zmieniarką oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną. Jednak to nie wszystko. Ogrom funkcji sterowanych przy pomocy przycisków i pokręteł umieszczonych przy przekładni kryje w sobie ciekłokrystaliczny wyświetlacz umieszczony w górnej części konsoli. Przy jego pomocy możemy korzystać z dosyć dokładnej nawigacji, telefonu czy zmieniać ustawienia auta. Rewelacją jest system audio firmy Bang & Olufsen. Doskonała jakość dźwięku wydobywająca się z głośników powala swoją głębią. Słuchana przez podróżujących muzyka jest niczym nie zaburzona i w każdej sytuacji koi ich zmysły. Kierownicę obszyto czarną, miękką skórą Zawiera w sobie system obsług audio, tempomatu i telefonu a także przekładnię, za pomocą której obsługujemy mieszczący się pomiędzy estetycznymi zegarami komputer pokładowy wyświetlający między innymi informacje o średnim spalaniu, przejechanym dystansie czy zasięgu podróży. Audi wyposażone zostało również w system alarmujący wibracjami kierownicy o przekroczeniu białej linii na jezdni bez użycia kierunkowskazu.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

System jest bardzo pomocny aczkolwiek przysypiający kierowca bezwarunkowo opuszcza ręce z kierownicy więc nie jest to specjalnie funkcjonalne rozwiązanie. Zdecydowanie lepiej tą kwestią zajął się koncern Citroena, który w takim wypadku wprawia w silne wibracje fotel kierowcy. Kierownicę zdobi oczywiście emblemat marki i delikatne akcenty o barwie chromu. W tunelu środkowym oprócz przycisków umieszczono zastaw dla palacza, uchwyty na kubki i elegancki podłokietnik ze skromnych schowkiem. Fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania oraz przytrzymują podróżujących w odpowiedniej pozycji. Pokryto je jasną skórą i chociaż zwykle zabieg ten jest korzystny dla wnętrza w tym przypadku nie koniecznie musi się podobać. Skóra jest jakby zbyt blada, zupełnie bez wyrazu. O wiele lepiej wyglądałaby alcantara. Ten element nie razi jednak na tyle, żeby przekreślać niemalże doskonałe audi.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Siedziska posiadają wszechstronną elektryczną regulację z pamięcią dzięki czemu możemy pozwolić sobie na perfekcyjne ustawienie pozycji. Jeśli chodzi o ilość miejsca Audi wewnątrz nie jest duże. Z przodu jednak nie ma powodów do narzekań. Jedyne co mnie martwi to skromna ilość miejsca na nogi z tyłu. Dalekie, rodzinne podróże wymagać będą pod tym względem wyrzeczeń. Do zasobnego bagażnika o pojemności 490 l i równych krawędziach bez problemu zapakujemy wielkie torby podróżne. Dobry samochód gwarantuje również stabilne utrzymanie bagażu, które tak jak w przypadku A4 gwarantuje poprzeczna listwa z regulacją. Czym jeszcze zachwycić nas może Audi? Pełną elektroniką obejmującą między innymi czujniki cofania, regulację szyb i ustawianie lusterek zewnętrznych. Oprócz tego auto wyposażone jest w elektryczną regulację zasięgu reflektorów i systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy do których oprócz ABSu z EVB należy również system stabilizacji toru jazdy ESP.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Pod maską testowanej A4 drzemie 2.0 nowoczesny diesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail charakteryzujący się bardziej kulturalną i cichą w porównaniu do tradycyjnych TDI pracą. Silnik jest wyjątkowo elastyczny co nadaje autu zwinności i dynamiki. Jednostka dysponuje mocą 143 KM i rozpędza się do pierwszej setki w mniej niż 10 sek. Prędkość maksymalna podawana przez producenta sięga 208 km/h. Taka specyfikacja wydaje się być w pełni zadowalająca.

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 Avant 2.0 TDI

Poziom spalania w mieście wynosi około 9 l ON/100km. Na trasie spada do 6 l a w cyklu mieszanym waha się na granicy 7,3l. Właściwości jezdne Audi nie powalają na kolana. Miłośnicy marki z pewnością wiedzą w czym rzecz. Audi bez napędu Quattro to nie te same Audi. Przy szybszym pokonywaniu zakrętów auto lubi być podsterowne i uruchomić natychmiast system ESP. Pochwalić należy układ kierowniczy, który przy większych prędkościach proporcjonalnie sztywnieje zmieniając swoją czułość. Do komfortu prowadzenia przyczynia się automatyczna, bezstopniowa przekładnia, która w parze z silnikiem nowej generacji jest rewelacyjną alternatywą. Skrzynia utrzymuje optymalne obroty pozwalając na pełne wykorzystanie potencjału (momentu obrotowego; mocy) auta w dowolnym momencie.

PODSUMOWANIE

Audi A4 w teście zasługuje na mocną piątkę. Gama jego zalet jest tak szeroka, że konkurencja musi stale zmagać się z jego wyższością. Przewaga w rywalizacji wynika z doskonałych właściwości jezdnych, wyposażenia i prestiżowego wyglądu. Audi jest jednym z należących do elitarnej niemieckiej trójki. Wiąże się z tym oczywiście nie mała cena. Prezentowany model wart jest ponad 217.000 zł. Nawet dla miłośników marki fakt ten z pewnością nie będzie pokusą do zakupu tak bogatej wersji A4. Pocieszeniem jest cena wersji podstawowej 2.0 TDI – koszt takiego auto wynosi „jedyne” 139,590 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1968 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

105 kW (143 KM) @ 4200 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 1750-2500 obr/min

zawieszenie przód

wahacze poprzeczne

zawieszenie tył

wahacze poprzeczne i wzdłużne

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

automatyczna, bezstopniowa

prędkość maksymalna

208 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,7 s

zużycie paliwa*

8,2 / 6,0 / 7,3

dług. / szer. / wys.

4703 / 1826 / 1436 mm

rozstaw osi

2808 mm

masa własna / dopuszczalna

1520 / 2090 kg

bagażnik w standardzie

490 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

65 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

139,590 zł wersja 2.0 TDI

cena wersji testowanej

217,838 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski ; Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment