Mercedes A 170 – AUTO TEST

Kobiecy klasyk

czas trwania testu: 23-27.01.2009

test na dystansie: 921 km

Rok 2008 przyniósł istotne zmiany. Między innymi przeistoczył się kierunek myśli wizjonerskiej i konstruktorskiej, który dotknął przede wszystkim dziedziny motoryzacji. Zaobserwowano wzrostową tendencję ingerencji frakcji ekologicznej w dziedziny przemysłu. Manifestacje dotyczące ochrony środowiska opanowały wszystkie media – telewizję, internet, prasę. Wraz z rozbudzeniem w społeczeństwie troski o podupadłą naturę wykreowana została nowa proekologiczna idea. I tak po rzekomych sukcesach napędów hybrydowych, ekologicznych diesli itp. oszczędnych, mniej paliwożernych i zmniejszających emisję szkodliwego CO2 rozwiązaniach w dobie kryzysu doświadczyliśmy szoku.

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Amerykańska spółka znana jako Chrysler Holding LLC, mecenas takich potworów jak Challenger, Charger czy Viper, na salonie samochodowym Detroit Motor Show 2009 przedstawia koncepcyjny model 200C z napędem hybrydowym! Jednym słowem świat staje do góry nogami. Rozwód spółki DaimlerChrysler AG wyszedł na dobre niemieckiemu producentowi i za razem liderowi rynku motoryzacyjnego. Mercedes – bo o nim mowa – prezentuje nową linię ekopojazdów. Podsumowanie minionych wydarzeń jest wprowadzeniem do kolejnego testu. Jego bohaterem będzie nieszkodliwa klasa A po FL. Przedsiębiorstwo ze Stuttgartu obok technologii Bluetec (najczystsze i najefektywniejsze napędy wysokoprężne na świecie) redukującej emisję spalin i spełniającej surową normę EU5 przedstawia kolejną ekologiczną alternatywę – system BlueEfficiency. Nowa technologia stosowana m.in. w testowanej A klasie pozwala zaoszczędzić do 9 % paliwa. W przypadku prezentowanego przez nas modelu jest to ok. 0,4l./100km. BlueEfficiency efektywniej wykorzystuje benzynę, dzięki czemu jest bardziej przyjazny środowisku.

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes-Benz proponuje samochody BlueEfficiency w cenie identycznej, jak w przypadku standardowych modeli. Decydując się na tą serię klienci otrzymują ekologiczne auta, które mogą się pochwalić wymiernie niższym zużyciem paliwa. Niestety żaden superoszczędny system nie jest idealny i tak w przypadku A klasy musimy pogodzić się z minimalnym spadkiem osiągów.

STYLISTYKA

W kwietniu 2008 roku na Salonie Samochodowym w Lipsku zaprezentowano najmniejszy model spod znaku gwiazdy. A klasa produkowana od 97 roku doczekała się gruntownego liftingu. To stare, poczciwe auto odrodziło się w wielkim stylu. Konstruktorzy przyczepiali się do najmniejszych szczegółów. Pojazd wygląda dzięki temu o wiele bardziej atrakcyjnie. Świeży design modelu otwierającego ofertę niemieckiej marki w pięciodrzwiowej wersji jest rewelacyjny. Autko mimo niewielkich gabarytów jest agresywne. Nowy, kuriozalny profil zderzaka wraz z chromowaną atrapą i zadziornymi reflektorami kreują jego buńczuczny charakter.

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Urosły nieco lusterka zewnętrzne, osadzono w nich również kierunkowskazy. A klasa z obłej stała się bardziej kanciasta a przez to zdecydowanie bardziej wyrazista. Z tyłu zmianom poddano kształt zderzaka i lampy, które urozmaicono białymi wstawkami. Bardziej dynamiczna stała się linia boczna. Pewne i odważne przetłoczenia nadały autu osobowości i magnetyzmu. Testowaną A klasę zdobią ponadto filigranowe, chromowane listwy wokół całej sylwetki. W zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne. Stosunkowo wysoki środek ciężkości, który w poprzedniej generacji (W168) doprowadził do oblania „testu łosia” został nieco zredukowany ale na wszelki wypadek skuszono się na zamontowanie seryjnego ESP. Konstruktorzy nowej A klasie poświęcili wiele uwagi.

Starania jakie włożono w projekt zaowocowały sukcesem wizualnym. Model jest zupełnie inny, o wiele ładniejszy ale to nie wszystko. Auto daje dowód swojej tożsamości również poprzez wykonanie i jakość wnętrza…

WNĘTRZE

A klasa to najmniejszy model Mercedesa jednak nie można o nim powiedzieć, że tak jak u konkurentów jest słabiej wykonany. Projektantom nie można zarzucić nonszalancji. Wsiadając do tego auta byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni. Wspominając generację W168, która była plastikowa, sztuczna i pesymistyczna patrzę na świeżutkie, pełne wdzięku i ogłady wnętrze. To jest właśnie mercedesowska klasa, którą się ceni. Przychodzi mi na myśl maksyma Jacksona Browna, najwierniej odzwierciedlająca oddanie i troskę jaką obdarzono testowany samochód. „Postaraj się, żeby Twoja praca wiązała się z czymś, co wzbogaca nie tylko Twoje konto w banku, ale i twojego ducha” – projektanci A klasy włożyli w jej projekt coś więcej aniżeli tylko postępowanie według schematu. Dzięki perfekcji szanownych inżynierów możemy cieszyć się pełnowartościowym Mercedesem, nawet jeśli jego cena nie przekracza stu tyś.

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Dech w piersiach zapierają wysokojakościowe materiały, jasna, elegancka kolorystyka i pierwszorzędne dodatki. Piękna w swojej prostocie deska rozdzielcza ozdobiona chromem prezentuje się doskonale. Nowoczesny panel centralny zawiera w sobie wielofunkcyjne radio z kolorowym wyświetlaczem oraz manualną klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym. System audio przystosowano dodatkowo do obsługi telefonu. Nieco niżej znalazły się przyciski dezaktywujące asystenta parkowania oraz ekologiczny system Start&Stop. Ta nowoczesna technologia polega na automatycznym wyłączeniu silnika jeszcze przed zatrzymaniem auta, jeśli przy niskich prędkościach załączony jest bieg jałowy i kierowca hamuje. Do włączenia silnika dojdzie w chwili zwolnienia hamulca lub nadepnięcia na pedał sprzęgła. Najważniejszą częścią całego systemu jest generator, który łączy w sobie funkcję rozrusznika i alternatora. Wszystko odbywa się w niemal niezauważalnym tempie. Nie każdy musi być zadowolony z takiego rozwiązania, aczkolwiek jest ono szczególnie użyteczne w zatłoczonych miastach czy korkach. W standardzie producent oferuje oczywiście ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy), BAS(układ wspomagania hamowania), asystenta ruszania na wzniesieniu oraz komplet atermicznych szyb.

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Ale to nie wszystko. Oferta obejmuje również elektryczne szyby z funkcją domykania, parametryczny układ kierowniczy z asystentem układu kierowniczego a także system sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach. Testowany model wyposażony jest ponadto w elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne. Do gustu przypadła nam także zgrabna i dosyć gruba kierownica pokryta czarną skóra. Nie tylko efektywnie wygląda ale też świetnie sprawuje się w swojej roli. Czuły układ bez namysłu reaguje na polecenia kierowcy. Wyposażono ją również w podręczny system obsługi systemu audio i telefonu. Proste i czytelne wskaźniki prędkości, obrotów, paliwa i temperatury ozdobiono wokół chromem. Pomiędzy nimi zainstalowano komputer pokładowy pełniący kontrolę nad prawidłowym funkcjonowaniem naszego auta. Jeśli chodzi o estetykę wykonania zwrócić uwagę należy nie tylko na miękkie plastiki, drewno i inne szlachetne materiały. Zadbano nawet o dywaniki, które mają nieskomplikowany, aczkolwiek bardzo elegancki deseń. Nie inaczej jest z gustowną tapicerką siedzeń.

Wygodne fotele pokryto po części skórą. Dopasowany do ciała profil zapewnia doskonałą pozycję podczas jazdy. Rewelacją jest również ich regulacja – oprócz standardowej poziomej, wysokości czy kąta nachylenia oparcia posiada również funkcję pompowania części lędźwiowej. W tunelu środkowym znalazł się praktyczny podłokietnik ze schowkiem oraz wnęka.. hm.. zdaje się, że na napój ale jest dziwny wymiar niestety mija się z celem. Jeśli chodzi o ilość miejsca na nogi, zarówno z przodu jak i z tyłu nie powinniśmy narzekać. Tylna kanapa jest w rzeczywistości wygodna. Wykorzystać można również podłokietnik. Niski tunel umożliwia zajęcie wygodnej pozycji nawet na środkowym miejscu. Przydatne w podróży stają się siatki w oparciach foteli przednich i kilka schowków. Najbardziej pożyteczny okazuje się jednak ten przed pasażerem z przodu wyposażony w funkcję chłodzenia. Mercedes klasy A oprócz wyrafinowanego wyglądu oferuje wysoki komfort i funkcjonalność. Przede wszystkim dotyczy on możliwości sprawnego poruszania się w mieście dzięki małym gabarytom auta ale także spełniania się w roli auta rodzinnego. Wyjazdy na wakacje czy zasobne zakupy nie będą przeszkodą. Do bagażnika A klasy kilka sporych toreb. Pojemność bagażnika w standardzie wynosi 435 litrów. Po złożeniu siedzeń wzrośnie do 1370 l.

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

Mercedes A 170

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Testowaną A klasę do życia pobudza benzynowa jednostka o pojemności 1,7l. Auto dzięki swojej specyfikacji, technologii BlueEfficiency oraz systemowi Start&Stop jest bardzo przyjazne środowisku i kieszeni właściciela. Nie znaczy to jednak, że jest wybrakowana pod innymi względami. Auto dysponuje mocą 116 KM co pozwala mu na rozpędzenie się do setki w niespełna 11 sek. Prędkość maksymalna wynosi 188km/h. Możliwości auta nie są co prawda zbyt wielkie, ale będąc obiektywnym, z pewnością zaspokoją potrzeby wielu kierowców. A klasa nie dostarczy nam niesamowitych emocji na trasie ale za to wywoła uśmiech na twarzy podczas wizyty na stacji paliw. Zużycie paliwa wynosi średnio 7 litrów. Jeśli chodzi o właściwości jezdne i komfort prowadzenia tego auta ostateczna ocena jest pozytywna. Wąski rozstaw kół może jednak nieco doskwierać nam w polskich warunkach.

PODSUMOWANIE

Utarło się, że Mercedesami klasy A zwykle jeżdżą kobiety. I tak zgodnie ze stereotypem to właśnie one najlepiej czują się za ich kółkiem. Te małe, zgrabne, urokliwe i funkcjonalne kompaktowe minivany mają szansę znaleźć również niejednego odbiorcę wśród płci męskiej. W rzeczywistości A klasa to ciekawa i warta uwagi propozycja aczkolwiek nie jest przeciętnie tania. Za wersję z 1,7l. silnikiem benzynowym i podstawowym wyposażeniem zapłacić trzeba ok. 72,600 zł. Cena prezentowanej wersji wzrasta proporcjonalnie do wydłużania się listy wyposażenia dodatkowego. Koszt testowanego modelu wynosi 82,804 zł. O tym czy warto skusić się na niemiecki luksus w mniejszej skali musicie zadecydować sami.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1699 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

85 kW (116 KM) @ 5500 obr/min

moment obrotowy

155 Nm @ 3500-4000 obr/min

zawieszenie przód

oś trójwahaczowa

zawieszenie tył

sferyczna oś paraboliczna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

188 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,9 s

zużycie paliwa*

9,2 / 6,0 / 7,1

dług. / szer. / wys.

38833 / 1764 / 1593 mm

rozstaw osi

2568 mm

masa własna / dopuszczalna

1260 / 1770 kg

bagażnik w standardzie

435 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1370 l

pojemność zbiornika paliwa

54 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

raz w roku

cena wersji podstawowej

72,600 zł A170

cena wersji testowanej

82,804 zł wersja Avantgarde

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment