Jeep Patriot 2.0 CRD Limited – AUTO TEST

Wolna amerykanka

czas trwania testu: 18-23.12.2008

test na dystansie: 1325 km

W kolejnym teście przedstawiamy amerykańską alternatywę dla osób szukających nietuzinkowego SUV’a z terenowymi aspiracjami. Jeep Patriot wprowadzony na rynek w 2007 roku jest odpowiedzią na japońskie propozycje m.in. popularną na naszym rynku Toyotę RAV4 czy Hondę CR-V. Dlaczego Patriot może być groźnym konkurentem dla w/w aut, które zdominowały polskie drogi? Otóż istnieje kilka bardzo istotnych aspektów, warunkujących o tym stwierdzeniu. Wszystkie atuty jakie posiada najmniejszy z wytworów Jeep’a zawarliśmy w naszym teście.

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Model Patriot zadebiutował w kwietniu 2006 roku podczas wystawy New York Auto Show. Auto dzieli płytę podłogową z nieco mniej ekscentrycznym bratem Compassem. Podobieństwa tyczą się również kwestii wnętrza i serca aut. Compass jest jednak niezbyt awangardową propozycją ze względu na obłe kształty nadwozia. Patriot jest natomiast miniaturką słynnego potwora koncernu – Commandera.

STYLISTYKA

Z zewnątrz auto w istocie upodabnia się do starszych stażem modeli. Posiada jednak bardziej „cywilizowane” gabaryty dzięki czemu służyć może nie tylko na bezdrożach ale również i w mieście. Wygląd Patriota w szczególności spodoba się zwolennikom groźnych i nieprzeciętnych sylwetek. Projekt auta powstał na bazie bardzo niekonwencjonalnej idei, z której to słynie koncern Jeep’a. Geometryczne kształty nadwozia mogą się podobać lub też nie, ale z pewnością są tym, czego próżno szukać u japońskiej czy europejskiej konkurencji. Sylwetka jaką obdarzono również Patriota jest swoistym rodowodem marki przekazywanej z pokolenia na pokolenie od lat pięćdziesiątych.

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Cechy wyglądu testowanego auta to przede wszystkim płaska maska połączona pod kątem prostym z ogromnym żebrowanym grillem i masywny, kanciasty zderzak. Wyróżniają go również prostokątne, poszerzone nadkola, niezbyt duże w stosunku do gabarytów auta szyby, sprawiające, że Patriot przypomina raczej mały, solidny bunkier, płaski dach i klapa bagażnika z wysokim progiem załadunku. W testowanym modelu przyciemniono tylne szyby przez co auto wygląda zdecydowanie bardziej tajemniczo. Ciemno zielony lakier stanowiący naturalny kamuflaż wzbogacono kilkoma dystyngowanymi detalami, np chromowanymi listwami czy emblematami. W zderzaku przednim umieszczono światła przeciwmgielne a na dachu znalazły się funkcjonalne relingi z listwami poprzecznymi. Na tylnym zderzaku widnieje wklęsła nazwa modelu. Opisując czy też obserwując sylwetkę Patriota nie sposób ominąć okrągłych reflektorów z przodu.

One również są częścią amerykańskiej historii. Testowanemu Jeep’owi brakuje jednak ksenonów, które po pierwsze wzmogłyby efekt prestiżu, a po drugie byłyby bardziej funkcjonalne. Patriot wyposażony został w niezwykle eleganckie, pięcioramienne felgi ze stopu metali lekkich o dwóch odcieniach w niebanalnym rozmiarze siedemnastu cali.

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

WNĘTRZE

No cóż, we wnętrzu Patriota odnajdziemy swoiste nawiązanie do wyglądu zewnętrznego. Mam tu na myśli surowość i oszczędność dodatków urozmaicających jego wygląd jak również kształty deski rozdzielczej. Inżynierowie mogli nadać autu nieco więcej cech typowych SUVów. Chodzi mi przede wszystkim o wykorzystanie materiałów lepszej jakości. Patriot jest może zmniejszoną kopią terenówki ale tylko pod względem wyglądu a nie właściwości jezdnych. W związku z ograniczonymi możliwościami auta z pewnością żaden z użytkowników nie domyśliłby się wybrać w podmokły, błotnisty teren, który wymagałby porządnego czyszczenia wnętrza auta.

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Tak więc po co ten minimalizm? Połacie plastiku pasują raczej do Wranglera lub też Defendera, które są w stanie zapewnić nam takie rozrywki. Ale niestety, to również jest cechą amerykanów. Można przełknąć kwadratowe kształty wnętrza opierające się na wzorze wyglądu zewnętrznego, ale trefny plastik otaczający nas zewsząd to już lekka przesada. W zasadzie jest to kluczowa wada większości amerykańskich wytworów. Wszystkie elementy kokpitu spasowane są bardzo dokładnie. Dzięki skrupulatności projektantów nie doświadczymy żadnych nieprzyjemnych trzasków, stuków czy skrzypnięć. A to już bardzo podbudowuje wizerunek testowanego modelu. Konsola środkowa o geometrycznym zarysie została zdominowana przez ogromną stację medialną z wbudowanym systemem nawigacji satelitarnej, DVD i audio ze zmieniarką na 6 płyt CD/MP3. Według amerykanów niestety zwieńczeniem Europy są Niemcy! Brak Europy Środkowej wydaje się być nieporozumieniem, zwłaszcza za takie pieniądze! Nawigacja DVD kosztuje nie bagatela, ponad 8 tyś. zł. No niestety jak wiadomo nie ma aut idealnych.

Mogę jednak z czystym sumieniem przyznać, że Patriot nie posiada więcej negatywów. Pod konsolą medialną znajdują się pokrętła manualnej klimatyzacji z filtrem przeciwpyłkowym a nieco niżej przyciski podgrzewania foteli przednich z regulacją intensywności, przycisk dezaktywujący system ESP oraz przycisk regulujący wysokość świateł. Dźwignię zmiany biegów symbolicznie ozdobiono chromem i skórą. Tą tkaniną wyściełano również fotele i koło kierownicy. Jeśli mowa o kierownicy, gołym okiem widać jej prostotę, nie pomaga nawet drogocenne tworzywo. Za nią znajdują się kopiowane z modelu do modelu wskaźniki prędkości i obrotów oraz mniejsze – poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. Zamerykanizowane menu komputera pokładowego może wymagać przyzwyczajenia. Nie chodzi mi tutaj tylko o anglojęzyczny wyświetlacz ale również o obsługę. Wszelkich zmian i ustawień dokonać możemy jedynie na postoju. Jest to przede wszystkim kwestia bespieczeństwa. W zegarach wbudowano również kompas, zupełnie bezużyteczny. Po prostu dodatkowy bajer. Na przeciw pasażera z przodu, w skromnych schowku przewozić można, hm.. instrukcję obsługi?

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Niewielką jego pojemność rekompensuje półka nad nim, w której śmiało zmieści się duża butelka. Odczuwalność mankamentu jakim jest plastik uzewnętrznia się podczas niekontrolowanej reakcji jaką jest … oparcie ręki na podłokietniku, zarówno centralnym jak i tych w drzwiach. Już po przejechaniu krótkiego dystansu zaczniemy odczuwać mrowienie. W podłokietniku centralnym znalazło się również miejsce na iPoda lub telefon komórkowy. Z pod tej przegrody wyłania się natomiast bardzo pojemny schowek. Przejdźmy teraz do kwestii komfortu. Z przodu – bez zarzutu, spora przestrzeń, wygodne siedziska z możliwością wszechstronnej regulacji manualnej, nienaganne trzymanie boczne. Z tyłu w zasadzie też nie jest źle, poza tym, że śliska skóra i płaski profil kanapy mogą powodować podatność ciał pasażerów na wychylenia – czysta fizyka. Przed podłokietnikiem z przodu do dyspozycji mamy uchwyty na kubki. Podróż wyda nam się jeszcze bardziej przyjemniejsza dzięki fenomenalnemu nagłośnieniu marki Boston Acoustics. Rasowy dźwięk wydobywa się z zestawu dziewięciu głośników. Dwa z nich wbudowane zostały w klapę bagażnika. Zabieg typowo w amerykańskim stylu, na wypadek gdybyśmy chcieli wcielić się w rolę ulicznych maniaków grubych basów.

System wspomagany jest przez potężny subwoofer. Producent oferuje to wszystko jako opcję, którą otrzymamy w pakiecie razem z nawigacją bądź też solo za 4,5 tyś. Jeep w wersji Limited w standardzie posiada Cruise Control czyli praktyczny tempomat, elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne. Nad bezpieczeństwem czynnym czuwa system ABS – zapobiegający blokowaniu hamulców, asystenta hamowania awaryjnego BAS, system ERM przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu, wykorzystujący system ESP, system kontroli trakcji dla całego zakresu prędkości ASTC. W razie kolizji lub też groźniejszych wypadków niezastąpiony staje się system reakcji powypadkowej EARS włączający oświetlenie wewnętrzne, odblokowujący zamki oraz odcinający dopływ paliwa. Nie obeszło by się również bez poduszek powietrznych kierowcy i pasażera oraz kurtyn. Jeep nie posiada jednak zbyt zasobnego bagażnika. Standardowe 320 litrów nie spełnia naszych oczekiwań jednak tu z pomocą przychodzi możliwość składania tylnej kanapy (poj. Do 1357l.) lub też relingi.

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Europejską odmianę Jeep’a zasila dwulitrowy diesel (CRD) będący odpowiednikiem niemieckiej jednostki TDI. Jak wiadomo silnik ten charakteryzuje się przede wszystkim głośną pracą ale i niezawodnością. Volkswagenowski diesel ma również umiarkowany apetyt na drogocenny surowiec jakim jest olej napędowy. W mieście spalanie nie przekracza zwykle 9 litrów. Na trasie Patriot łyka niecałe 6 litrów a w cyklu mieszanym zadowala się 7. Ekonomia górą. Wysoki moment obrotowy (310 NM) poprawia dynamikę ociężałego (1,6 t.) i mało aerodynamicznego kolosa. Patriot rozpędza się do setki w 11 sekund przy czym prędkość maksymalna równa się 189 km/h. Z silnikiem doskonale współgra sześciobiegowa skrzynia manualna. Nie powinniśmy narzekać również na zawieszenie, którego zestrojenie wraz ze specyfikacją opon i wysokim prześwitem w pewnym stopniu minimalizuje niedoskonałości podłoża. Kolejną jego zaletą jest kurczowe utrzymywanie auta we właściwej pozycji.

Przejdźmy jednak do tego, co w Jeepie najlepsze – napędu 4×4. Patriot wyposażony został w aktywny system Freedom Drive z możliwością blokady. Mówiąc prościej, w warunkach, których jedno z kół traci przyczepność system automatycznie dołącza tylną oś, która wspiera działającą w standardzie – przednią. Co więcej Patriot posiada tzw. blokadę mostów, rozdzielająca napęd na obie osie w proporcji 50:50 (aktywna tylko do 16km/h), umożliwiającą mu zmaganie się z trudniejszym terenem. Taka specyfikacja daje Patriotowi przewagę nad konkurencją w swoim segmencie. Mało który SUV może pochwalić się tak zaawansowanym systemem 4×4.

PODSUMOWANIE

Jeep Patriot to auto dla miłośników lekkiego terenu, którym miałby on również służyć do codziennej eksploatacji lub też dla zakompleksionych, którzy pragną poczuć się silniejsi za sterami masywnego, groźnego SUV’a utożsamiającego się z terenówkami. Dla tych pierwszych wydaje się być świetną alternatywą, połączeniem mieszczucha, auta, którym podróżują i bawią się w terenie. Dodatkowo skusić ich może oszczędny silnik, ładny wygląd i przyzwoite wyposażenie. Jeep ponadto stale zbija ceny aby przegonić konkurencję, której zaufały już rzesze klientów. Cena najtańszej wersji – Sport oscyluje w granicach 122 tyś. Wersja Limited ze standardowym wyposażeniem kosztuje 125 tyś zł. Testowana wersja bogata jest w opcje dlatego jej cena wzrasta do 162,802 zł.

Za tą cenę otrzymamy dodatkowo Pakiet Premium (regulator stałej prędkości, skórzane koło kierownicy i sterowanie radiem w kole kierownicy), Pakiet Technology (system nagłośnienia Musicgate Power, system nawigacji satelitarnej GPS oparty na DVD, zmieniacz na 6 płyt CD), Pakiet Leather (skórzane pokrycie siedzeń, podgrzewane przednie fotele, manualna regulacja lędźwiowa dla kierowcy), Pakiet Safety & Comfort (boczne poduszki powietrzne z przodu, system monitorowania ciśnienia w każdym z kół z wyświetlaczem), ciemne szyby w tylnej części, elektrycznie otwierany i uchylany dach, lusterko wsteczne z automatycznym ściemnianiem i poprzeczki relingu dachowego.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1968 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

103 kW (140 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

310 Nm @ 1750-2500 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

189 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,0 s

zużycie paliwa*

9,0 / 5,8 / 7,0

dług. / szer. / wys.

4408 / 1785 / 1658 mm

rozstaw osi

2635 mm

masa własna / dopuszczalna

1610 / 2010 kg

bagażnik w standardzie

320 – 536 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1357 l

pojemność zbiornika paliwa

51 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata lub 120.000 km

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

122,000 zł

cena wersji testowanej

162,802 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski ; Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment