Ford Kuga 2.0 TDCi – AUTO TEST

W pogoni za Klientem

czas trwania testu: 05-12.01.2009

test na dystansie: 1680 km

Moda jest tym, co kreuje, otacza i zaskakuje swoją pomysłowością. Każdy rok przynosi nam coś nowego – nowe style, nowe pomysły, które mają na celu tworzenie przyszłego świata. Technika z zaskakującą prędkością co rusz przedstawia nam swoje nowinki, które mogą być aktualnie prototypem, a za kilka lat wejść w użytkowanie każdego człowieka. W branży motoryzacyjnej wyścig, który od lat jest zauważalny gołym okiem, został sprowokowany właśnie modą i nowymi stylami.

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Przez wiele lat na polskich drogach widoczne były samochody typu sedan, hatchback, van lub auta typowo terenowe. Z biegiem lat, wraz z rozwojem projektów, z postępem planów twórczych zrodził się pomysł, aby stworzyć samochód mający wiele cech np. auta osobowego i terenowego. W taki właśnie sposób powstała zupełnie nowa klasa aut – SUV. Powołanie do istnienia takiej gamy pojazdów na początku budziło wiele kontrowersji, jednak kiedy właśnie te auta przypadły do gustu miłośnikom motoryzacji i zaczęły stanowić zagrożenie dla pojazdów osobowych, większość koncernów przemysłu samochodowego zdecydowała się na wyprodukowanie właśnie takiego SUVa. Nissan Quashai, Toyota RAV4, Honda CR-V czy wiele innych marek zaczęło między sobą piekielną rywalizację o klienta, jednak nie przypuszczały, że oprócz nich na rynku pojawi się Ford z zupełnie nową koncepcją, a mianowicie z modelem Kuga.

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

STYLISTYKA

Obserwując wygląd przedniej maski Kugi, mamy nieodparte wrażenie, że oto stoimy przed nowym Mondeo. Szybko jednak zauważymy, że jesteśmy w błędzie, bowiem pojazd ma bryłę samochodu terenowego. Z daleka na pierwszy rzut oka, samochód ten będzie stwarzał wrażenie niewielkiego pojazdu terenowego, jednak gdy zbliżymy się, zmienimy szybko zdanie. Przednie reflektory, które zostały jakby przełożone z Mondeo, wyraźnie harmonizują z potężnym zderzakiem przednim, który podkreśla charakter SUVa, przy tym wręcz perfekcyjnie przechodzą one w maskę, stwarzając wrażenie jednolitej całości. Maska przednia połączona ze zderzakiem i przechodząca ku podszybiu delikatnie łączy się ze słupkami przednimi za pomocą charakterystycznego przetłoczenia.

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Dzięki temu nadwozie auta jest jakby lekko zaostrzone, a przez to bardziej aerodynamicznie. Widoczność, kiedy przemieszczamy się podczas mglistych dni, zapewniają nam nieduże halogeny zamontowane w przednim zderzaku, przyozdobione srebrnymi ringami. Projektanci auta zadbali również o dobrą widoczność na boki oraz tył auta. Dzięki dużym lusterkom bocznym na pewno nie będziemy narzekać na jakiekolwiek problemy związane z parkowaniem lub wyprzedzaniem. Nasze zdumienie wzbudzi profil auta, który dzięki bardzo stylowym zarysom pięknie komponuje się z całą bryłą pojazdu. Poszerzone błotniki poprawiają stylistykę wozu, nadając mu masywny wygląd. Podobnie felgi, niemal idealnie dopasowane do stylistyki zewnętrznej auta pośrednio wpłyną na przyjemność jego użytkowania. Tył pojazdu również przypomina Mondeo, jednak po przystosowaniu go do SUVa i dołożeniu dużego zderzaka z imitacją aluminiowej dokładki nie pozwoli, abyśmy pomylili ten model z jakimkolwiek innym pojazdem.

WNĘTRZE

Kiedy usiądziemy za sterami naszego SUVa, zauważymy, że to już jednak nie jest ten sam Ford co dawniej. Jego wykończenie daje wiele do myślenia, bowiem sposób i styl w jakim utrzymano wnętrze powoduje uśmiech zadowolenia na twarzy użytkownika. Twórcy stylistyki wewnętrznej Kugi zadbali o wrażenia sensoryczne zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Kiedy więc dotkniemy boczków i wykończeń podszybia bocznego, odczujemy miękki i przyjemny materiał, który jednocześnie świadczy o jakości wykonania. Kiedy natomiast nasz wzrok przysunie się w kierunku przodu wnętrza pojazdu, zauważymy duże czytelne zegary, nieco wpadające w styl Alfy Romeo.

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Kierownica jest identyczna jak w Fordzie Mondeo. Oko nasze na pewno przyciągnie atrakcyjna i funkcjonalna deska rozdzielcza z bardzo czytelną konsolą główną, wykonaną ze srebrnych dodatków lub imitacji aluminium. Nawigacja satelitarna umieszczona centralnie na konsoli umożliwi nam przyjemne i spokojne podróżowanie, a komputer poprawi obsługę aparatury audio, która jest naprawdę na niezłym poziomie. Pozycja za kierownicą daje uczucie wygody dzięki podłokietnikowi i uniesionej nieco gałce skrzyni biegów, która sprawia wrażenie sportowej ze względu na rozmiar oraz kształt. Zasadniczą rolę w prezentowanym modelu zagrały siedzenia skórzane, które dzięki elektrycznej regulacji oraz dzięki podgrzewaniu umilają czas spędzony za kierownicą, a jednocześnie ułatwiają eksploatację pojazdu.

Na tylnych siedzeniach poczujemy się nieco wyżej, twardo, ale również wygodnie i na pewno nie będziemy na nie narzekać podczas jazdy naszym testowanym wozem. Nie będziemy też narzekać na bagażnik, który ma pojemność 410 l, a po złożeniu siedzeń 1405 l.

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

SILNIK I UKŁAD JEZDNY

Prezentowana wersja Forda Kugi posiada silnik charakteryzujący się dość niezłą elastycznością i kulturą pracy, a w połączeniu z napędem 4×4 pozostawia całkiem niezłe wrażenia z jazdy. 2.0 TDCI, bo o tym silniku mowa, posiada moc 100KW, czyli 136 KM, które wykorzystuje już przy 4000 obr na minutę. Jest to bardzo cichy diesel, który w połączeniu z 6 stopniową skrzynią biegów jak na swoją moc oraz pojemność bardzo zadowala swoim spalaniem, które na trasie wynosi 6,4 l/100 km, podczas jazdy mieszanej 7,4 l, a podczas jazdy w mieście 9 litrów na 100 kilometrów, wiec jest to bardzo niewielka ilość jak na tego typu samochód.

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Ford Kuga 2.0 TDCi

Auto posiada zawieszenie wielowahaczowe, które nie jest raczej przeznaczone do ciężkiego terenu, ale do spokojnych podróży i do wypraw w lekkie bezdroża. Biorąc pod uwagę moment, moc i wagę testowanego pojazdu zauważymy, że posiada ono niezłe przyspieszenie, a mianowicie 10,7 s do setki i prędkość maksymalną 180 km /h. Całkiem wystarczająco jak na tego typu auto. Kupując taki samochód, otrzymamy 2 lata gwarancji na podzespoły mechaniczne, gwarancję perforacyjną na 12 lat oraz gwarancję na lakier 3 lata. Mimo że jest to niewiele, uważam iż jest to auto godne polecenia.

PODSUMOWANIE

Wieloletnia produkcja aut marki Ford, ich sukcesy oraz porażki pomogły wkroczyć koncernowi w XXI wiek i zaprezentować wiele ciekawostek technicznych, które już w tej chwili szokują swoim designem oraz sposobem wykonania. Ford Kuga jest jednym z przykładów, który ma za zadanie wyprzeć konkurencję, a swoim wykonaniem oraz ceną zadowalać nabywców. Myślę, że to się udało amerykańskiemu koncernowi, Kuga bowiem to niebanalny pojazd na miarę naszych czasów zaspokajający oczekiwania współczesnego klienta motoryzacji, a przede wszystkim pojazd, który w dobie kryzysu mieści się w obszarze możliwości finansowych potencjalnych klientów.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1997 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

100 kW (136 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

180 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,7 s

zużycie paliwa*

9,0 / 6,4 / 7,4

dług. / szer. / wys.

4443 / 1842 / 1710 mm

rozstaw osi

2690 mm

masa własna / dopuszczalna

1613 / 2130 kg

bagażnik w standardzie

410 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1405 l

pojemność zbiornika paliwa

58 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

107,500 zł

cena wersji testowanej

140,350 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Piotr Rogowski / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment