Audi Sportback Concept – nowa forma z Ingolstadt

Zaprezentowany na NAIAS (North American International Auto Show) Sportback Concept to potencjalnie poważny gracz w segmencie czterodrzwiowych coupe.


Przedstawiony przez Audi concept-car o nazwie Sportback wskazuje ścieżkę stylistyczną przyszłych modeli firmy z Ingolstadt. To również próba pokazania, iż Audi jest w stanie zaprojektować i wypuścić na rynek auto, które będzie w stanie godnie rywalizować, w dopiero co rozwijającym się segmencie czterodrzwiowych coupe. Sportback zawiera w sobie typowe cechy dla współczesnych modeli Audi, takie jak wielka, trapezowata osłona chłodnicy czy też kształt przednich i tylnych świateł, wykonanych w technice LED. Jednak to wszystko połączono ze sobą w nowej formie nadwozia, muskularnego i dynamicznego, o współczynniku oporu powietrza Cx=0,30 i wymiarach: 4,95 m długości, 1,93 m szerokości i zaledwie 1,40 m wysokości. Nie sposób jednak zauważyć, iż Sportback nieco nawiązuje stylistycznie do takich aut jak Lamborghini Estoque czy też Aston Martin Rapide – na szczęście uczenie się od najlepszych, to nie grzech.


Wnętrze i przedział bagażowy Audi Sportback, to wyłącznie materiały najwyższej jakości. Wykończona drewnem dębowym i polerowanym aluminium deska rozdzielcza, doskonale komponuje się z białą wykładziną i pikowaną skórą, którą obszyto przednie i tylne siedzenia. Ilość miejsca jaką Sportback oferuje swoim czterem pasażerom, jest ponadprzeciętna, podobnie jak jego bagażnik o objętości 500 litrów. Z kolei w pełni szklany dach dodatkowo rozjaśnia wnętrze i zapewnia odpowiednie doznania i niecodzienne widoki.


Jednak koncept Audi to także nowoczesne rozwiązania techniczne. Pod maską zamontowano silnik V6 3.0l TDI z wysokociśnieniowym (do 2000 barów) systemem Common Rail, który wytwarza moc 225 KM i moment obrotowy o wartości 550 Nm. Tradycyjnie dla Audi, samochód wyposażono w system napędu 4 kół (Quattro), do których moc generowana przez silnik trafia poprzez najnowszej generacji, 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię S tronic. To wszystko pozwala ważącemu 1800 kg autu, rozpędzić się do 100 km/h w czasie poniżej 7 sekund i osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą 245 km/h. Ważny jest jednak sposób w jaki te osiągi uzyskano, gdyż omawiana jednostka napędowa wydala z siebie wyjątkowo małe ilości związków azotu i CO2. W osiągnięciu tego stanu rzeczy pomogły m.in. filtr cząstek stałych, czujniki w komorach spalania optymalizujące proces pracy silnika, wysokowydajny system recyrkulacji spalin, system odzyskiwania energii podczas hamowania, a także nowoczesne katalizatory i elektromechaniczne wspomaganie kierownicy nieaktywne przy jeździe na wprost (co pozwala zaoszczędzić średnio do 0,2-litra oleju napędowego na 100 km). I tak według danych producenta Sportback spala średnio 5,9 l/100 km, a średnia ilość CO2 emitowana do atmosfery wynosi 156 g/km. Tym samym auto spełnia normy emisji spalin Euro 6, która wejdzie w życie dopiero w 2014 roku.


Nad odpowiednim zachowaniem się Audi Sportback na drodze dbają elektromechaniczne amortyzatory o zmiennej twardości (podobne do tych, które można opcjonalnie zamówić do Audi Q7). Pięciowahaczowe zawieszenie przednie, podobnie jak tylne, w większości wykonano z kutego aluminium. Ten sam materiał trafił także do układu kierowniczego i hamulcowego, w którym znalazły się również ceramiczne tarcze hamulcowe zapewniające niewiarygodną żywotność (do 300 000 km przebiegu) i odporność na przegrzanie się, a ukryte za 10-ramiennymi, 21-calowymi felgami aluminiowymi.

źródło: Audi / Moto Target

Leave A Comment