SAMOCHÓD
MITSUBISHI PAJERO EVOLUTION MPR 12
Długość – 222mm
Szerokość – 1978mm
Rozstaw osi – 2775mm
Rozstaw kół przednich – 1750mm
Rozstaw kół tylnych – 1736mm
TYP SILNIKA
zbudowany w oparciu o Mivec, 6 cylindrów, 24 zawory, DOHC,
stały układ dolotowy, układ olejowy z suchą miską
SYSTEM ZASILANIA PALIWEM ECI
wtrysk wielopunktowy
POJEMNOŚĆ
3997cc
MOC MAKSYMALNA
270 KM / 5500 obr/min
|
MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY
42 kg/m @ 3500 rpm
SKRZYNIA BIEGÓW
6-przełożeń Ricardo-type, sekwencyjna zmiana biegów z możliwością mechanicznej zmiany przełożeń
4WD stały napęd obu osi, centralny, mechaniczny dyferencjał
Przód – dyferencjał Xtrac z autoblokadą
Tył – dyferencjał Xtrac z autoblokadą
ZAWIESZENIE
Przód – niezależne z podwójnymi wahaczami trójkątnymi, sprężyny śrubowe
Tył – niezależne z podwójnymi wahaczami trójkątnymi, sprężyny śrubowe
Podwójne amortyzatory przy każdym kole z regulowaną siłą tłumienia i
systemem stabilizatorów
UKŁAD KIEROWNICZY
ze wspomaganiem, przekładnia zębatkowa
SKOK KOŁA
250 mm przód i tył
HAMULCE
Przód i tył: wentylowane, tarczowe Brembo z 6-tłoczkowymi zaciskami
KOŁA
aluminium 7×16
OPONY
BF Goodrich 235/85 – 16
MASA MINIMALNA
1825 kg
INNE
rama rurowa z wysokogatunkowej stali, poszycie z włókien węglowych o strukturze plastra miodu
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
500 litrów
KIEROWCA
STEPHANE PETERHANSEL
Stephane Peterhansel urodził się w sierpniu 1965 r. we Francji, a obecnie mieszka ze swą przyjaciółką Andreą Mayer (zawodniczką enduro i kierowcą rajdowym) w szwajcarskim miasteczku Crans Montana. W ciągu ostatnich 16 lat zdobył sobie miano najbardziej utytułowanego i doświadczonego zawodnika w najbardziej wyczerpującym rajdzie świata – Dakarze. Na swoim koncie zapisał już 9 zwycięstw, w tym triumf w samochodzie kategorii T1.
Zadebiutował za kierownicą motocykla w 1980 r. Swoje pierwsze z sześciu zwycięstw w tej kategorii zaliczył w 1991 r, jadąc Yamahą. Sukces powtarzał w 1992, 1993, 1995, 1997 oraz 1998, tuż przed przeniesieniem się do kategorii samochodów. Po kilku próbach wyścigów na torach lodowych, zadebiutował w Dakarze w 1999 r, kończąc go na 7 miejscu w klasyfikacji generalnej.
W kolejnej edycji był drugi, prowadząc napędzany silnikiem Mitsubishi Mega Special i wygrał kategorię T1 w 2001 r. Peterhansel finiszował na 1 miejscu podczas Rajdu Tunezji w 2002 r, po czym otrzymał Mitsubishi Pajero Evolution, którym wygrał UAE Desert Challenge 2002. Powtórzył ten wynik rok później, ale Dakar ukończył na miejscu trzecim, tracąc szansę na zwycięstwo podczas przedostatniego etapu rajdu.
2004 r. był dla niego najlepszym okresem za kierownicą samochodu. Wygrał Rajd Dakar, idąc w ślady Huberta Auriola, który jako pierwszy zapisał się w historii, wygrywając tę imprezę za kierownicą motocykla oraz samochodu. Był także pierwszy w Tunezji i Maroku, a w styczniu 2005 zapisał na swym koncie drugie z rzędu zwycięstwo w Dakarze.
Za kierownicą Mitsubishi Pajero Evolution, Stephane był drugi w rajdzie Patagonia-Atacama, ale szczęście nie dopisało mu w Maroku, a później w Baja Espana, gdzie zwycięstwo było w jego zasięgu. Następnie zdeklasował konkurencję na trasie UAE Desert Challenge 2005, po raz trzeci w ciągu czterech lat, wygrywając tę imprezę. Chwilę później, do mety styczniowego Dakaru dotarł na czwartym miejscu, wcześniej, przez wiele etapów prowadząc w rajdzie.
Następnie zagwarantował Mitsubishi wygraną w kwietniowym rajdzie Tunezji 2006 i prowadził stawkę w rajdzie Maroka, zanim zespół wycofał się z tej imprezy.
Po wzięciu udziału w dwóch sesjach testowych w Maroku, za kierownicą najnowszego MPR13, Stephane wystartował w UAE Desert Challenge, stanowiącym już tradycyjnie, ostateczny sprawdzian przed rajdem Dakar 2007. Imprezę w Emiratach ukończył na drugiej pozycji, za swym zespołowym kolegą, Luc’iem Alphand.Kontynuując swoją świetną passę, po raz trzeci w samochodowej karierze wygrał rajd Dakar, a następnie triumfował w lipcowym Baja Espana, podobnie jak i w UAE Desert Challenge, który zakończył tegoroczne zmagania w rajdowym pucharze świata cross-country.
W ubiegłorocznym Rajdzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich kolejny raz stanął na najwyższym stopniu podium.
W 2008 roku Stephane Peterhansel wziął udział w nowym cyklu rajdów terenowych Dakar Series, zdobywając drugie miejsce w kwietniowym Central Europe Rally i odnosząc wspaniałe zwycięstwo w zakończonym w połowie września PAX Rally, będącym drugą rundą Dakar Series.
KARIERA:1991: 1 miejsce, Dakar Rally (motocykl)
1992: 1 miejsce, Paris-Le Cap (motocykl)
1993: 1 miejsce, Dakar Rally (motocykl)
1995: 1 miejsce, Dakar Rally (motocykl)
1996: 1 miejsce, UAE Desert Challenge (motocykl)
1997: 1 miejsce, Dakar Rally (motocykl); 4 miejsce, UAE Desert Challenge (motocykl)
1998: 1 miejsce, Dakar Rally (motocykl);
1 miejsce, 24hours of Chamonix
1999: 7 miejsce, Dakar Rally w Nissanie
2000: 2 miejsce, Dakar Rally w Mitsubishi Mega
2001: 1 miejsce T1, Dakar Rally w Nissanie
2002: 1 miejsce, Rally of Tunisia;
1 miejsce, UAE Desert Challenge w Mitsubishi Pajero Evolution
2003: 3 miejsce, Dakar Rally; 2 miejsce, Baja Italy; 1 miejsce,
UAE Desert Challenge, wszystkie w Mitsubishi Pajero Evolution
2004: 1 miejsce, Dakar Rally; 1 miejsce, Rally of Tunisia; 1 miejsce Rally of Morocco; 8 miejsce, UAE Desert Challenge, wszystkie w Mitsubishi Pajero Evolution
2005: 1 miejsce, Dakar Rally
1 miejsce, Patagonia-Atacama Rally
2006: 4 miejsce, Dakar (Mitsubishi Pajero Evolution)
1 miejsce, Rallye de Tunisie (Mitsubishi Pajero Evolution)
2 miejsce, UAE Desert Challenge (Mitsubishi Pajero Evolution)
2007 1 miejsce, Dakar (Mitsubishi Pajero Evolution)
1 miejsce, Baja Espana (Mitsubishi Pajero Evolution)
1 miejsce, UAE Desert Challenge (Mitsubishi Pajero Evolution)
2008: 2 miejsce, Central Europe Rally- Dakar Series (Mitsubishi Pajero Evolution)
1 miejsce, PAX Rally – Dakar Series (Mitsubishi Pajero Evolution)
źródło: autowizja.pl / Mitsubishi