Hyundai i30 CW 1.6 – AUTO TEST

Wyciągnięta i30-tka

czas trwania testu: 30.07-05.08.2008

test na dystansie: 596 km

Model i30 to najnowsze dziecko koreańskiego koncernu. Produkowany jest na tej samej płycie podłogowej co jego mocny konkurent Kia Cee’d. Również auto te można nazwać rodowitym Koreańczykiem, ponieważ jest produkowany właśnie w tym kraju. Dopiero od 2009 roku, produkcja przeniesiona będzie do Czech. Sprawdźmy czy nowy Hyundai potrafi zdeklasować swoich mocnych przeciwników i czym wyróżnia się na ich tle.

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

STYLISTYKA

Tu pojawia się spokojna, nie wzbudzająca żadnych kontrowersji linia typowego rodzinnego hatchbacka. Spoglądając na nowego i30 na pewno nikt nie będzie wprawiony w osłupienie. Takie typowe auto, jakich wiele na naszych drogach. Jednakże na pewno nie będzie to żadną wadą. Nie każdy przecież lubi przesadzone fajerwerki stylistyczne.

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Z przodu auto nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zachowano tu po prostu ład stylistyczny. Łagodnie wyprofilowane reflektory oraz chromowana listwa ozdobna atrapy wraz z logo wyglądają bardzo nowocześnie. Zderzak został polakierowany w kolorze nadwozia. W zmyślny sposób umieszczono w nim halogeny. Błękit koloru nadwozia efektownie współgra z chromowanymi dodatkami. Wlot powietrza, tak jak i małą atrapę wykonano z czarnego plastiku. Zamontowano na nim również tablicę rejestracyjną. Bok i30 CW od razu przywodzi na myśl wręcz bliźniacze podobieństwo do Kii Cee’d. I tak właśnie jest. Jedyna różnica to inne przetłoczenie w dolnej części. Hyundai otrzymał tutaj delikatnie wyrzeźbioną łukowatą linię biegnącą od przodu auta i kierującą się ku górze w tylnej części. Tak jak z przodu, tak i tu projektanci pozbawili go listew ochronnych. Wszystkie elementy jak klamki czy lusterka, oczywiście w kolorze. CW jest nieco dłuższy od swojej podstawowej wersji.

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Charakterystyczna różnica tkwi w rozmiarze ostatniej szyby. Na dachu znalazły swoje miejsce praktyczne, czarne relingi. Całość osadzono na szesnasto calowych, felgach ze stopu metali lekkich. Ten szczegół znacznie poprawił sylwetkę modelu pod względem wizualnym. Przejdźmy do tylnej części. W krótkiej wersji „i trzydziestki” zauważyliśmy bliskie podobieństwo do BMW serii jeden. Bliźniaczy układ elementów, przetłoczeń i kształt lamp został zminimalizowany, aczkolwiek klapa bagażnika nadal ma podobny profil. Na niej swoje miejsce znalazł chromowany znaczek Hyundaia oraz podpis modelu. Zasadniczą różnicą jest umiejscowienie tablicy rejestracyjnej. W podstawowej wersji hatchback znajduje się zderzaku, w CW natomiast jest zespolona z klapą. Nad szybą ulokowano diodowe, trzecie światło stopu.

Zderzak otrzymał błyszczącą listwę ozdobną, która w znaczny sposób urozmaiciła „kuper” i30 CW. Zupełnie odmieniony został zarys lamp tylnych. Łagodne wyprofilowanie zastąpiły geometryczne kształty. Światła dopasowane zostały do poszerzonej klapy bagażnika, co nadało im ten specyficzny kształt.

WNĘTRZE

Otwieramy drzwi i co? Okazuje się, że w środku jest również „ceedo podobnie” Dobre materiały, spasowanie, ergonomia. Wręcz europejskie podejście do sprawy. Fotele pokrywa ciemna tapicerka przyzwoitej jakości oraz skóry po zewnętrznych stronach. Posiadają one wszechstronną regulację. Widokiem miłym dla oka jest rozchmurzająca ciemne barwy wnętrza deska rozdzielcza.

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Panel środkowy wzbogacono o element dekoracyjny, którym jest plastik w kolorze stalowym. Ponadto w aucie znalazło się niebieskie podświetlenie wyświetlacza radia i automatycznej klimatyzacji. Intuicyjnie prosty okazał się panel sterowania systemem grającym. Na dole znalazło się miejsce na malutki schowek np. na dokumenty oraz dwa gniazda zasilania 12V. Schowek po stronie pasażera jest pokaźnych rozmiarów, oraz co ważne z funkcją chłodzenia. Idealne na gorące dni. 1,5 litrowa butelka z piciem mieści się bez problemów. Zegary i30 są czytelne, klarownie wskazują prędkość, obroty, poziom paliwa i temperaturę cieczy chłodzącej. Wszystkie cyfry podświetlone są na biało, a odrobiony polotu nadają dwie otaczające je niebieskie obwódki. Pomiędzy nimi zmieścił się duży wyświetlacz komputera pokładowego. Wszystko to wygląda bardzo estetycznie. Kierownica, którą również rozjaśnił pseudo stalowy materiał otrzymała też srebrny element marki oraz sterowanie systemem audio. Niestety wykonana została plastiku, jej koło natomiast pokryto skórą. Atutem jest to, że dobrze leży w dłoni i jest poprawnie wyprofilowana.

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Na brak miejsca z przodu nie powinien nikt narzekać. Miękki podłokietnik pokryty skórą podnosi poziom komfortu. W nim znalazł się nieduży schowek i trzy wejścia do systemu audio. Możemy tam podpiąć urządzenie USB, iPoda lub dowolne urządzenie AUX. Bardzo nowocześnie i funkcjonalnie. Z tyłu wcale nie jest gorzej. Nawet dwie wysokie osoby mogą podróżować bez narzekania na brak miejsca na głowę czy nogi. Trzecia osoba również się zmieści, jednak jak wszędzie, poziom komfortu znacznie spadnie.

A co z bagażnikiem? Foremne kształty oraz 415 l pojemności pozwolą na zabranie sporej ilości bagażu. Plusem są również dzielone w proporcji 3:1 oparcia tylnych siedzeń. Po złożeniu całości otrzymamy imponujące 1395 l przestrzeni bagażowej.

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

Hyundai i30 CW 1.6

SILNIK

Pod maską testowanego modelu zamontowano benzynową jednostkę o pojemności 1.6 l i mocy 122 KM. Silnik wystarczający dla osób z nie najcięższą prawą nogą. Jednak przy ostrzejszym traktowaniu, potrafi rozpędzić ważącego niecałe 1200 kg Hyundaia do pierwszych 100 km/h w przeciągu 11,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 195 km/h. Jak widać osiągi nie są oszałamiające, ale dla bardziej wymagających, koncern przygotował dwu litrowe, 140 konne jednostki.

Spalanie w mieście wyniosło 9,2 l/100 km. Poza miastem spadło do niecałych 6 l/100 km. W cyklu mieszanym osiągnęliśmy wynik na poziomie 7 l/100 km.

PODSUMOWANIE

i30 CW został stworzony bardziej pod względem komfortowej jazdy i przestrzeni. Stąd też właśnie miękko zestrojone zawieszenie. Nie wpływa to niestety zbyt dobrze na pokonywanie zakrętów ze znaczną prędkością. Wtedy Hyundai potrafi znacznie wychylać się na boki i ma tendencję mocnej podsterowności. Jednak jazda w mieście jest bardzo komfortowa. Wszelkie dziury, nawet te większe są dobrze wybierane, niestety zbyt głośnie tłumione.

Podsumowując. Decydując się na zakup nowego i30 otrzymamy dobrze wyposażony i wykonany samochód, z w miarę dynamicznym i oszczędnym silnikiem. Co ważne. Producent udziela nam 5 lat gwarancji mechanicznej bez limitu km. Sądząc po tym, Hyundai musi być pewny niezawodności swojego produktu. Tak więc nasz „nowy przyjaciel” może nam służyć przez bardzo długi czas, co najważniejsze służyć bezawaryjnie. Jak będzie? Wszystko pokaże czas.

Podstawowy model i30 CW Classic z silnikiem również 1.6 to wydatek rzędu 52.900 zł. Za nasz model testowy trzeba zapłacić 66.400 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1591 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

89,7 kW (122 KM) @ 6200 obr/min

moment obrotowy

154 Nm @ 4200 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

190 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,7 s

zużycie paliwa*

9,2 / 5,9 / 7,0

dług. / szer. / wys.

4475 / 1775 / 1520 mm

rozstaw osi

2700 mm

masa własna / dopuszczalna

1235 / 1840 kg

bagażnik w standardzie

415 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1395 l

pojemność zbiornika paliwa

53 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

5 lat bez limitu km.

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

52,900 zł wersja Classic 1.6 benz.

cena wersji testowanej

66,400 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment