Mały SUV |
czas trwania testu: 26-30.06.2008 test na dystansie: 716 km |
Dziś prezentujemy Państwu auto, które już testowaliśmy już kilka miesięcy temu, choć z innym silnikiem. Ponownie z ogromną przyjemnością zasiadamy za kierownicą BMW X3 z dwulitrowym, nowym dieslem o mocy 177 koni mechanicznych i automatyczną skrzynią biegów. Czy jest to auto dla kobiety, dla aktywnego mężczyzny, rodzinne czy terenowe? Spróbujemy Państwa przekonać, że nadaje się prawie do wszystkiego i warto dać mu szansę…
STYLISTYKA
Sylwetka X3 nie jest nowością na polskich drogach. Wprowadzona na rynek w 2003 roku, niewiele zmieniła się na przestrzeni lat, pomimo faceliftingu w 2006 roku. Dzięki temu jest autem łatwo rozpoznawalnym i niemal już klasycznym. Ładny, metaliczny, granatowy lakier jakim pokryto karoserię powoduje, że wiele osób odwraca za nim wzrok. Nic w tym dziwnego, BMW może się podobać.
Linie tego SUVa są dynamiczne, sylwetka wygląda potężnie, muskularnie, tak jak powinien wyglądać każdy samochód dla aktywnych ludzi. Wysoko zawieszony, na dużych kołach (17-calowe felgi aluminiowe, opony o szerokości 235 mm) zapowiada spore możliwości terenowe. Jego charakter podkreśla też ciągnący się przez całą długość auta czarny element tworzony przez próg i nadkola, dzięki czemu trudniej uszkodzić lakier w dolnej części nadwozia. Oczywiście nie jest to prawdziwy off-roader a jedynie SUV, ale z utwardzonych dróg można śmiało nim zjechać.
Z przodu najbardziej charakterystycznym elementem jest duży, żebrowany grill oraz ładne światła z reflektorami ksenonowymi i tzw. ringami (świecącymi obwódkami reflektorów) . Poniżej, w zderzaku znajdują się światła przeciwmgielne. Patrząc z boku zauważymy nietypową i nieco nie pasującą do reszty tylną szybę, której dolna krawędź unosi się niespodziewanie ku górze zakłócając poziome linie przetłoczeń na drzwiach oraz linię okien. Dziwnie wygląda tył X3. Jest on zdominowany licznymi poziomymi akcentami, przetłoczeniami i listwami, klapa wygląda jak poskładana z kilku elementów. Na koniec spróbujmy stanąć na palcach i obejrzeć dach prezentowanego modelu. Większą jego część zajmuje okno dachowe, odsuwane elektrycznie tworzące z terenówki niemal kabriolet.
|
|
Generalnie mały SUV BMW to udane stylistycznie auto, choć może wzbudzać małe kontrowersje. Jest to jednak cecha większości modeli producenta z Bawarii. Są bardzo charakterystyczne i mają zarówno zagorzałych zwolenników jak i zagorzałych przeciwników, niewielu jest obserwatorów obojętnych na ich wygląd.
WNĘTRZE
Takich kontrowersji nie budzi z pewnością wnętrze BMW. Jest ono klasyczne, pozbawione nietypowych rozwiązań i z pewnością przypadnie do gustu większości pasażerów. Dla niektórych jedyną wadą może okazać się jasny odcień beżowej tapicerki, gdyż łatwo się brudzi, ale za to jest bardzo elegancka.
Deska rozdzielcza wykonana jest z najwyższej jakości materiałów. Dwa kolory tworzyw (czarny i beż) uzupełniono o elementy drewniane. Dzięki temu wszystko wygląda szlachetniej. Trójramienna kierownica, obszyta czarną skórą świetnie leży w dłoniach i jest wygodna. Wskaźniki umieszczono klasycznie i otoczono metalicznymi ramkami. Konsola środkowa jest (jak w każdym BMW) nachylona lekko w stronę kierowcy. W jej górnej części zamontowano automatycznie otwierany ekran nawigacji i komputera pokładowego. Poniżej znajduje się duży panel sterowania klimatyzacją oraz sprzętem audio. Na tunelu środkowym umieszczono dźwignię automatycznej skrzyni biegów oraz duży podłokietnik ze schowkiem.
Fotele wykonano łącząc delikatną, aksamitną skórę na bokach z trwałym materiałem na siedziskach. Są bardzo wygodne i nawet kilkuset kilometrowa trasa nie powoduje zmęczenia, tym bardziej, że mają szeroki zakres regulacji elektrycznej (przednie) i wygodne podłokietniki. Poza tym BMW rozpieszcza pasażerów także dobrej jakości nagłośnieniem z 10 głośnikami, wieloma schowkami i uchwytami na napoje, ogromnym szyberdachem, nawigacją i klimatyzacją. Bardzo duży nacisk położono także na bezpieczeństwo. W X3 jest w sumie 10 poduszek powietrznych i kurtyn, systemy elektroniczne wspomagające kierowcę podczas niebezpiecznych sytuacji drogowych. Również przestronność wnętrza powoduje poczucie bezpieczeństwa i zdecydowanie podnosi komfort podróży. Z pewnością nikt nie będzie narzekał na brak miejsca. Także w bagażniku miejsca jest pod dostatkiem, a poza tym wyposażono go w siatki i schowki na drobne przedmioty, system prowadnic przytrzymujący większy bagaż na miejscu a także w gniazdko 12V do podłączenia np. przenośnej lodówki. W środkowej części oparcia, w podłokietniku można zamontować rękaw do przewozu nart. Jak widać, jest to doskonałe auto dla aktywnych, młodych ludzi, bardzo uniwersalne i eleganckie.
SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY
Pod maską X3 znajduje się czterocylindrowy silnik diesla o pojemności 2 litrów o mocy 177 KM i momencie obrotowym 350 Nm w zakresie 1750-3000 obr./min. W stosunku do poprzednika podniesiono moc o 27 KM i dzięki temu BMW nabrało wigoru. Silnik radzi sobie z tym dość dużym i ciężkim autem bardzo dobrze. Przyspieszenie do 100 km/h w 9,2 sekundy to dobry wynik (ze skrzynią manualną można „urwać” jeszcze 0,3 s). Prędkość maksymalna wynosi 206 km/h. Auto w ruchu miejskim spaliło średnio 9 litrów ON na 100 km, natomiast w cyklu pozamiejskim spalanie spada do około 7,2 litra (wg wskazań komputera pokładowego). Średnio BMW spaliło 8,2 l/100 km.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów pracuje bardzo precyzyjnie i praktycznie niezauważalna jest zmiana przełożeń. Istnieje opcja ręcznej, sekwencyjnej zmiany, ale po co próbować poprawiać to, co komputer i tak zrobi lepiej…
|
|
Zawieszenie w BMW sprawuje się świetnie. Zestrojono jest dość twardo, ale nie wpływa to negatywnie na komfort podróżowania. Trudno wyprowadzić tego SUVa z równowagi, zawsze jedzie jak po szynach. Koncern z Monachium słynie z produkowania samochodów, które prowadzą się wzorowo, to zobowiązuje. Podobnie wygląda sprawa z hamulcami. Są bardzo skuteczne, pozwalają na zatrzymanie samochodu, w subiektywnym odczuciu, niemal w miejscu.
Generalnie, technika zastosowana w BMW pozwala na bezstresową, przyjemną jazdę zarówno w mieście (dzięki automatowi) jak również na długich trasach, gdzie jazda staje się bardzo ekonomiczna. Podróżujący cieszą się oferowanym komfortem, ciszą i właściwościami jezdnymi.
PODSUMOWANIE
BMW X3 w prezentowanej wersji to bardzo ciekawe auto. Choć mniejsze od modelu X5 doskonale sprawdza się jako samochód rodzinny, z przestronnym wnętrzem i bagażnikiem, mnóstwem udogodnień czyniących jazdę przyjemniejszą i bezpieczniejszą oraz możliwościami pozwalającymi na zjechanie z utwardzonych dróg na bezdroża. Z pewnością można z X-trójką przeżyć przygodę wjeżdżając w miejsca, gdzie zwykłą osobówką lepiej się nie zapuszczać, można podjechać na spektakl w teatrze jak również po dzieci do przedszkola. Uniwersalność naszego dzisiejszego bohatera pozwala odsunąć nieco w cień świadomość, że aby stać się jego posiadaczem trzeba wydać ponad 215 tysięcy złotych.
Być może warto przyjrzeć się wersji podstawowej, która nie rozpieści nas skórzaną tapicerką, automatyczną skrzynią czy ogromnym dachem, ale wciąż pozostanie rasowym BMW za cenę o 60 tysięcy złotych niższą. Sugerujemy jazdę próbną, która może okazać się tym kluczowym momentem, w którym przekonacie się Państwo do zakupu. Naszym zdaniem to nietuzinkowe auto jest tego warte.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1995 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
130 kW (177 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
350 Nm @ 1750 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
zawieszenie tył |
wahacz wleczony |
napęd |
stały 4×4 (40% przód ; 60% tył) |
skrzynia biegów |
automatyczna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
206 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,2 s |
zużycie paliwa* |
10,6 / 7,2 / 8,2 |
dług. / szer. / wys. |
4569 / 1987 / 1674 mm |
rozstaw osi |
2888 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1815 / 2265 kg |
bagażnik w standardzie |
480 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
67 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 30 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
134,900 zł podstawowa wersja 2.0 benz. |
cena wersji testowanej |
215,000 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Artur Mierzejewski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!