Fiat Panda 4×4 Cross 1.3 MultiJet – AUTO TEST

W wojskowym stylu

czas trwania testu: 11-18.07.2008

test na dystansie: 823 km

W ubiegłym roku testowaliśmy dla Państwa Pandę 4×4 z silnikiem 1.3 Multijet, czyli najmniejsze dziecko Fiata z napędęm na 4 koła. Jak Państwo pamiętają, jest to sympatyczne autko o niezłych możliwościach jazdy w terenie. Dziś prezentujemy test brata bliźniaka, czyli Pandy Cross stanowiącej nową propozycję dla młodych ludzi, lubiących aktywnie spędzać czas i wyróżniać się z tłumu.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

STYLISTYKA

Co nowego i odkrywczego można powiedzieć o nadwoziu Pandy, jednego z najpopularniejszych aut w Polsce, których tysiące codziennie widzimy w drodze do pracy? Rzeczywiście to trudne zadanie, chyba, że mamy do czynienia z wersją Cross.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Panda Cross to wehikuł, który na tle szarej masy zwykłych Pand wyróżnia się zdecydowanie. Taki sam pozostał jedynie zarys sylwetki auta, lecz diabeł tkwi jak zwykle w szczegółach. Tych w Crossie zmieniło się wiele. Przede wszystkim nadwozie jest zdecydowanie podniesione. Zawieszenie przystosowano do jazdy w trudnych warunkach, zadbano także o większe koła, które zniosą trudy takich wypraw. Zamontowano bardzo ładne 15-calowe felgi aluminiowe, które dodają terenówce rasowego charakteru. Karoseria została zabezpieczona plastikowymi listwami umieszczonymi po bokach, poszerzającymi nadkola i chroniącymi dolną część drzwi. Elementy te mają inny kolor niż reszta nadwozia, dzięki czemu uzyskano ciekawy, ożywczy efekt.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Osłony plastikowe znalazły się także z przodu i z tyłu na dolnych częściach zderzaków. Wyglądają solidnie, choć ich praktycznej przydatności raczej bym nie przeceniał. Podobnie jak relingi na dachu, efektowne obudowy reflektorów przednich oraz świateł tylnych, pełnią raczej funkcje „upiększaczy”. Trzeba przyznać, że czynią to skutecznie i efekt końcowy jest bardzo pozytywny. Pomalowana w wojskowe barwy Panda Cross jest małym autkiem, które może się podobać, zwłaszcza młodym ludziom, dla których wygląd auta ma ogromne znaczenie. Tu już zbędny będzie jakikolwiek tuning, gdyż konstrukcja jest bardzo udana. Tym bardziej, że może zachwycić nie tylko wyglądem.

WNĘTRZE

W kabinie zachowano tonacje barw zastosowanych na zewnątrz. Fotele pokryto dwukolorową tkaniną (zielono-beżową) o niezłej jakości. Również boczki drzwi wykonano z jasnego materiału komponującego się z tapicerką. Wnętrze zaskakuje funkcjonalnością. Jest bardzo przestronne i przyzwoicie wyposażone. W standardzie dostępna jest klimatyzacja, dwie poduszki powietrzne, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, elektryczne wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Ponadto o bezpieczeństwo dbają systemy ABS z EBD.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Miejsce pracy kierowcy to przede wszystkim wygodny fotel i ergonomiczna deska rozdzielcza. Wszystkie urządzenia i przełączniki są łatwo dostępne. Zarówno fotel jak i kierownica posiadają regulację wysokości, co pozwala kierującemu zająć wygodną pozycję. Pozostali pasażerowie również będą zadowoleni, gdyż zarówno nad głowami, jak i na nogi przestrzeni jest wystarczająco dużo, co w tak małym aucie jest ewenementem. Niestety w bagażniku miejsca trochę brakuje. Ma on pojemność jedynie 200 litrów, co w tej klasie jest typową wartością, ale rodzina wybierająca się na wakacje może potrzebować więcej. Na szczęście dzięki składanej kanapie można go powiększyć do ponad 800 litrów.

Gdy już wszystko jest spakowane można ruszać. Podróży towarzyszą niestety dosyć wyraźne odgłosy silnika, który jest raczej głośny. Szczęśliwie nie ma innych niepokojących hałasów dochodzących np. z zawieszania nawet podczas pokonywania przeszkód terenowych, co świadczy o udanej konstrukcji.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Podsumowując, trudno znaleźć jakiekolwiek mankamenty we wnętrzu małego Fiata, który bardzo miło zaskakuje wysoką użytecznością i jakością wykonania.

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

Pod maską małego Fiata zamontowaną jednostkę wysokoprężną Multijet o pojemności 1.3 l, mocy 70 KM i 145 Nm momentu obrotowego uzyskiwanym już przy 1500 obr/min. Jest to bardzo oszczędny silnik, choć nie zapewnia rewelacyjnych osiągów. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje ponad 17 sekund a prędkość maksymalna to 150 km/h. Kupując Pandę z dieslem na pewno bierze się pod uwagę głównie zużycie paliwa. Podczas testów mieściło się ono w granicach 6 litrów ON na 100 km. W trasie można spokojnie uzyskać wynik 5 litrów.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Układ jezdny Fiata pozwala na zaskakująco sprawne poruszanie się w trudnych warunkach. Krótkie zwisy nadwozia, dołączany napęd tylnej osi i blokada dyferencjałów powodują, że Panda wjedzie tam, gdzie nie poradzą sobie niektóre SUVy. Oczywiście standardowa Panda 4×4 może pochwalić się tym samym, gdyż różni się właściwie jedynie stylizacją nadwozia.

PODSUMOWANIE

Za cenę 62 990 złotych nabywca otrzymuje mały samochód udający auto terenowe. Oczywiście nie należy zapominać, że jego umiejętności poruszania się w terenie są całkiem przyzwoite, ale uczciwie należy przyznać, że funkcjonalność dla przeciętnego użytkownika pozostaje na poziomie „cywilnej” Pandy. Najtańsza wersja z tym samym silnikiem diesla kosztuje 38 990 złotych, a więc w kieszeni zostaje 24 tysiące złotych. To niebagatelna kwota, którą można wydać z pewnością dużo korzystniej.

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 MultiJet

Generalnie obserwowany jest trend u producentów aut do wypuszczania na rynek ładnych, efektownych wersji standardowych modeli, które mają przyciągać wyglądem tych klientów, dla których jest on najważniejszy, i za który są gotowi zapłacić o wiele więcej. Oczywiście wybór tych nabywców należy uszanować, gdyż to jest jedynie kwestia gustu i zasobności portfela. Osobiście również wolałbym jeździć Pandą Crossem niż zwykłą, tylko jak wytłumaczyłbym żonie, strażniczce ładu i ostoi rozsądku, że pieniądze za które moglibyśmy pojechać w podróż dookoła świata wydałem na ładniejsze felgi, wyższe zawieszenie i kilka kilogramów plastiku na karoserię… Decyzja należy do Państwa.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1248 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

51 kW (70 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

145 Nm @ 1500 obr/min

zawieszenie przód

niezależne typu McPherson

zawieszenie tył

niezależne z wahaczem wleczonym

napęd

4×4

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

150 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

18,2 s

zużycie paliwa*

7,3 / 5,0 / 6,1

dług. / szer. / wys.

3581 / 1611 / 1605 mm

rozstaw osi

2305 mm

masa własna / dopuszczalna

1150 / 1520 kg

bagażnik w standardzie

206 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

855 l

pojemność zbiornika paliwa

30 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

62,990 zł wersja Cross 1.3 Multijet

cena wersji testowanej

62,990 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment