Przestrzenna „łajba” |
czas trwania testu: 03-09.07.2008 test na dystansie: 1365 km |
Citroen to francuska marka, która znana jest nam już od lat dwudziestych. Obecnie współdziała z firmą Peugeot pod nazwą PSA. Francuskie pojazdy nigdy nie miały pełnego zaufania potencjalnych klientów. Wielu z nich się zawiodło, była jednak także spora grupa takich, którzy do końca życia będą z nimi związani. Citroen to koncern, który coraz częściej zaskakuje. Oczywiście w sensie pozytywnym. Auta tej marki są coraz bardziej funkcjonalne i innowacyjne. Pyzatym z biegiem czasu przybywa im wdzięku. Model C4 Picasso to następca Xsary Picasso. Znaczny postęp widzialny jest już gołym okiem. C4 Grand Picasso jest oczywiście nieco dłuższy od podstawowej wersji. Należy do minivanów segmentu C.
STYLISTYKA
„Nadmuchana” sylwetka C4 Grand Picasso to gwarancja znakomitego komfortu i przestrzeni we wnętrzu. Francuzi moim zdaniem zawsze byli mistrzami w tworzeniu przestronnych aut. Nie chodzi tutaj tylko o wygląd zewnętrzny i wygodę, ale także estetycznie wykonane wnętrze. Testowany model jest wysoki i długi.
Projektanci maksymalnie wygospodarowani tu ilość miejsca. Maska z przodu jest dosyć krótka i łączy się z przeogromną szybą czołową zachodzącą aż po dach. Tworzy to naprawdę niesamowity efekt. Podróżując C4 czujemy się niczym nieograniczeni. Ksenonowe reflektory przednie mają specyficzny, łagodny kształt. Między nimi mieści się spore, chromowane logo marki. Masywny zderzak, w którym umieszczono światła przeciwmgielne i czujniki odległości jest zgrabnym zwieńczeniem całej konstrukcji. Linia boczna jest całkowicie prosta.
|
|
Auto urozmaica jedynie drobne przetłoczenie u dołu drzwi i chromowana listwa ciągnąca się przez całą jego długość. Łatwo zauważyć szerokie szyby, które są pełnowymiarowym oszkleniem tego modelu. Co więcej tylna ich para jest przyciemniona. Na dachu mieszczą się praktyczne relingi. Te zaś oprócz swojej oczywistej przydatności dodają autu ponadto dobrego smaku. Wersja Grand różni się od podstawowej wersji projektem tyłu. Pionowa tylna szyba i zespolone światła zainstalowane w tylnych słupkach stanowią patent na maksymalne powiększenie pojemności bagażnika, w którym dodatkowo można umieścić trzeci rząd siedzeń. Nad szybą widnieje zgrabna lotka z trzecim światłem stopu. Zderzak z czujnikami cofania zdobi smukła, chromowana listwa. Siedemnastocalowe, gustowne felgi ze stopu metali lekkich świetnie komponują się z całą bryłą nadwozia.
WNĘTRZE
Kulminacją Citroena C4 Crand Picasso jest „pełna” konsola środkowa. Wykonana z francuską dbałością zaskakuje swoją ergonomią i kuriozalnym wyglądem. Panel centralny zespolony jest z szarą deską. W zamykanym schowku znajduje się proste w obsłudze radio. Nieco wyżej nawiewy klimatyzacji, których sterowanie znajdziemy „pod ręką” na skrajnych punktach konsoli. Pod szerokim daszkiem widnieje ciekłokrystaliczny wyświetlacz komputera pokładowego, z którego odczytać możemy poziom paliwa, prędkość, przebieg, godzinę i temperaturę. Barwę podświetlenia możemy sobie wybrać z szerokiej gamy kolorystycznej.
Ogromna ilość schowków (w tym środkowy chłodzony) daje pokaźne możliwości rodzinie nie mogącej rozstać się ze swoimi ulubionymi przedmiotami. Niespotykaną kwestią jest skórzana kierownica. Częścią obracającą się jest tylko obręcz kierownicy natomiast całe jej wnętrze pozostaje w nieruchomej pozycji. Posiada ona także wiele przydatnych funkcji ułatwiających kierowcy sterowanie np. radiem czy telefonem. Za nią wystaje łopatka zmiany biegów znana wszystkim z amerykańskich vanów. Ogromna szyba zachodząca na sufit nie jest mankamentem, a wielką zaletą. Dostarcza dużej ilości światła, a dzięki przesuwanym osłonom nie jest niepraktyczna. Fotele pokryto jasną, delikatną tkaniną. Znakomity profil zapewnia maksymalne trzymanie boczne i komfort jazdy. Przyczynia się do tego również możliwość regulacji w wielu poziomach i podgrzewanie. Pasażerowie z przodu mają do dyspozycji dwa oddzielne podłokietniki u boku swoich siedzeń.
Duża ilość miejsca z tyłu jest gwarancją wygodnej podróży również pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Mają oni do dyspozycji dwa stoliki lotnicze chowane w oparciach przednich siedzeń. Dodatkowe lusterko na przedniej szybie pozwala rodzicom na wzmożoną kontrolę zachowań ich dzieci z tyłu. Wszystkie szyby są regulowane elektrycznie. Tylna ich para posiada blokadę atnypotrzaskową. Rolety służą osłonie przed nadmiarem światła. Światła i wycieraczki funkcjonują automatycznie. Lusterko wsteczne jest elektrofotochromatyczne. Lusterka zewnętrze regulowane elektrycznie, składane i podgrzewane. Lampka w bagażniku jest ciekawym gadżetem ponieważ pełni również funkcję latarki. Przednia szyba jest atermiczna co szczególnie przydaje się przy skrajnych temperaturach.
W standardzie otrzymujemy dużą ilość inteligentnych systemów, dzięki którym jazda jest lekka, łatwa i przyjemna. ABS z systemem BAS(asystent hamowania) i EBD(system elektronicznego rozdziału siły hamowania), ESP(układ stabilizujący tor jazdy) z ASR, kontrola ciśnienia w ogumieniu, regulator prędkości z ogranicznikiem, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, a także wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile wyręczają nas i wspomagają w wielu sytuacjach. Jeśli dojdzie natomiast do kolizji ochraniać nas będą boczne poduszki powietrzne z przodu, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, poduszka powietrzna kierowcy, poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia, poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyłu oraz podwójne pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia.
W podłodze bagażnika ukryte zostały dodatkowo dwa fotele. Jeśli zajdzie taka potrzeba bez problemu możemy je rozłożyć. Miejsca może zbyt dużo nie jest, ale zawsze w wyjątkowych sytuacjach stają się niezastąpione. W bagażniku mieści się też siatka mocującą i roleta a także zestaw naprawczy kół ze względu na brak koła zapasowego.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Jednostką napędową Citroena C4 Grand Picasso jest dwulitrowy turbodoładowany silnik diesla – największy z pośród całej gamy dostępnych silników. Jego pojemność wynosi 1977 cm3 a moc jest równa 138 KM. Jednostka ta wyposażona jest seryjnie w filtr cząsteczek stałych. Auto rozpędza się do 100km/h w 13 sek. i osiąga prędkość maksymalną 198km/h. Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 9 litrów, poza miastem maleje do nieco ponad 6. W cyklu mieszanym waha się od 6,5 do 7 w zależności od stylu jazdy.
Najlepszą zaletą Citroena jest bezspornie pneumatyczne zawieszenie. Jazda C4 jest tak płynna i „gładka”. Zawieszenie niweluje drżenia i podskoki wywołane na skutek naszych dziurawych dróg. To bardzo komfortowe rozwiązanie, ale też i bardzo drogie. Radość znika gdy trzeba wymienić, któreś z jego elementów.
PODSUMOWANIE
Citroen C4 Grand Picasso to gra warta świeczki. Wygodne podróżowanie w rozległej przestrzeni jest niezastąpionym atutem. Ponadto producent połączył funkcjonalność i estetykę. Nie śmie wątpić w urodę tego auta. Wnętrze jest pełne ładu i harmonii. Aby stać się posiadaczem tego wyjątkowego francuza potrzebujemy 113,200 zł. Dodatkowo trzeba się nastawić na wysokie koszty eksploatacyjne. To żadna nowość, że części do francuskich aut są przerażająco drogie. Jednak jeśli ktoś naprawdę ceni sobie komfort i praktyczność, a do tego stać go na utrzymanie Citroena, to naprawdę warto zastanowić się nad modelem C4 Grand Picasso.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1977 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
101 kW (138 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
270 Nm @ 2000 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
przedni |
skrzynia biegów |
automatyczna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
198 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
13,0 s |
zużycie paliwa* |
9,2 / 5,3 / 6,8 |
dług. / szer. / wys. |
4590 / 1830 / 1680 mm |
rozstaw osi |
2728 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1650 / 2210 kg |
bagażnik w standardzie |
576 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1951 l |
pojemność zbiornika paliwa |
60 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
71,500 zł wersja Impress 1.8 benz. |
cena wersji testowanej |
113,200 zł wersja Impress Exlusive |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!