Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI – AUTO TEST

Kombi dla każdego

czas trwania testu: 26-30.05.2008

test na dystansie: 404 km

Dziś przedstawimy Państwu auto z bardzo popularnego naszym kraju segmentu małych kombi. Jest to ciesząca się dużą popularnością (za sprawą udanej poprzedniej generacji modelu) Skoda Fabia Kombi Sport z silnikiem 1.9 TDI. Spróbujemy odnaleźć cechy decydujące o jej sukcesie rynkowym i podzielimy się spostrzeżeniami nt. codziennej eksploatacji.

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

STYLISTYKA

Nowa Fabia kombi pojawiła się na rynku w 2007 roku, zaprezentowana podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Jest kontynuatorem prezentowanej w ostatnich latach przez Skodę tendencji w stylistyce rozpoczętej przez model Roomster a następnie z powodzeniem zastosowanej w Fabii hatchback, a ostatnio także w nowej Skodzie Superb. Trend ten charakteryzuje się przede wszystkim bardzo podobną przednią częścią nadwozia we wszystkich wymienionych modelach. Duże klosze lamp, kryjące soczewkowe reflektory, zachodzące aż na maskę i boki auta oraz wyraźne, agresywne przetłoczenia na masce tworzą wizerunek samochodu dynamicznego i eleganckiego. Uzupełniają go takie akcenty jak chromowana listwa na osłonie chłodnicy, ładne, 16 calowe felgi (wyposażenie dodatkowe) z niskoprofilowymi oponami oraz zderzak z dużym wlotem powietrza i halogenami.

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Te dodatkowe światła oprócz funkcji reflektorów przeciwmgielnych stanowią również część systemu doświetlania zakrętów, bardzo przydatnego podczas nocnej jazdy po krętych drogach, jak również podczas parkowania. Parkowanie wspomagają także czujniki umieszczone w zderzaku tylnym. Są bardzo przydatne, gdyż początkowo trudno jest wyczuć jak długie jest nadwozie z tyłu. Rzeczywiście, jest dość długie, zwłaszcza biorąc pod uwagę krótki rozstaw osi Fabii kombi. Jest on dokładnie taki sam jak w znacznie krótszym hatchbacku, przez co za tylną osią powstał duży „zwis”, który wygląda nieproporcjonalnie. Patrząc na sylwetkę skody z boku trudno nie zwrócić na ten fakt uwagi. Poza kwestią czysto estetyczną, nie ma to jednak znaczenia – dzięki temu bagażnik jest duży, bardzo funkcjonalny, a krótki rozstaw osi nie wpływa negatywnie na prowadzenie auta.

Generalnie, linia boczna jest ładnie „skrojona”, łagodne linie tworzą spójną całość z płaskim dachem. Mnie osobiście nowa Fabia podoba się znacznie bardziej niż poprzedni model, jej wygląd jest bardziej nowoczesny. W przekonaniu tym utwierdzają mnie lekko przyciemnione szyby, ładne felgi oraz świetna jakość wykonania (np. wąskie szczeliny pomiędzy elementami karoserii).

Trzeba uczciwie przyznać, że poprzednia generacja Fabii nie była zbyt urodziwa, a ceniona była głównie za walory użytkowe i dość przystępne ceny. Nowy model nie ustępuje staremu w żadnej konkurencji a jest zdecydowanie ładniejszy i nowocześniejszy. Generalnie, jest to udane auto.

WNĘTRZE

Wnętrze Fabii nie jest porywające pod względem stylistyki. Wszystko zostało podporządkowane funkcjonalności kosztem jakości materiałów i, niestety, wyglądu. Trzeba uczciwie przyznać, że w testowanym egzemplarzu nic nie trzeszczy, spasowanie elementów jest na dobrym poziomie, ale plastiki kokpitu są twarde i niezbyt przyjemne w dotyku. Jeździliśmy wersją z pakietem wyposażenia Sport, dzięki któremu mieliśmy do dyspozycji sportową, trójramienną kierownicę obszytą skórą i wygodne, doskonale wyprofilowane fotele z dobrym trzymaniem bocznym. Czerń deski rozdzielczej przyjemnie rozjaśniały akcenty wykonane z jasnego, stylizowanego na aluminium, plastiku – ramki nawiewów oraz dźwignia zmiany biegów. Mieszek kryjący dźwignię wykonano ze skóry, podobnie jak obszycie dźwigni hamulca ręcznego. To bardzo miłe gadżety, świadczące o możliwości wyposażenia auta w sposób jak najlepiej zaspokajający potrzeby klienta. Gdyby chcieć w kilku słowach podsumować kokpit Skody należałoby napisać: prosty, funkcjonalny, ergonomiczny ale bez ekstrawagancji. Najważniejsze, że spełnia swoje zadanie.

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Wyposażenie Skody w testowanej wersji jest bardzo bogate, jak na ten segment aut. Półautomatyczna klimatyzacja (z chłodzeniem schowka), komplet poduszek powietrznych, systemy zwiększające bezpieczeństwo ABS z Dual Rate (wspomaganie nagłego hamowania), ASR (optymalizacja przyczepności podczas jazdy), MSR (optymalizacja przyczepności podczas hamowania slinikiem), ESP, czujniki parkowania stanowią o atrakcyjności tego modelu. Gdyby wymienić jeszcze dobry system audio z wejściem AUX, sterowanie elektryczne wszystkimi szybami, lusterkami, czy komputer pokładowy, mamy pełny obraz zalet nowej Fabii. Poza tym można dodatkowo dokupić tempomat, podgrzewanie przednich foteli, podłokietnik ze schowkiem… Wyposażenie skody jest właściwie kompletne, pasażerowie mogą czuć się komfortowo jak w samochodach nieco wyższych klas, i to wszystko w przystępnej cenie.

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Zajrzyjmy do bagażnika, dla wielu nabywców Fabii kombi, najważniejszej części samochodu. Ma pojemność 480 litrów, a kształty umożliwiają efektywne wykorzystanie tej pojemności. Po bokach są wydzielone dwa schowki, dzięki którym małe przedmioty nie będą się przesuwały. Przed wzrokiem ciekawskich zawartość bagażnika chroniona jest roletą z wygodnym systemem zwijania (trzeba lekko przycisnąć i zwija się automatycznie), próg załadunku nie jest zbyt wysoko, dzięki czemu pakowanie jest łatwe. Klapa unosi się bardzo wysoko, więc nie ma obaw o przypadkowe uderzenie głową, nawet przy wzroście 190 cm. Widać, że konstruktorzy położyli duży nacisk na zapewnienie jak najlepszej funkcjonalności „małej” skody.

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

Skoda Fabia II Combi 1.9 TDI

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

Poza funkcjonalnością i wyglądem Fabia pozytywnie zaskakuje również układem napędowym. Pod maską kryje się sprawdzony i niezawodny silnik 1.9 TDI z koncernu Volkswagena, dysponujący mocą 105 KM i momentem obrotowym 240 Nm dostępnym już przy 1800 obrotów na minutę. Dzięki temu auto jest bardzo żwawe i dynamiczne. Do 100 km/h rozpędza się w niecałe 12 sekund a prędkość maksymalna to 191 km/h. Średnie spalanie podawane przez producenta wynosi 4,9 litra na 100 km, w teście jednak uzyskaliśmy wynik nieco poniżej 6 litrów. Dynamiczna jazda w ruchu miejskim powoduje zużycie na poziomie 7,5-8 litrów ON. Mimo wszystko są to wyniki bardzo dobre a koszty utrzymania nowej Skody nie powinny zrujnować portfela kierowcy, zwłaszcza, że właściciel być może nieco delikatniej będzie wciskał pedał gazu.

Pochwalić należy lekko pracującą skrzynię biegów o 5 przełożeniach oraz świetne hamulce. Dzięki tarczom hamulcowym na obu osiach oraz systemowi wspomagania nagłego hamowania auto zatrzymuje się, subiektywnie oceniając, rewelacyjnie szybko. Fabia prowadzi się bardzo poprawnie, nie wykazuje nerwowych reakcji podczas pokonywania zakrętów czy nierówności drogi. Układ jezdny dopracowano bardzo dobrze.

Podsumowując, konstruktorom należą się słowa uznania za prace przy napędzie Fabii kombi.

PODSUMOWANIE

Nowa Fabia kombi to bardzo udane auto. Przedstawiliśmy jej walory na przykładzie testowanej wersji 1.9 TDI Sport, ale większość z nich zapewniają już najtańsze, słabiej wyposażone wersje.

Podstawowa wersja TDI Sport kosztuje 63500 zł, testowana (wyposażona dodatkowo w większe alufelgi i lakier metalik) jest droższa o 3000 zł. Wydaje się, że to przystępna cena biorąc pod uwagę wszystko co oferuje nabywcy to auto. Dla tych, którzy dysponują mniejszą gotówką dostępne są tańsze warianty, np. wersja Classic, która z silnikiem benzynowym 1.2 kosztuje 40000 złotych. Z pewnością warto się skusić, tym bardziej, że Skoda cieszy się w naszym kraju dobrą marką i przy ewentualnej odsprzedaży możliwe jest uzyskanie atrakcyjnej ceny.

Wariant kombi można śmiało polecić małym rodzinom, z jednym lub dwojgiem dzieci jak również do przewożenia towarów w niewielkiej firmie. Z łatwością zaspokoi wszystkie potrzeby, związane zarówno z wakacyjnymi wyjazdami z ogromnym bagażem, jak i z codzienną, ekonomiczną jazdą. Jest to nieduże auto z ogromnymi możliwościami, dlatego bez wahania zachęcamy do zakupu Fabii.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1896 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

77 kW (105 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

240 Nm @ 1800-2400 obr/min

zawieszenie przód

niezależne typu McPherson

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

191 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,8 s

zużycie paliwa*

7,8 / 4,9 / 5,7

dług. / szer. / wys.

4239 / 1642 / 1498 mm

rozstaw osi

2462 mm

masa własna / dopuszczalna

1130 / 1645 kg

bagażnik w standardzie

480 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1460 l

pojemność zbiornika paliwa

45 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

63,500 zł wersja Sport z silnikiem 1.9 TDI

cena wersji testowanej

66,500 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Artur Mierzejewski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment