Lancer Sportback i Ralliart – przed paryskim salonem samochodowym 2008

11 czerwca 2008
Bez kategorii, Mitsubishi Nowości

2008 Mondial de L’Automobile* będzie dla Mitsubishi Motors Corporation niezwykłą podróżą w czasie i głównym punktem obchodów 35 rocznicy wprowadzenia na rynek modelu Lancer oraz 30 rocznicy wejścia na francuski rynek. Będzie to też okazja do spojrzenia w przyszłość.


“Jeden segment / jedno (zielone) rozwiązanie”
Niewątpliwie dwie premiery europejskie i trzy premiery światowe zaprezentowane przez Mitsubishi Motors w Paryżu pozwolą odwiedzającym stoisko tej firmy docenić obecną średnioterminową politykę modelową firmy w Europie. Zakłada ona tworzenie samochodów łączących sportowego ducha z ekologią – pod hasłem „Jeden segment / jedno (zielone) rozwiązanie”

Siła napędowa
Na stoisko Mitsubishi przyciągać będą odwiedzających dwie atrakcyjne nowości: Lancer Sportback (światowa premiera) i Lancer Ralliart (europejska premiera).

Łącząc przeciwległe bieguny, jakimi są Lancer Sports Sedan i Lancer Evolution, dwaj nowi członkowie rodziny Lancer staną się siłą napędową ofensywy Mitsubishi Motors, która szykuje się na rynku samochodów osobowych w sercu Europy:

Lancer Sportback:
1.Najbardziej “europejski” Lancer (Sportback = 70% sprzedaży Lancera w Europie = 70% światowej sprzedaży Lancera Sportback).
2.Wyjątkowa forma tego sportowego hatchbacka, proponująca zupełnie nietradycyjne spojrzenie na możliwości samochodu z nadwoziem pięciodrzwiowym, co jednak pozostaje w zgodzie ze sportową tradycją marki Mitsubishi.

Lancer Ralliart:
1.Połączenie „cywilnego” Lancera z Lancerem Evolution, dzięki czemu rodzina usportowionych Lancerów stała się ponownie kompletna, po raz pierwszy od końca lat 80-tych.
2.Narzędzie pozwalające dotrzeć prawdziwie sportowym genom i sportowemu duchowi Mitsubishi do znacznie szerszej publiczności, a to poprzez czytelne połączenie wysoko cenionych zalet najbardziej rasowego Lancera Evolution z cechami spokojniejszych i przystępniejszych cenowo Lancera Sports Sedan i Lancera Sportback. Potwierdzając hasło „Jeden segment / jedno (zielone) rozwiązanie”, reprezentujący segment C/D Lancer (Sports Sedan oraz Sportback) będą już wkrótce korzystały z technologii czystych Diesli, gdy na wiosnę przyszłego roku do Europy dotrze całkowicie nowy silnik 4N13, spełniający normy Euro V, opracowany wspólnie z Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.

Sportowy hatchback
Lancer Sportback wywodzący się wprost z bardzo dobrze przyjętego, koncepcyjnego Sportbacka z 2005 roku, został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim, na którym pięciodrzwiowe samochody są wyjątkowo popularne (75% sprzedaży w segmencie C, 5 najlepiej sprzedawanych modeli w krajach WE), choć należy zaznaczyć, że ze swoim sportowym zacięciem samochód ten trafi na nieco wyższą półkę, w porównaniu z tradycyjnymi hatchbackami, bardziej duchem i kształtem zorientowanymi na funkcjonalność.

Przy długości 458,5 cm (przy 457 cm dla Lancer Sports Sedan), samochód ten łączy styl i prezencję z funkcjonalnością (regulowana wysokość podłogi bagażnika, ułatwione składanie tylnych siedzeń itp.), nie próbując ścigać się z najlepszymi… w wielkości bagażnika (od 288 l – lub 344 l z podłogą w dolnej pozycji – do 1,394 l – pomiar wg VDA).

Stylizacja przodu samochodu stanowi kolejną wariację charakterystycznego dla Mitsubishi motywu odrzutowego myśliwca (duży wlot powietrza, wykończenie czarne, matowe z chromowanym obramowaniem), natomiast tylna część Sportbacka stanowi powtórzenie idei projektu koncepcyjnego z 2005 roku i charakteryzuje się bardzo ostro poprowadzoną powierzchnią piątych drzwi (58°) zwieńczoną charakterystycznym spoilerem dachowym w kolorze nadwozia (wyposażenie standardowe wszystkich wersji). Wydłużone lampy tylne zachodząc na błotniki, poszerzają optycznie samochód. Wyrazu tej części nadwozia dodaje poprowadzenie linii podziału między błotnikiem i zderzakiem dokładnie równolegle do krawędzi tylnych drzwi.

Korzystając z nazwy użytej już przez Mitsubishi Motors po raz pierwszy w USA w 2003 roku, Lancer Sportback będzie wprowadzany na europejskie rynki latem 2008 roku. Układ napędowy tego samochodu będzie wspólny z czterodrzwiowym Lancerem Sports Sedan, wspólne będą 3 silniki (1,5 / 109 KM, 1,8 / 143 KM, 2,0 Diesel / 140 KM), 4 skrzynie biegów (manualne 5 i 6-biegowe, 4-biegowy automat, “zestopniowana” 6-biegowa przekładnia bezstopniowa CVT), dostępny będzie też sportowy pakiet zawieszenia.

Brakujące ogniwo…
Swoje 35 urodziny rodzina Lancerów obchodzi nie tylko z dumą ze swojej tradycji, wynikającą ze sprawdzonej koncepcji modelu i niezwykłej pozycji Lancera Evolution, ale też, co istotne, z przesłaniem związanym z premierą dwóch wariantów Lancera Ralliart.

Ogniwo pośrednie pomiędzy cywilnym Lancerem i Lancerem Evolution, czyli Lancer Ralliart będzie bardziej przystępny cenowo od Lancera Evolution, a będzie dysponował potencjałem przewyższającym wersje Lancer Sports Sedan / Lancer Sportback, na czym skorzysta sportowy duch i pozycja wszystkich samochodów rodziny Lancer, jak to było w latach 80-tych.

Technicznie i wyposażeniowo Lancer Ralliart będzie znajdował się dokładnie pomiędzy Lancerem Sportback / Sports Sedan, a Lancerem Evolution:
Konstrukcja: stalowe nadwozie i aluminiowe obręcze kół (z wykończeniem dedykowanym wersji Ralliart) z cywilnego Lancera, ale z aluminiową maską silnika oszczędzającą 7,9 kg na masie samochodu, wyposażoną w dwie kratki wentylacyjne i wlot powietrza typu NACA.
Silnik: mniej „wysilona” wersja nowej jednostki pochodzącej z wersji Evolution: 4B11 2,0 l Turbo MIVEC, 240 KM przy 6000 obr/min i 353 Nm przy 3000 obr/min (Evolution: 295 KM przy 6500 obr/min i 366 Nm przy 3500 obr/min)
Przekładnia: podobnie jak w Lancer Evolution, dwusprzęgłowa skrzynia TC-SST, ale bez trybu pracy Super Sport.
Napęd: stały na wszystkie koła (“AWC”), ale o nieco uproszczonym działaniu w porównaniu do Lancera Evolution (bez aktywnej kontroli znoszenia AYC, bez Sport ABS).
Hamulce: wzmocniony układ Lancera z dwutłoczkowymi zaciskami, wentylowanymi tarczami i powiększoną pompą hamulcową.

Lancer Sportback będzie dostępny z nadwoziami cztero i pięciodrzwiowymi, wprowadzenie do sprzedaży nastąpi w 2009 roku.

*Dni prasowe: 2 i 3 października / dni otwarte: 4-19 października (http://www.mondialautomobile.com/)

źródło: MMC Car Poland / Moto Target

Leave A Comment