Suzuki SX4 1.6 manual – AUTO TEST

Cztero-napędowiec

czas trwania testu: 22-28.04.2008

test na dystansie: 652 km

Suzuki SX4 zadebiutował w 2006 roku na targach Geneva Motor Show. Jest to auto stworzone przez japońskie Suzuki oraz włoskiego Fiata. Zaplanowano produkcję 60.000 egzemplarzy rocznie z czego 2/3 sprzedawane będzie pod marka Suzuki, a pozostała 1/3 jako Fiat Sedici.

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

STYLISTYKA

Nowe Suzuki wygląda jak połączenie rozciągniętego auta kompaktowego z mini vanem. Patrząc na niego z profilu, w oczy rzuca się mocno wyciągnięty przód z załamaniem przy szybie przedniej, oraz czarne, plastikowe wstawki na nadkolach i olbrzymia listwa ochronna. Wszystko to ma za zadanie podkreślić niecodzienna wersję napędową Suzuki. Przyciemniane tylne szyby, oraz relingi i aluminiowe felgi nadają powagi. Przód SX4 spogląda na nas groźnym wzrokiem. Przyczyniają się do tego mocno wyprofilowane reflektory, zachodzące aż na linię boczną.

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Poza tym, między reflektorami mamy ładną, czarną atrapę z dużym logo marki. Duży zderzak, został ozdobiony srebrnym akcentem. Patrząc centralnie na tył Suzuki, szczególnie na jego światła, pierwszym moim skojarzeniem jest podobieństwo do nowego Mini, ale to tylko chwilowe. Oglądając dalej, można zauważyć kolejną srebrną wstawkę oraz zacny napis 4×4 na klapie. Na zderzaku zostały umieszczone w nim dwa wąskie światła odblaskowe. Wszystko to ładnie składa się w całość, wszystko ze sobą pasuje i nie widać tu żadnych błędów stylistycznych.

WNĘTRZE

W środku typowe Suzuki. Deska rozdzielcza nawiązuje kształtem do konsoli Suzuki Grand Vitary. Jednak to nie to samo. Tu jest znacznie skromniej jak w Vitarze. Oczywiście skromniej, nie znaczy grzej. Materiały użyte we wnętrzu są przeciętnej jakości. Na samej górze konsoli środkowej umieszczono wąski tunel z zegarkiem cyfrowym, termometrem oraz wyświetlaczem komputera pokładowego.

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Zegary SX4, bez żadnych niepotrzebnych udziwnień. I dobrze. Przez to są proste i czytelne. Na środku znalazł się duży, wyskalowany do realnego poziomu prędkościomierz. Po jego lewej stronie, nieco mniejszy obrotomierz, po prawej zaś wskaźnik poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego. Wszelkie kontrolki porozrzucane są po wszystkich zegarach, jednak gdy są nie aktywne po prostu są niewidoczne.

Trój ramienna kierownica została obszyta skórą. Wyposażono ją również w przyciski sterowania systemem audio, oraz ozdobiona na dwóch ramionach srebrnymi plastikowymi wstawkami. Wstawki również znalazły miejsce na obrzeżach konsoli środkowej.

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Fotele Suzuki wykonane zostały z miękkiego, dobrej jakości materiału. Niestety w czarnym i ciemnoszarym odcieniu. Praktycznie ale niezbyt ładnie. Poza tym fotele są wygodne i posiadają wszechstronną regulacje. Każdy może zająć wygodną pozycję. Z przodu na brak miejsca nie można narzekać. Pasażerowie zajmujący tylną kanapę miejsca na nogi czy na głowę też mają pod dostatkiem.

Bagażnik o pojemności 275 l na pewno nie należy do największych ale cechuje go idealnie foremne ukształtowanie. Po złożeniu siedzeń uzyskamy 1045 l przestrzeni bagażowej, niestety tylne oparcia będą wystawały sporo ponad podłogę bagażnika.

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

SILNIK

Pod maską pracuje benzyniak pojemności 1.6 l i mocy 107 KM. Jednostka została sprzęgnięta z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Moc ponad 100 KM w zupełności wystarcza do dynamicznego poruszania się w mieście jak i w trasie. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje nieco ponad 12 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Również spalanie jest do przyjęcia. W mieście Suzuki spali ok. 10 l/100 km. W trasie spalanie spadnie do ok. 6,8 l/100 km a w cyklu mieszanym wyniesie 8 l/100 km. Biorąc pod uwagę napęd 4×4 nie jest źle.

PODSUMOWANIE

Prowadzenie Suzuki to przyjemność. Jeszcze większą przyjemnością jest pokonywanie zakrętów. Dzięki dołączanemu napędowi tylnej osi, auto w zakrętach, nawet przy szybszych prędkościach jedzie jak po szynach. Jest jak przylepione. Nie zauważyliśmy efektu nad, czy podsterowności. Za to należy się duży plus.

Suzuki SX4 1.6 manual

Suzuki SX4 1.6 manual

Oczywiście napęd ten nie nadaje się do terenu, ale w głębszym błocie czy na śliskich powierzchniach spisuje się idealnie. Do tego zawieszenie zostało zestrojone przyjaźnie dla pasażerów. Nie czuć tu wszystkich dziur występujących na drodze. W koleinach prowadzi się bez zastrzeżeń.

Idealne auto dla osób mieszkających poza miastem, dojeżdżających do pracy po mniej „cywilizowanych” drogach. Poradzi sobie na pewno z większością przeszkód, z którymi zwykła osobówka na pewno nie dała by sobie rady.

Miłym zaskoczeniem jest cena nowego Suzuki. Testowany model to wydatek rzędu 61,900 zł. Za taką cenę otrzymamy dobrze wyposażone auto prosto z salonu, do tego z automatyczną skrzynią i napędem 4×4. Czego więcej chcieć? Dla mniej zamożnych Suzuki przygotowało model bez napędu 4×4, jednak za dużo atrakcyjniejszą cenę. Podstawowy model 2WD to wydatek 49,900 zł. Cena jak widać bardzo atrakcyjna.

Producent na auto udziela trzy letnią gwarancję mechaniczną. Przeglądy należy wykonywać co 15.000 km.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1586 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

79 kW (107 KM) @ 5600 obr/min

moment obrotowy

145 Nm @ 4000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przedni, dołączany tylny

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

175 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

12,2 s

zużycie paliwa*

10,2 / 6,8 / 8,0

dług. / szer. / wys.

4100 / 1755 / 1620 mm

rozstaw osi

2500 mm

masa własna / dopuszczalna

1190 / 1670 kg

bagażnik w standardzie

275 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1045 l

pojemność zbiornika paliwa

50 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

49,900 zł wersja GLX 2WD 1.6 benz.

cena wersji testowanej

61,900 zł wersja GS

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment