Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI – AUTO TEST

Wściekły zawadiaka

czas trwania testu: 28.04-05.05.2008

test na dystansie: 2518 km

Testowana przez nas Skoda Octavia RS w nadwoziu typu kombi jest niepodważalnie jedną z najbardziej pożądanych wersji. Nie tylko ze względu na swój unikatowy wygląd, ale również moc i szybkość. Nietuzinkowy silnik TFSI zamontowany w „turbo Skodzie” dostarcza niesamowitych wrażeń, przyspiesza puls i uwalnia adrenalinę. RS to sportowa wersja podstawowego pięciodrzwiowego liftbacka oraz kombi. Pierwsza generacja tego modelu ukazała się na rynku w 2000 roku. Miała wówczas 180 km, a napędzał ją najmocniejszy silnik z całej gamy – 1.8 T. 2005 rok przyniósł istotne zmiany. Zaprezentowanej we Frankfurcie Octavii RS przybyło mocy, co polepszyło osiągi, wprowadzono również niewielkie zmiany stylistyczne.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

STYLISTYKA

Moglibyśmy posłużyć się klasycznym, przyziemnym opisem zwykłej Octavii, ale ta wersja zasługuje na większą uwagę. Przede wszystkim o nietypowym charakterze RS świadczy „ultra błękit”, który stosowany jest jedynie w tej wersji modelu. Nie sposób więc nie domyślać się z czym mamy do czynienia. Koncern Skody nie maskuje pod tym względem wewnętrznej werwy auta. Samochód musi tak samo wyglądać jak i jeździć. Nie wystarczy posłużyć się wściekłymi odcieniami barw aby dodać autu mocy. Wzornictwo testowanej Octavii bezbłędnie nawiązuje do jej serca. Aerodynamiczne kształty i przetłoczenia w parze z typowymi dla RS’a elementami stylistycznymi nadają autu agresywnego temperamentu. Sportowe ambicje modelu podkreśla specjalnie zaprojektowany zderzak zintegrowany ze spojlerem i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Na osłonie chłodnicy znajduje się subtelny, ale jakże ważny znaczek „RS”. Skoda już z daleka budzi respekt na drodze dzięki ksenonowym lampom o zadziornym kształcie. Nieprawdopodobnym jest to, że auto typu kombi nokautuje na drodze konkurencje. Typowymi dla tego nadwozia wydają się być jedynie relingi dachowe. Pozostałe elementy stylizowane są na auto sportowe. Szyby Octavii są przyciemnione, co jest świetnym dodatkiem wizualnym. Ponadto oczywiście spotykamy się z kultowymi, siedemnastocalowymi felgami Zenith ze stopu metali lekkich oraz wydechem ze stali nierdzewnej wydającym charakterystyczny sportowy pomruk.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

WNĘTRZE

Zaglądając do wnętrza auta zauważamy stateczną czarno – srebrną tonację. Wygląd kabiny pasażerskiej zdecydowanie odbiega od tradycyjnej Octavii. Istotne dla oka są sportowe fotele kubełkowe wykończone czarną skórą oraz szarą alcantarą. Nie pozostawia to wątpliwości w kwestii trzymania bocznego. Wbrew pozorom siedziska nie są niekomfortowe pomimo swojej twardości. Regulacja foteli odbywa się w sposób manualny. Możemy w pełni czerpać przyjemność z jazdy dzięki sporej ilości miejsca na nogi zarówno z przodu jak i z tyłu kabiny.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Nowy wzór trójramiennej sportowej kierownicy obszytej naturalną skórą z logo „RS” pobudza do szaleństw. Wiarygodny co do mocy prędkościomierz wyskalowany do 270 km/h o tle w kolorze metalicznym świadczy o przeznaczeniu modelu. Konsola środkowa pokryta jest srebrnym plastikiem. Znajduje się tutaj wielofunkcyjne radio CD Stream współpracujące z czujnikami parkowania w obu zderzakach, oraz automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z funkcją chłodzenia schowków.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Dźwignię zmiany biegów obszyto również czarną skórą. Przed nią znajdziemy także miejsce na drobiazgi. Między fotelami przednimi znajduje się dość szeroki, chłodzony podłokietnik, który w pełni wystarcza kierowcy i pasażerowi. Jak przystało na auto sportowe, w Octavii nie mogło zabraknąć metalowych pedałów z materiałem przeciwpoślizgowym. Ponadto nieźle prezentują się ozdobne listwy progowe.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Octavia RS posiada pełen pakiet elektryczny wraz ze zdalnie sterowanym zamkiem centralnym oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego Servotronic. Jako jeden z nielicznych aut na rynku RS posiada system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z DSR. Zastosowanie tego systemu umożliwiło skrócenie drogi hamowania nawet do 10%. Bezpieczeństwo czynne zapewnia ABS, ASR, MSR, HBA, EBV i EDS, system kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPM)a także system ACS. Skoda wspomaga swoich kierowców podczas jazdy a w razie kolizji chroni ich dzięki czterem poduszkom powietrznym, dwóm podwójnym kurtynom, pirotechnicznym napinaczom pasów bezpieczeństwa oraz aktywnym zagłówkom foteli przednich.

Dodatkowe wzmocnienia w tylnej części płyty podłogowej pozwoliły na osiągnięcie maksymalnej sztywności nadwozia. Duża ilość schowków (przed pasażerem, w drzwiach, fotelach, podłokietniku, nad głowami pasażerów z przodu a także przed pasażerami z tyłu) umożliwia łatwy dostęp do przewożonych przez nas, przydatnych rzeczy. Większe przedmioty łatwo da się zapakować do ogromnego, 560 litrowego bagażnika z roletą i schowkiem od podłogą, który po złożeniu siedzeń wynosi 1420 l.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

SILNIK

To właśnie główny wyznacznik RSki. Turbodoładowany, dwulitrowy benzyniak o mocy równej 200 KM potrafi nieźle namieszać. Rodzinne kombi, z takim potencjałem mocy pod maską rozpędza się do pierwszych 100 km/h w niespełna 7,5 sekund. To już wynik zarezerwowany dla sporo mniejszych aut sportowych. Również prędkość maksymalna zaskakuje. 240 km/h powinno zadowolić najbardziej wybrednych. Silnik sprzęgnięto z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów. Jeżeli do tego dodamy całkowicie odłączaną kontrole trakcji otrzymujemy auto do niezłej zabawy. Do całkowitego szczęścia brakuje tylko napędu na tylną oś.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TFSI

Niestety uśmiech na twarzy znika przy dystrybutorze na stacji paliw. Octavia w mieście spali nam ok. 14,5 l benzyny na 100 km. W trasie ograniczy swój apetyt do ok. 8,5 l pod warunkiem, że będziemy delikatnie obchodzić się z pedałem gazu. Średnie spalanie wyniesie ok. 10 l /100 km. Są to oczywiście wartości przy jeździe nie łamiącej zbyt wiele przepisów ruchu drogowego. Tylko kto decydując się na tą wersję Skody będzie jeździł z dozwoloną prędkością? Chcąc uwolnić odrobinę adrenaliny, w ruchu miejskim spalanie może podskoczyć do ok. 18 l/100 km.

PODSUMOWANIE

Skoda Octavia RS kombi to idealne 2w1. Połączenie mocnego auta o rasowym wyglądzie z komfortowym, przestronnym autem rodzinnym. Jeżeli kogoś nie odstrasza spore spalanie i cena wynosząca 108,900 zł nie powinien się długo zastanawiać nad wyborem Skody.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1984 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

147 kW (200 KM) @ 5100-6000 obr/min

moment obrotowy

280 Nm @ 1800-5000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

240 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,4 s

zużycie paliwa*

14,5 / 8,5 / 10,0

dług. / szer. / wys.

4572 / 1769 / 1451 mm

rozstaw osi

2575 mm

masa własna / dopuszczalna

1415 / 1955 kg

bagażnik w standardzie

580 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1620 l

pojemność zbiornika paliwa

55 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

106,100 zł wersja Combi RS 2.0 TFSI

cena wersji testowanej

108,900 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński ; Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment