Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi – AUTO TEST

Mocny gracz

czas trwania testu: 15-20.05.2008

test na dystansie: 1521 km

Premiera Laguny III generacji odbyła się w czerwcu 2007 roku na IAA Frankfurt 2007. Zamierzeniem projektantów było wykreowanie auta komfortowego, bezpiecznego, o estetycznej stylistyce. Miał on być jednym z najbardziej niezawodnych aut. Fakt ten stałby się ogromnym sukcesem marki. Nasz sześciodniowy test póki co nie wykazał żadnych zastrzeżeń co do tej kwestii. Laguna bez problemu poradziła sobie z 1521 km dystansem. Jednak aby potwierdzić jej niezawodność potrzeba trochę więcej czasu.

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

STYLISTYKA

Testowana przez nas Renault Laguna Grandtour jest zdecydowanie jednym z najładniejszych aut w nadwoziu typu kombi dostępnych na rynku. Zmiana wyglądu w stosunku do poprzedniej wersji jest bardzo radykalna. Laguna po odświeżeniu nabrała agresywnego wyglądu dzięki śmiałym, ale stosunkowo łagodnym jak na Renault liniom oraz zadziornemu kształtowi reflektorów przednich (ksenonowych) rozciągniętych w głąb rozległej maski. Auto ozdobione zostało chromowaną listwą ciągnącą się w szerz masywnego zderzaka wyposażonego w światła przeciwmgielne.

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Znakiem rozpoznawczym auta jest wyraźne, chromowane logo marki na masce. Szlachetnych materiałów nie szczędzono też wokół przyciemnionych szyb bocznych. Wszystkie elementy nadwozia polakierowano na czarno dzięki czemu uzyskano dystyngowany efekt. Obecność relingów na dachu auta przypomina, że mamy do czynienia z samochodem przystosowanym do rekreacji i dalekich podróży. Funkcjonalny, panoramiczny dach otwierany w przedniej części rozświetla wnętrze samochodu. Opływowa linia auta nadaje mu dynamiki i zaciętości.

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Tył Laguny Grandtour to właściwie klasyczny projekt kombi. Kształt klapy bagażnika zagwarantował większą pojemność ładunkową. Nad szybą widnieje skromna lotka ze światłem stopu. Z pod tylnego zderzaka, gdzie mieszczą się również czujniki cofania wyłaniają się dwie rury wydechowe rodem z aut sportowych. W tej wersji tylne światła są klasyczne, mniej ciekawe niż w liftbacku, gdzie zastosowano intrygujące diody. Świetnie z czernią lakieru komponują się 17 calowe, aluminiowe felgi o smukłych ramionach. Jednym słowem, III generacja Laguny w wersji Grandtour niesamowicie przykuwa wzrok swoim niekonwencjonalnym, ale jakże atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym.

WNĘTRZE

Tu podobieństwem do starszej siostry może być jedynie logo na kierownicy. I dobrze. W końcu to zupełnie nowe auto. We wnętrzu jest niestety ponuro. Czarne użyte materiały rozchmurza jedynie kilka srebrnych elementów. Na szczęście materiały te są dobrej jakości i bardzo dobrze spasowane. Fotele zostały wykonane ze skóry oraz miękkiego i szorstkiego w dotyku materiału. Skóry co prawda jest jak na lekarstwo, ale od czego mamy dodatkowe opcje wyposażenia. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a wszechstronna regulacja fotela pozwala na prowadzenie auta w komfortowy sposób dla niskich jak i wysokich osób. Gruba, skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach. Dodatkowo mamy w niej sterowanie tempomatem, a za nią standardowy, znany z innych modeli Renault pilot sterowania systemem audio. Ładne, czytelne zegary ozdobione są chromowanymi obwódkami.

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

W osłupienie może wprawić ambicja producenta z wyskalowaniem prędkościomierza. 280 km/h to lekka przesada. Pomiędzy nim a obrotomierzem, ten już z normalną skalą, mamy duży wyświetlacz komputera pokładowego Co ważne, komunikaty wyświetlane są w języku polskim, nawet z polskimi czcionkami. Brawo! W końcu ktoś o nas pomyślał. Na podwieszonej konsoli środkowej, nawiasem mówiąc przypominającą kształtem konsolę z wyższych modeli BMW znalazł miejsce ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz systemu audio, inteligentnej nawigacji satelitarnej oraz zegarka i temperatury zewnętrznej. Nieduży panel dwustrefowej automatycznej klimatyzacji, z malutkim, aczkolwiek bardzo prostym i czytelnym wyświetlaczem zajął honorowe centralne miejsce pomiędzy wlotami powietrza. Denerwujące może być ustawianie temperatury podczas jazdy. Małe wystające przyciski nie ułatwiają nam tego zadania. Niżej przeciętnie grający system audio, z wbudowaną zmieniarką na 6CD. System czyta również płyty z plikami formatu MP3. Oczywiście auto nie zostało wyposażone w zwykły, przestarzały kluczyk. Laguna otrzymała nową kartę zbliżeniową. Nie musimy jej nawet dotykać. Wystarczy że będzie w kieszeni czy torebce. Podchodząc do samochodu, pociągając za klamkę kierowcy, drzwi automatycznie się otwierają.

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Chcąc odpalić silnik, wystarczy wcisnąć przycisk START. Wkładanie karty do czytnika jest zbędne. Po wyjściu z samochodu, system automatycznie wykrywa brak karty w pobliżu i Laguna zamyka się gdy odejdziemy od niej na ok. 2-3 metry. Bardzo wygodny gadżet. Tunel środkowy został wysoko poprowadzony. Tuż za manualną skrzynią biegów znajduje się praktyczny panel, przy pomocy którego jesteśmy w stanie obsługiwać wiele funkcji naszego auta. Należą do nich m. in. ustawianie nawigacji (miejsca docelowego, trasy, opcji mapy i wyświetlacza). Laguna daje nam ponadto możliwość używania telefonu podczas jazdy dzięki systemowi integrującemu naszą komórkę z autem poprzez bluetooth. Wbrew pozorom wydobywający się w tym czasie dźwięk jest czysty. Uruchamiamy go również przyciskiem z panelu za skrzynią. Ciekawym rozwiązaniem jest elektroniczny hamulec postojowy. Włączany jest poprzez podniesienie przycisku. Zwalnia się poprzez puszczanie sprzęgła przy ruszaniu, lub ponowne naciśniecie. Nieporozumieniem i na pewno błędem ergonomicznym było umieszczenie tu przycisku włączającego tempomat oraz ogranicznik prędkości. Oczywiście nie mogło zabraknąć miękkiego, skórzanego podłokietnika. W nim również spory schowek, oraz gniazdo zasilania 12V.

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi

Przejdźmy do tylnej części auta. Tu na pierwszy rzut oka miejsca jest wystarczająco. Tak też jest. Osoby o wyższym wzroście nie powinny narzekać na jego brak. Dla dwojga pasażerów jest wygodnie. Gorzej, gdy dosiądzie się osoba trzecia. Na szczęście tunel środkowy jest niski co zwiększa ilość miejsca na nogi. Do dyspozycji pasażerów są również oddzielne wloty powietrza, umieszczone centralnie. Również następne gniazdo 12V jest bardzo pożądane szczególnie przez dzieci. Już nie będzie problemu z rozładowaną przenośną konsolą. Przed słonecznymi dniami, chronią nasz wyciągane rolety przeciwsłoneczne na szyby boczne. Tak więc Renault pomyślało nie tylko o komforcie pasażerów z przodu. Z tylu również poczujemy się docenieni. Rozległy bagażnik z roletą oraz siatką zabezpieczającą pomieści naprawdę dużo. Ładowność minimalna według producenta wynosi 508 dm3.

SILNIK

Pod maską testowego modelu znalazł się najmocniejszy, poza wersją GT, wysokoprężny motor pojemności 2 litrów i mocy 173 KM i momencie obrotowym wynoszącym 380 Nm. Silnik wydaje się być idealnym kompromisem pomiędzy dynamiką a ekonomią. Sprint do 100 km/h zajmuje równe 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 215 km/h. Jak na rodzinne kombi w zupełności wystarcza. Również spalanie miło zaskakuje. Laguna w ruchu miejskim nie powinna spalić więcej jak 9 l ON/100 km. W trasie, apetyt spadnie do 6 litrów, a w cyklu mieszanym spalanie zamknie się na poziomie nieco ponad 7 litrów.

Przy tym silnik cechuje się dość wysoką kulturą pracy jak na rzędowego diesla. Sprzęgnięty z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów jest bardzo elastyczny. Nie trzeba tu co chwile bawić się lewarkiem. Dość żwawo przyśpiesza z górnych biegów już od najniższych obrotów. Reasumując, jednostka Laguny będzie idealnym wyborem dla osób chcących jeździć dynamicznie, nie wydając przy tym majątku na stacjach benzynowych.

PODSUMOWANIE

Renault Laguna – idealne, duże rodzinne i przede wszystkim bardzo komfortowe kombi. Dynamiczny silnik, niskie spalanie, nowoczesny design i bogate wyposażenie. Tak najszybciej można określić świeży model koncernu. Niestety plusem nie będzie wysoka cena, która w tym przypadku wynosi aż 133,000 zł. To już kwota zarezerwowana dla bardziej prestiżowych marek jak BMW, Mercedes czy Lexus. Kupując nową Lagunę za tak spore pieniądze, niestety trzeba liczyć się z ogromną utratą wartości oraz wysokimi kosztami serwisowania.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1995 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

127 kW (173 KM) @ 3750 obr/min

moment obrotowy

380 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

oś sprężysta typu H samonaprowadzająca

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

215 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,0 s

zużycie paliwa*

8,9 / 6,0 / 7,3

dług. / szer. / wys.

4801 / 1811 / 1445 mm

rozstaw osi

2756 mm

masa własna / dopuszczalna

1513 / 2063 kg

bagażnik w standardzie

508 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1593 l

pojemność zbiornika paliwa

66 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 150.000 km

przeglądy

co 30 tys. km. lub co rok

cena wersji podstawowej

80,500 zł wersja Authentique 2.0 benz.

cena wersji testowanej

133,100 zł wersja Privilege

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment