Zmieniona połowa |
czas trwania testu: 11-18.04.2008 test na dystansie: 2791 km |
Tym razem otrzymaliśmy do przetestowania nową wersję nadwoziową popularnego na polskim rynku modelu Opla Astry. Auto w wersji sedan pojawiło się w sprzedaży pod koniec 2007 roku czyli około 3 lata po debiucie Astry III generacji. Czy jest to strzał w dziesiątkę Opla, czy warto wziąć to auto pod uwagę rozważając zakup? Spróbujemy pomóc naszym czytelnikom w podjęciu decyzji.
STYLISTYKA
Gdzie się podziały tamte sedany…? Łezka się kręci w oku na wspomnienie modeli Opla sprzed kilkunastu lat. Klasyczne trójbryłowe nadwozia, piękne linie – kiedyś samochody miały duszę. Teraz – o kształcie nadwozia decydują nie tylko styliści, ale także księgowi koncernów motoryzacyjnych poszukujący możliwości obniżenia kosztów produkcji aut. Wydaje się, że tak było również w tym przypadku. Trzeba uczciwie przyznać, że sedan nie jest najpiękniejszym autem z gamy nadwozi Astry III. W porównaniu do zgrabnego hatchbacka czy kombi prezentowany model wydaje się nieco niedopracowany pod względem wyglądu. Część bagażowa wygląda trochę nieproporcjonalnie, jakby została „doklejona” do nadwozia. Odnosi się wrażenie, że sedan został zaprojektowany szybko, w ostatniej chwili i zabrakło trochę czasu na „dopieszczenie”. Trzeba jednak zdecydowanie zaznaczyć, że istnieje wiele podobnych aut, w których manewr ewolucji nadwozia 5-drzwiowego do 4-drzwiowego powiódł się znacznie gorzej. Nie narzekajmy zatem, bo Astra jest poprawnym, i co najważniejsze, bardzo funkcjonalnym i udanym autem.
Przyglądając się Astrze widzimy dobrze znane od kilku lat kształty, gdyż sylwetka aż do tylnego słupka jest bardzo podobna we wszystkich modelach. Kompakt Opla przyjął się na rynku, gdyż jest naprawdę ładny, a sedan z pewnością też znajdzie sporą grupę nabywców. Dynamicznie zaprojektowany przód z atrakcyjnymi reflektorami, przetłoczeniami na masce i dużym grillem, ładna linia boczna z poszerzanymi nadkolami to elementy charakterystyczne dla stylu Opla i budujące z pewnością jego popularność.
|
Podsumowując, trudno mieć jakieś poważne zastrzeżenia do wyglądu Astry sedan. Po prostu typowe auto o sporych walorach użytkowych, którym podporządkowano stylistykę. No cóż – takie trendy panują we współczesnej motoryzacji.
WNĘTRZE
W środku Astra wygląda interesująco. W oczy rzuca się dwukolorowa deska rozdzielcza, ciemno szara z metaliczną listwą i panelem środkowym. Na panelu umieszczono radio z CD/MP3 oraz sterowanie klimatyzacją, powyżej znalazł się wyświetlacz LCD zintegrowany z tymi urządzeniami oraz komputerem pokładowym. Obsługa jest bardzo intuicyjna, ergonomia także bez zarzutu. Kierowca ma do dyspozycji ładną trójramienną kierownicę a przyciskami sterowania radioodtwarzaczem, wygodną, ale niezbyt przyjemną w dotyku, zbyt „plastikową”. Nie jest to topowa wersja wyposażenia Astry, więc korzystając z długiej listy wyposażenia dodatkowego można zamówić kierownicę skórzaną, jeśli komuś bardzo zależy.
Żadnych zastrzeżeń nie można mieć do jakości materiałów wykończeniowych we wnętrzu Astry. Plastiki są dobrze spasowane i nie sprawiają wrażenia tanich, podobnie jak tapicerka. Z pewnością kierowca jak i pasażerowie nie będą narzekać na fotele. Są one dość twarde ale wygodne, z dobrym trzymaniem bocznym, jazda nie jest męcząca nawet na długich dystansach. Ponadto o komfort i bezpieczeństwo podróżujących dba komplet czterech poduszek powietrznych, klimatyzacja, dobry system audio oraz naprawdę skuteczne wyciszenie kabiny. Warto jeszcze wspomnieć o dużym, 490-litrowym bagażniku, który pozwoli na swobodne pakowanie podczas wakacyjnych wyjazdów.
Całość tworzy bardzo udane, funkcjonalne i dość komfortowe auto rodzinne.
SILNIK
Testowany egzemplarz wyposażony jest w najmniejszy z dostępnych silnik common-rail 1.3 CDTI skonstruowanym przy współpracy z Fiatem. Z pojemności 1248 cm3 uzyskuje on moc 90 KM i moment obrotowy 200 Nm. Wydaje się, że to niewiele w zestawie z ważącym 1300 kg autem, ale o dziwo subiektywne wrażenia są zdecydowanie pozytywne. To zaskakujące, ale testowana przez nas niedawno Corsa z tym samym napędem wydawała się bardziej ospała. Astra przyspiesza żwawo i nie jest zawalidrogą. Oczywiście do dynamicznej jazdy autostradowej i wyprzedzania konieczne będzie częste redukowanie biegu, ale autko odwdzięczy się przyzwoitymi osiągami i będzie z pewnością ekonomiczne. Opel eksploatowany poza miastem spalił w teście około 4,5 litra ON na 100 km. W mieście spalanie wzrosło do około 6,5 litra na 100 km. Bardzo dobrze z silnikiem współpracuje 6-stopniowa skrzynia biegów o krótkich przełożeniach, dzięki którym można uzyskać 100 km/h po około 13,6 sekundy.
Zawieszenie astry zestrojono sprężyście, komfort pasażerów na tym nie cierpi. Samochód prowadzi się świetnie i nie wykazuje żadnych nerwowych reakcji na ruchy kierownicą czy na nierówności drogi. Należy go ocenić bardzo wysoko, podobnie jak hamulce i układ kierowniczy.
Generalnie, napęd Astry jest jej mocną stroną i niech niepozorny, mały silnik nie zniechęca potencjalnych kupujących.
PODSUMOWANIE
Opel Astra 1.3 CDTI w wersji sedan to duże, funkcjonalne auto rodzinne, które w zamierzeniu ma konkurować na polskim rynku z takimi modelami jak skoda octavia czy ford focus. Biorąc pod uwagę zarówno parametry użytkowe jak również ceny ma sporą szansę na osiągnięcie sukcesu. Podstawowy model z prezentowanym silnikiem 1.3 CDTI kosztuje niecałe 67 tysięcy złotych, ale mocniejsza benzynowa jednostka 1,6 to wydatek tylko 63,4 tysiąca złotych. Od Premiery sedana upłynęło zaledwie pół roku, więc trudno prognozować jak będzie kształtowała się sprzedaż, ale z pewnością jest to samochód, który zasługuje na uwagę. Polecamy go osobom, którym zależy na sprawnym i tanim przemieszczaniu się dyskretnym, nie rzucającym się w oczy samochodem.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1248 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
66 kW (90 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
200 Nm @ 1750-2500 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
172 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
13,6 s |
zużycie paliwa* |
6,5 / 4,5 / 5,3 |
dług. / szer. / wys. |
4587 / 1753 / 1458 mm |
rozstaw osi |
2703 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1231 / 1830 kg |
bagażnik
w standardzie |
490 l |
bagażnik
po złożeniu siedzeń |
870 l |
pojemność zbiornika paliwa |
52 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 30 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
63,450 zł wersja Essentia 1.6 benz. |
cena wersji testowanej |
71,450 zł wersja Enjoy |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!