Nowy Ford Focus ECOnetic – polska prezentacja

17 marca 2008
Bez kategorii, Ford Nowości

Firma Ford Polska Sp. z.o.o. wprowadza do sprzedaży Forda Focusa ECOnetic – pierwszy z gamy modeli o ultra-niskiej emisji CO2. Polska prezentacja modelu odbyła się w Warce w dniach 12 – 13 marca.


Najnowszy Ford Focus ECOnetic udowadnia, że zastosowanie tradycyjnych rozwiązań w połączeniu z innowacyjnymi drobnymi modyfikacjami wpływającymi na oszczędniejsze spalanie, pozwala na uzyskanie znaczących efektów zarówno dających ograniczenie zużycia paliwa, jak i zmniejszenie emisji CO2.

Źródłem napędu w Fordzie Focus ECOnetic jest 1,6-litrowa jednostka Duratorq TDCi o mocy 109 KM ze standardowo montowanym filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). Średnie zużycie paliwa według danych homologacyjnych wynosi 4,3 litra/100 km, co odpowiada średniej emisji CO2 na poziomie zaledwie 115 g/km. Dla tego samego 1,6-litrowego silnika Duratorq TDCi o mocy 90 KM, emisja CO2 spada do 114 g/km. Są to najlepsze wyniki w tej klasie dla samochodu z konwencjonalnym silnikiem spalinowym.

Przy przyjęciu jako punkt wyjścia już i tak bardzo oszczędnego standardowego silnika o mocy 109 KM, wyposażonego w filtr DPF, konstruktorzy chcąc jeszcze bardziej obniżyć wskaźniki emisji, poszli w kierunku dalszego obniżenia oporów towarzyszących jeździe. Dla obniżenia oporu powietrza samochód obniżono o 10 mm z przodu i o 8 mm z tyłu. W wyposażeniu seryjnym pojawił się pakiet dodatków poprawiających aerodynamikę, w skład którego wchodzą: zmodyfikowany spojler pod przednim zderzakiem, obudowy progów oraz tylny spojler. Dla dalszej poprawy aerodynamiki zewnętrzne obszary dolnej kraty wlotu powietrza z przodu zaopatrzono od wewnątrz w osłony zaślepiające. W efekcie, przy zastosowaniu opon 195/65R15, uzyskano bardzo dobry współczynnik oporu aerodynamicznego Cx równy 0,31.


Kolejnym krokiem zmierzającym do obniżenia oporów podczas jazdy – zresztą testowanym po raz pierwszy właśnie podczas prac nad Fordem Focus ECOnetic – było wprowadzenie nowego oleju przekładniowego o obniżonej lepkości, opracowanego przez partnera Forda – firmę BP. Korzyści z zastosowania tego typu oleju były oczywiste, więc Ford szybko zdecydował się na wprowadzenie tego oleju w innych modelach klasy kompaktowej i średniej.

Obok specjalnego skalibrowania modułu sterującego pracą silnika, pewne oszczędności związane z obniżeniem zużycia energii były możliwe dzięki modyfikacjom sterowanego elektro – hydraulicznego układu wspomagania kierownicy (EHPAS). Korzyści te potwierdzają fakt, że często nawet bardzo niewielkie i pozornie mało znaczące zmiany mogą przynieść znaczące korzyści. W tym przypadku zmiana kalibracji i charakterystyki pracy elektr0 – hydraulicznej pompy układu wspomagania przyniosło na tyle znaczące zmniejszenie zużycia prądu, że przyniosło ono efekt w postaci wymiernego obniżenia zużycia paliwa.

Ford Focus z silnikiem 1.6 TDCi uzyskuje wskaźnik emisji CO2 poniżej 120 g/km

Bezpośrednim efektem prac podjętych przez inżynierów pracujących nad programem Ford ECOnetic jest uzyskanie przez wszystkie wersje nowego Forda Focus z 1,6-litrowym silnikiem TDCi średniego poziomu emisji CO2 poniżej docelowego progu 120 g/km. Dzięki korekcie kalibracji modułu sterującego pracą silnika i modułu elektryczno-hydraulicznego wspomagania kierownicy EHPAS, a także w konsekwencji zastosowaniu nowego oleju przekładniowego BP o obniżonej lepkości, każdy egzemplarz nowego Forda Focus napędzany jednostką 1.6 TDCi emituje CO2 na poziomie 119 g/km lub niższym, bez względu na wersję nadwozia, moc silnika, czy wymiary kół jezdnych.

W rzeczywistości wszystkie parametry dla tego samochodu zasługują na uznanie: wszystkie wersje o mocy 90 KM charakteryzują się homologowanym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km i średnią emisją CO2 zaledwie 118 g/km, podczas gdy mocniejsza wersja tego silnika, dysponująca mocą 109 KM, emituje CO2 średnio na poziomie 119 g/km.

Dr Thilo Seibert, który nadzoruje w Ford of Europe prace nad silnikami w zakresie osiągów i zużycia paliwa, wyjaśnia:

– Nowego Forda Focus ECOnetic opracowaliśmy wychodząc od wersji bazowej, która i tak już była silnikiem bardzo oszczędnym i miała dobre wyniki emisji CO2. Dzięki udoskonaleniu drobnych szczegółów konstrukcyjnych mogliśmy opracować nową wersję ekologiczną, która teraz wyznacza standardy emisji CO2 w segmencie niedrogich samochodów kompaktowych napędzanych konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Szczególnie dumni jesteśmy z tego, iż udało nam się osiągnąć wyznaczone cele na przykład bez konieczności wydłużania przełożeń skrzyni biegów. Dzięki temu, Fordem Focus ECOnetic jeździ się tak samo dobrze, jak należy tego oczekiwać od każdej innej wersji Forda Focus. Wartością dodaną są doświadczenia, które zdobyliśmy pracując nad programem Ford ECOnetic – można było wykorzystać je dla ulepszenia innych modeli. W ten sposób zrobiliśmy kolejny znaczący krok ku opracowaniu niedrogiego i przyjaznego środowisku środka transportu.

Inne paliwa alternatywne: wersje Flexifuel, CNG oraz LPG

Ford Focus Flexifuel napędzany 1,8-litrowym silnikiem benzynowym Duratec może spalać także bioetanol E85 jako alternatywę dla normalnej benzyny, można też zbiornik tego samochodu napełniać dowolną mieszanką obu paliw. Bioetanol jest biopaliwem odnawialnym, wytwarzanym z biomasy. W tym przypadku emisja CO2, a wiec gazu wpływającego na narastanie efektu cieplarnianego, mierzona w całym okresie eksploatacji samochodu, została ograniczona o 30-80%. Trzeba przy tym zaznaczyć, że stosowanie biopaliwa nie ma ujemnego wpływu na osiągi, czy też przyjemność prowadzenia pojazdu.

Ford oferuje napędzane biopaliwami samochody w wersji Flexifuel od 2001 roku w Szwecji, a dziś samochody te są dostępne na wielu innych rynkach Europy. Już blisko 80% egzemplarzy Forda Focus sprzedawanych na rynku szwedzkim to właśnie wersje Flexifuel przystosowane do zasilania biopaliwami.

W ofercie Forda dostępne są jeszcze inne wersje Forda Focus zasilane paliwami alternatywnymi. Są to wersje CNG (compressed natural gas) przystosowane do spalania sprężonego gazu ziemnego oraz wersje LPG (liquefied petroleum gas) zasilane gazem propan butan. Oba silniki są rozwinięciem benzynowej jednostki Duratec o pojemności 2,0 litrów. Obecnie dostępność tych wersji ogranicza się do krajów, które promują te źródła energii i które mają odpowiednio rozwiniętą infrastrukturę umożliwiającą eksploatację pojazdów z silnikami CNG i LPG.

źródło: Ford / Mototarget

Leave A Comment