Aktualności

Hyundai Sonata – szósta generacja w Genewie

17 marca 2008
Bez kategorii, Hyundai Nowości

Podczas genewskich targów Geneva International Motor Show Hyundai Motor Co. zaprezentował, szóstą generację Sonaty, która została poddana faceliftingowi. Nowa Sonata to samochód stylowy, łatwy w obsłudze oraz charakteryzujący się lepszymi parametrami technicznymi od poprzednika.


Wnętrze samochodu otrzymało nowocześniejszy projekt deski rozdzielczej, a użyte materiały zyskały na jakości. Ograniczenie wartości współczynnika NVH przyczyniło się do zmniejszenia hałasów dobiegających z zewnątrz auta oraz silnika.

A zmodyfikowane zawieszenie i układ kierowniczy dbają o nienaganne właściwości jezdne. Wprowadzona w 1988 roku Sonata odniosła sukces na rynkach światowych, potwierdzeniem tego są najwyższe miejsca zajmowane w rankingach US JD Power, gdzie ocenie podlega jakość i niezawodność. Nie zapomniano także o jednostkach napędowych obecna wersja została wyposażona w silniki Theta Series II o pojemności 2.0 i 2.4 litra z najnowszym systemem VIS (zmiennej geometrii układu dolotowego). Modyfikacją nie oparła się również jednostka Diesla 2.0 CRDi.

Stylizacja i design
Sonata wprowadzona pod koniec 2005 roku emanowała gładkością linii oraz harmonią i stylem. Styliści chcąc zachować czystość i wymowę formy zdecydowali się na delikatne zmiany stylistyczne, dzięki czemu samochód zyskał na charakterze.
Wprowadzone zmiany z łatwością dostrzeże każdy fan marki Hyundai. Grill nabrał wyrazistości, a reflektory zostały zmodyfikowane. Przeprojektowany zderzak i zintegrowane z nim reflektory przeciwmgielne podkreślają siłę i wytrzymałość konstrukcji.

Sonata porusza się na 16 calowych aluminiowych felgach, o nowym atrakcyjniejszym wzorze ramion, dodając autu szczyptę sportowego animuszu. Tylny zderzak o prostej opływowej bryle jest wyposażony w czujniki cofania polakierowane w kolorze nadwozia, podkreślające dbałość o szczegóły.


Wnętrze
Udoskonalenia wnętrza pokazują, że ten samochód to niemal całkowicie nowy model. Uwagę zwrócono na poprawienie zarówno faktycznej, jak i postrzeganej jakości materiałów bez strat w stosunku do przestronnego wnętrza poprzedniej Sonaty.
Białe podświetlenie zegarów ustąpiło miejsce, przyjaźniejszemu dla oczu człowieka podświetleniu o barwie niebieskiej. W dbałości o ergonomię wyświetlacz ciekłokrystaliczny został powiększony i przeniesiony wyżej wraz z centralnym panelem sterowania, które zostało przeprojektowane, debiutuje również dwustopniowy system podgrzewania foteli. Zmieniono położenie górnych wlotów powietrza, teraz wyposażonych w chromowane obwódki oraz dodano centralnie umieszczony schowek.

Przełączniki zainstalowane w drzwiach przeprojektowano w celu zwiększenia wygody użytkowników pojazdu. Ten sam proces przeszły dźwignie regulujące położenie foteli – zmieniono ich umiejscowienie tak, by ich obsługa była prostsza. Zastosowano trzy nowe rodzaje wykończeń drewnianych w zestawieniu z jednolitą czarną, dwutonową beżową lub szarą tapicerką. Zamontowane na podłodze uchwyty na butelkę lub kubek oraz zmienione położenie hamulca ręcznego czynią samochód wygodniejszym dla kierowcy.


Nowe radioodtwarzacze dbają o wyższą jakość dźwięku, jeden z nich posiada zmieniarkę na 6CD oraz obsługą mp3,odtwarzacze są zintegrowane z konsolą centralną. Podłokietnik konsoli centralnej posiada obszerny schowek oraz wejście USB na iPoda lub odtwarzacz mp3. Znajduje się tam również gniazdko 12V.

Zawieszenie, komfort oraz NVH
W „odświeżonej” Sonacie wprowadzono opatentowany przez Hyundai system Active Geometry Control Suspension. Rozwiązanie to w aktywny sposób wykorzystuje siły mechaniczne generowane przez zawieszenie, celem zoptymalizowania korzyści z zaawansowanego podwójnego wahacza przedniego zawieszenia oraz wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Zasadniczo konstrukcja zawieszenia została niezmieniona, jednak poddano go modernizacji. Poprzez modyfikację amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów zwiększono komfort jazdy i precyzję prowadzenia oraz ograniczono wartości NVH (hałasu i wibracji).

Zmienione zostało przełożenie układu kierowniczego z 3,28 do 3,01, co w znaczący sposób zwiększyło poczucie kontroli nad autem oraz umożliwiło efektywniejsze wykorzystanie modyfikacji zawieszenia. Ograniczono wartość NVH przez przeprojektowanie układu doprowadzającego paliwo i wzmocnienie wsporników silnika. Zmniejszyło to poziom dźwięków o wysokiej częstotliwości i dźwięków wywołanych przepływem paliwa. Zmiana siły wspomagania wpłynęła na bardziej bezpośrednią odpowiedź układu kierowniczego, a zmiany w układzie wydechowym zmniejszyły głośność na wolnych obrotach.

Jednostki napędowe
Sonata skorzystała z wprowadzenia nowych silników benzynowych Series II Theta. Zarówno w wersji 2.0 jak i 2.4, czterocylindrowe silniki charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami. Obydwa są również wyposażone w system DVVT, działający na zaworach wlotowych i wylotowych. Efektem jest wzrost mocy o 20km z 144km do 164km w wersji 2.0 oraz o 9km z 165km do 174km, w wersji 2.4. 3.3 litrowy silnik V6 Theta korzysta z usprawnionego układu dolotowego, co zwiększyło jego moc z 233km do 250km. Tak jak poprzednio, opcja pięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów jest dostępna również z silnikiem 2.4 Theta.

Wzmocnienie silnika 2.0CRDi osiągnięto przez usprawnione przekazywanie ciepła gazów wylotowych oraz przez modyfikację układu wydechowego. W efekcie uzyskano wzrost mocy do 150km. W Europie dostępne są ręczne skrzynie sześciobiegowe lub czterobiegowe skrzynie automatyczne.

Bezpieczeństwo
Sonata tak jak pozostałe nowe modele Hyundai otrzymała opracowane komputerowo, sztywne nadwozie ze wzmocnieniem dachowym, wzmocnionymi słupkami i usztywnioną ramę przednią. Strefy zgniotu i pochłaniacze siły zderzenia zostały zoptymalizowane podczas licznych testów zderzeniowych. W dodatku, standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego zawiera przednie i boczne poduszki powietrzne oraz przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne, aktywne zagłówki przednie, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły.
Środki bezpieczeństwa aktywnego to między innymi, opcjonalny elektroniczny system kontroli trakcji (ESP) oraz asystent hamowania. Standardowe wyposażenie zawiera czterokanałowy ABS z EBD.

Wygoda
Jeśli chodzi o wygodę i wyposażenie wnętrza, istnieje niewielu rywali dla Hyundaia. Udogodnienia w nowej Sonacie to między innymi dwustopniowe podgrzewanie foteli i wyjście USB. Z poprzedniego modelu Sonaty przeniesiono najlepsze elementy, w tym obszerne schowki w drzwiach przednich i tylnych, przyciemniane szyby, uchwyty na kubki oraz schowki na mapy dokładnie w miejscach, gdzie są potrzebne kierowcy i pasażerom.

Zainstalowano również przyciski sterowania systemem audio w kierownicy. W wyposażeniu standardowym i opcjonalnym znajdziemy między innymi, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, centralny zamek, tempomat, elektryczne opuszczanie szyb z zabezpieczeniem przed przycięciem, w pełni automatyczną klimatyzację, filtry powietrza, 3-dyszowe spryskiwacze
i system odmrażania szyby przedniej.

źródło: Hyundai / Mototarget

Leave A Comment