Do miasta i w trasę |
czas trwania testu: 21-28.02.2008 test na dystansie: 845 km |
Corsa to miejskie autko pochodzące z szeregów Opla. Jego historia sięga 1983 roku. Czwarta generacja Corsy odbyła swoją premierę w Londynie w 2006 roku. Model ten produkowany jest przez firmę General Motors. Został opracowany na nowej platformie wspólnie z Fiatem. Całkowicie nowy projekt podwozia zapewnia maksymalną przyjemność, jaką może oferować prowadzenie dwuśladu. Nowa Corsa szczyci się tym, czego brakowało poprzednim modelom. Dość istotnym faktem stało się nadanie jej sportowego charakteru, co pozwoliło zapomnieć o często słyszanym tytule poprzedników brzmiącego „kobiece auto”. Corsa jest teraz bardziej gorąca a swoim stylem wywołuje pozytywne wibracje.
STYLISTYKA
Corsa czwartej generacji zdecydowanie różni się od swoich poprzedników. Testowany model należy do typu hatchback i posiada 4/5 drzwi. Jako pierwszy rzuca się w oczy młodzieńczy temperament bijący z nowoczesnych, aerodynamicznych kształtów. Świeży design, jaki projektanci zafundowali małemu autku dodał mu pikanterii. Corsa błyszczy wśród tłumu prezentując swoje nowe, roziskrzone oblicze. Nie sposób nie zauważyć odmiennego kształtu reflektorów, który jest zdecydowanie o wiele bardziej śmielszy i „cięższy”. Ta ciężkość to zasługa przede wszystkim wielkości kloszy. Takie wrażenie potęguje również masywny zderzak, w którym umieszczono światła przeciwmgielne oraz szeroka, chromowana atrapa.
Istotnym faktem, który dominuje w projekcie nowej Corsy są 16 calowe felgi ze stopu metali lekkich. Ich rozmiar w zestawieniu z niewielkimi gabarytami auta wygląda zniewalająco. Szczególnie urokliwe stają się detale typu klamki, lusterka i ochronne listwy boczne, gdy nadamy im pistacjowy kolor nadwozia, tak jak w testowanym przez nas modelu. Niebagatelnym walorem jest również szklany dach o czarnej barwie. Do kompletu świetnie dopasowały się również tylne, przyciemnione szyby.
|
Zgrabny kuper Corsy zdobi przyjazna dla oczy lotka ze światłem stopu. Mówiąc krótko, dzięki współczesnej stylistyce, innowacyjnej konstrukcji oraz nieopisanej gracji można bez skrępowania stwierdzić, iż Corsa nadaje rytm miastu.
WNĘTRZE
Wnętrze Corsy jest ergonomicznie zaprojektowane, ale nie ubogie. Auto posiada wszystko, czego potrzeba kierowcy w czasie jazdy. Poczynając od klarownego projektu deski rozdzielczej znajdziemy w niej proste w obsłudze a za razem wielofunkcyjne radio ozdobione czarnym, błyszczącym plastikiem, wydajną klimatyzację oraz spory wyświetlacz umieszczony tuż nad nawiewami. Późną porą całe ciemne wnętrze Corsy ożywia się dzięki podświetlanym na pomarańczowo guziczkom i pokrętłom.
Zegary w aucie są proste, dzięki czemu nie zaburzają koncentracji kierowcy. Tuż pod nimi mamy konstruktywny komputer pokładowy. Kierownica Corsy może i jest plastikowa, ale za to efektownie się błyszczy i posiada przyciski sterowania radiem. Ponadto ma to, czego próżno szukać w innych autach tej klasy, a mianowicie podgrzewaną kierownicę. Do swojej dyspozycji pasażerowie mogą wykorzystać wszelką przestrzeń. Szczególnie tą sąsiadującą z dźwignią zmiany biegów oraz schowek przed pasażerem. W kwestii komfortu należałoby wspomnieć o wygodnym profilu siedzeń. Jak wiadomo zagadnienie to jest częstym pytaniem klientów. W Corsie jest poprawnie.
Ponadto w tym wyposażeniu znajdują się również podgrzewane fotele, które pokrywają półskóry. Ich regulacja jest manualna. Prosty profil kanapy tylnej zostaje wynagrodzony przyzwoitą ilością miejsca. Ku wygodzie pasażerów drugiego rzędu siedzeń pomiędzy przednimi fotelami umieszczono wnękę na drobiazgi. Auto w gamie swoich możliwości posiada kompletny zestaw poduszek powietrznych gwarantujących bezpieczeństwo oraz system zintegrowanych systemów wspierających kierowcę podczas jazdy. Czwarta generacja Corsy wyposażona została w w Flex-Fix, czyli system umożliwiający szerokie konfigurowanie przestrzeni bagażowej. Corsa jest mocną konkurencją dla innych koncernów. Oprócz wyrobionej poprzez lata renomy na rynku jest też ekonomiczna, funkcjonalna i piękna…
SILNIK
Pod maską Corsy znalazł się benzynowy motor o pojemności 1.4 l. Jednostka dysponuje mocą 90 KM i 125 Nm momentu obrotowego. Pozwala to na w miarę dynamiczną jazdę przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Rozpędzenie ważącego ponad 1100 kg Opla zajmuje 12,6 s. a prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Silnik w mieście potrzebuje niewiele ponad 8 l/100 km. Poza miastem apetyt spadnie do ok. 5,2 l/100 km, a w cyklu mieszanym wyniesie 6,3 l. Jak widać konstruktorom Opla udało połączyć się wystarczającą moc z umiarkowanym spalaniem. Do tego silnik pracuje cicho.
|
|
PODSUMOWANIE
Auto prowadzi się zdecydowanie. Zawieszenie radzi sobie z nierównościami, choć jego praca nie jest za cicha. Minusem jest nerwowe zachowanie układu kierowniczego. Przy wyższych prędkościach kierownica pracuje zbyt lekko. Przy autostradowych prędkościach do wnętrza nie docierają głośne hałasy z zewnątrz czy z silnika. Ogólnie auto zdało egzamin na 4+ .
Nowa Corsa wydaje się być dobrym wyborem dla ludzi chcących żwawo i ekonomicznie poruszać się raczej w miejskich warunkach. Mały Opel na pewno nie został stworzony z myślą o dalekich podróżach. Idealnie nadaje się do zatłoczonych miast. Jego niewielkie gabaryty sprawiają, że parkowanie nie będzie problemem.
Jednak mankamentem jest cena. Prawie 67.000 zł za testowy model. Wszelkie dodatki we wnętrzu mogą nie przyciągnąć wielu klientów za tak wysoką cenę. Ciekawą oferta może natomiast okazać się pojazd z drugiej ręki. Wtedy, po dużo niższej cenie Corsa zadowoli nie jednego klienta.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 1364 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
66 kW (90 KM) @ 5600 obr/min |
moment obrotowy |
125 Nm @ 4000 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
170 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
12,6 s |
zużycie paliwa* |
8,3 / 5,2 / 6,3 |
dług. / szer. / wys. |
3999 /1713 / 1488 mm |
rozstaw osi |
2511 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1145 / 1565 kg |
bagażnik
w standardzie |
285 l |
bagażnik
po złożeniu siedzeń |
1100 l |
pojemność zbiornika paliwa |
45 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 30 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
39,350 zł wersja Essentia 1.0 benz. 5d. |
cena wersji testowanej |
66,850 zł wersja Cosmo |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński ; Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!