Ukryta moc |
czas trwania testu: 24-31.01.2008 test na dystansie: 1507 km |
W 2003 roku koncern audi wyprodukował kolejną „perełkę” będącą kontynuacją i tak już bardzo popularnego modelu A3. Auto przeszło ponownie przez deski projektantów i zyskało kilka szczegółów różniących je od poprzedniej generacji. Czy zmiany wyszły na lepsze oceńcie sami.
STYLISTYKA I WNĘTRZE
Jak na Audi przystało, A3 robi duże wrażenie. Daje po sobie poznać sportowy charakter. Jest nie wielkie gabarytowo jednakże to samochód mający zacięcie sportowe i dość muskularna bryłę. Od swojego poprzednika na pierwszy rzut oka odróżniają go reflektory zarówno te przednie jak i tylnie. Nie da się nie zauważyć „wielkiego” grilla będącego wizytówka nowych produktów koncernu, który nadaje agresywny charakter tej „malej wyścigowce”. Auto stoi nisko zawieszone przy czym jest dość szerokie. Animuszu nadają również duże, 17 calowe aluminiowe felgi. Co do wnętrza skromne ale urokliwe. Brak tu jakiejkolwiek finezji, fantazji projektantów jednakże jest przyzwoite. Zrobione z dobrej jakości tworzyw, a całość podkreślają chromowane i aluminiowe dodatki nadające charakter sportowy. Jest to wnętrze ergonomiczne wszystko znajdziemy po ręką.
Jak na tak małe auto może się pochwalić sporo ilością miejsca dla pasażerów z przodu, zaś z tylu – no cóż. Wyższe osoby mogą mieć problemy. Lecz twórcy nie zapomnieli także o tych pasażerach, ułatwiając im dostęp do tylnych miejsc poprzez szerokie drzwi i przemyślany system odsuwania fotela przedniego. I tu należałoby wspomnieć o bardzo wygodnych fotelach przednich, które naprawdę uprzyjemniają podróż tym autem. Świetnie trzymają w zakrętach, a zarazem są bardzo wygodne. Podobnie jak kokpit wykonane są bardzo dokładnie, oraz z dobrej jakości materiałów.
SILNIK
Do testów otrzymaliśmy jedną z ciekawszych wersji tego auta, a mianowicie model wyposażoną w turbo doładowany 2.0 litrowy silnik benzynowy z 6-cio biegową, manualną skrzynią biegów. Silnik ten dysponuje mocą 200 koni mechanicznych i dużym momencie obrotowym 320 Nm, dostępnym już od 2500 obrotów. Potencjał tej jednostki w zupełności wystarczy by rozpędzić auto od 0km/h do 100km/h w czasie 7 sekund, oraz osiągnąć prędkość maksymalną 235 km/h.
Niestety za prawie sportowe osiągi trzeba „odpokutować”. Mam na myśli spalanie. Audi wręcz prowokuje do agresywnej jazdy, co powoduje wzmożony apetyt. W mieście spalanie dochodzi do 13 l/100 km. W trasie spadnie do ok. 8 litrów. Uzyskane przez nas średnie spalanie wyniosło 9,5 l.
WRAŻENIA Z JAZDY
Nadszedł czas na przejażdżkę . Uruchamiamy silnik spodziewając się usłyszeć donośny dźwięk jednostki napędowej, a tu zaskoczenie. W środku jest cicho. Cała moc drzemiąca w samochodzie jest jakby ukryta. Ruszamy i od razu czujemy 200 KM. Auto bardzo przyjemnie reaguje na wciśniecie gazu jak również na każdy nawet najmniejszy ruch kierownicą, co wręcz zachęca nas do agresywnej jazdy. Napęd Quattro, czyli stały napęd na cztery koła sprawdza się fenomenalnie. Auto jedzie jak przyklejone. Jazda w zakrętach ogranicza się wyłącznie do odwagi kierowcy. Dynamiczne ruszanie z miejsca nie wywołuje jakiegokolwiek poślizgu kół. Auto wręcz katapultuje się do przodu. Można śmiało powiedzieć, że nowe Audi A3 to guru trakcji na suchych jak i mokrych nawierzchniach. Jeśli chodzi o moją ocenę, nowe A3 zasługuje na 6 z plusem
Podsumowując. Jeśli ktoś szuka auta rodzinnego, na pewno nie będzie to trafny wybór. Auto powinno się spodobać kierowcom lubiącym agresywne poruszanie się po drogach. Kierowane jest raczej do młodej grupy konsumentów. Niestety za prezentowany model trzeba zapłacić ponad 125.000 złotych co powoduje zawężenie się grupy klientów na polskim rynku. Nasuwa się pytanie, czy warto? Jeżeli nas stać – w 100% tak !
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 1984 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
147 kW (200 KM) @ 5100-6000 obr/min |
moment obrotowy |
280 Nm @ 1800-5000 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
napęd |
4×4 |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
235 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
7,0 s |
zużycie paliwa* |
12,7 / 7,8 / 9,5 |
dług. / szer. / wys. |
4214 / 1765 / 1421 mm |
rozstaw osi |
2578 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1430 / 1990 kg |
bagażnik w standardzie |
281 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
60 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
94,370 zł wersja Attraction 2.0 TFSI |
cena wersji testowanej |
125,300 zł wersja Ambition |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński ; Łukasz Ejza / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!