Octavia Scout – ekstremalnie

Podczas Scout Extreme Trophy osiem Octavii Scout 4×4 sprawdzało się podczas testów w trudnych warunkach szosowych i off roadowych na torze ADAC w Linthe (Niemcy).


Wykazały znakomite walory jezdne podczas jazdy w ostrych zakrętach i na śliskiej nawierzchni oraz podczas jazd terenowych na odcinkach górskim i leśnym. Wkrótce szkolenie z bezpiecznej jazdy off roadowej wchodzi do programu Szkoły Auto, która organizowała Scout Extreme Trophy.

Tor ADAC w Linthe pod Berlinem to jedyne takie miejsce w tej części Europy, gdzie można w bezpiecznych warunkach testować w pełni profesjonalnie Octavię Scout 4×4 – samochód łączący cechy auta miejskiego i uterenowionego. Podczas pierwszej części Scout Extreme Trophy testy przebiegały na modułach toru do bezpiecznej jazdy w poślizgu i na ostrych zakrętach. – To rewelacyjne auto, które umożliwia bezpieczną jazdę nawet w bardzo trudnych warunkach drogowych, na naszych wyboistych szosach i w kapryśnym polskim klimacie. Kiedy do tej pory w kraju mamy jedynie 700 km autostrad, to naprawdę znakomite rozwiązanie dla polskich kierowców – mówi Maciej Wisławski, uczestniczący w Scout Extreme Trophy, ekspert Szkoły Auto i uczestnik wielu rajdów samochodowych.


Podczas drugiej części imprezy Scout’y sprawdzały się jadąc po leśnej trasie z zakrętami, głębokimi dołami, pochyłą kamienistą ścianą, przez przeprawę z bali nad rzeką i przez błotnisty bród. W trzeciej części imprezy samochody pokonywały wzgórze wjeżdżając i zjeżdżając szutrową drogą pod sporym nachyleniem, wjeżdżały pod ostrym kątem w górę oraz zjeżdżały w dół po kamienistej nawierzchni. – Rzecz jasna nie da się porównać tych testów z jazdą w prawdziwie krańcowych warunkach w których miałem swój udział, na przykład na skalistych odcinkach pustynnych wydm – mówi Jacek Czachor , doświadczony kierowca off roadowy, ośmiokrotny uczestnik Rajdu Dakar, pierwszy w historii polskiego sportu motorowego Mistrz Świata w rajdach terenowych. – Moim zdaniem jednak Octavia świetnie się prowadzi, a podczas Extreme Trophy znakomicie sprawdzała się na leśnych i górskich bezdrożach. To świetne auto na weekendowe i wakacyjne wyjazdy w teren – dodaje Czachor.

Škoda Octavia Scout 4×4 świetnie sobie radziła podczas zarówno testów off roadowych, jak i szosowych, dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym. Jej prześwit to aż 180 mm, co znacznie podnosi właściwości jezdne oraz umożliwia poruszanie się w bardzo trudnych warunkach drogowych, np. po górskich i leśnych drogach. Wymiary Škody Octavia Scout 4×4 to 4581 mm długości, 1533 mm wysokości i 1784 mm szerokości. Rozstaw osi to 2578 mm, a rozstaw kół wynosi 1534 mm.


Aby zapewnić odpowiednio dobre własności jezdne, Škodę Octavia Scout 4×4 wyposażono w sprawdzony system napędu na cztery koła – Škoda Auto. Głównym elementem jest Haldex – sprzęgło wielopłytkowe. W codziennej, normalnej eksploatacji napędzane są tylko koła przednie, gdy dojdzie jednak do uślizgu kół na skutek pogorszenia się przyczepności podłoża (piasek, śnieg), napęd w odpowiednich do warunków proporcjach natychmiast jest przekazywany również na koła tylne – co ważne, zupełnie automatycznie. Takie rozwiązanie to oszczędność paliwa i pełen komfort. Jazda modelem Scout 4×4 jest z pewnością maksymalnie bezpieczna.

Na torze w Linthe testowane były samochody wyposażone w obie dostępne jednostki napędowe – silnik diesla 2.0 TDI PD/103 kW (140 KM) oraz silnik benzynowy 2.0 FSI/110 kW (150KM) – obydwa silniki są czterocylindrowe i posiadają sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Silnik diesla posiada w standardzie filtr cząstek stałych (DPF).

W dodatku Octavię Scout 4×4 zaprojektowano z myślą o off-roadowym designie. Jest wyposażona w charakterystyczne zderzaki przednie i tylne. Dodatkowo auto ma ochronne listwy na nadkolach, przednie listwy progowe z napisem Scout oraz specjalne osłony podwozia dodatkowo zabezpieczające podzespoły auta. Obręcze kół ze stopów lekkich Proteus 17” znacznie uatrakcyjniają wygląd samochodu, dodatkowo poprawiając walory trakcyjne auta. Wygląd Škody Octavia Scout 4×4 podkreślają także logo modelu oraz polerowane podwójne rury wydechowe. Wszystkie te elementy od razu zdradzają bardziej uterenowiony (off-roadowy) charakter modelu Scout.

źródło: Skoda / Moto Target

Leave A Comment