Dodge Nitro 2.8 CRD – AUTO TEST

Kwadratowy kolos

czas trwania testu: 30.11-06.12.2007

test na dystansie: 710 km

Nitro – dla wszystkich fanów motoryzacji kojarzy się zazwyczaj z potoczną nazwą podtlenku azotu używanego jako „dopalacz” samochodowy, pozwalający zwiększyć uzyskiwaną moc silnika. Skąd ten pomysł Dodge’a na taką nazwę dla swojego najnowszego SUV’a? Przeprowadziliśmy test na dystansie 710km starając się znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

STYLISTYKA

Wśród innych aut Dodge’a wyróżniają na pewno jego gabaryty. Blisko dwutonowy samochód o kanciastej stylistyce w połączeniu z 20 calowymi felgami aluminiowymi na ulicy prezentuje się niczym auto z filmów o gangsterach z Nowego Jorku. Z przodu auto wyróżnia ogromny chromowany grill, pośrodku którego widnieje znaczek producenta oraz dużych rozmiarów przedni zderzak mieszczący okrągłe halogeny. Jest tka ogromnych rozmiarów, że może służyć jako ławka do siedzenia.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Patrząc na Dodg’a z profilu uwagę zwracają wspomniane zacnych rozmiarów felgi 10-cio ramienne na nisko profilowych oponach, oraz duże czarne progi ułatwiające wsiadanie. Wysoko położona linia szyb bocznych oraz ich mała powierzchnia potęgują wrażenie muskularności tego auta. Nitro wygląda wręcz jak opancerzony i niedostępny.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

WNĘTRZE

Podczas testów odnieśliśmy wrażenie jakby projektanci za bardzo skupili się na wyglądzie zewnętrznym pojazdu pomijając praktycznie jego wnętrze. Za tę cenę oczekiwalibyśmy czegoś więcej niż plastikowej deski rozdzielczej w dwóch odcieniach szarości. To, co rzuca się w oczy to na pewno zegary umieszczone w okrągłych tubach – białe tarcze, czerwone wskazówki, i fluorescencyjne podświetlenie miało na celu w dodanie akcentów sportowych. Na duży plus zasługuje pięknie grający system audio marki Infinity, wymagający niestety dopłaty 2500 zł. Analogowe pokrętła klimatyzacji wyglądają nieco archaicznie, lecz są proste w obsłudze.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Lepiej jest natomiast z komfortem oraz ilością miejsca. Wygodne fotele również sporych rozmiarów zapewniają przyzwoite warunki podróżowania. Obszyte zostały oczywiście skórą oraz posiadają funkcję podgrzewania. Do dyspozycji otrzymujemy bardzo szeroki podłokietnik ze sporym schowkiem. Na brak miejsca nie powinni również narzekać pasażerowie „drugiej klasy”. Wysoko i równo poprowadzona linia dachu nie przeszkadza nawet bardzo wysokim osobom. Również z miejscem na nogi nie ma problemu. Zdecydowanie gorzej wypada przestrzeń bagażowa, bo 389 litrów to stanowczo za mało jak na takie gabaryty auta. Na plus zasługuje natomiast wysuwana podłoga bagażnika która ułatwia załadunek bagażu. Po złożeniu oparć, uzyskamy niemal 2000 litrów równej przestrzeni.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

SILNIK

Czy tutaj kryje się tajemnicza nazwa modelu? Zdecydowanie nie! Pod maską testowanego egzemplarzu znalazł się silnik wysokoprężny o pojemności 2.8 litra wspomagany przez turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i system common-rail. Motor dysponuje mocą 177KM i momentem obrotowym wynoszącym niebagatelne 460Nm dostępnym już od 2000tyś. obrotów. W połączeniu z 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów zapewnia autu przyspieszenie od 0-100km/h w niecałe 11 sekund, a prędkość maksymalna nie wyniesie więcej jak 180 km/h. Sama przekładnia działa dobrze, jednak można odnieść wrażenie, że pracuje nieco „ospale”. Tak więc o sportowych emocjach nie ma mowy.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Zaskoczyć i to pozytywnie może spalanie. Średnie oscyluje w granicach 10,5l/100km. Nieco gorzej jest w jeździe miejskiej. Wtedy Dodge potrafi bez problemu „wypić” 13 litrów oleju napędowego na 100km. W trasie, przy normalnej jeździe Nitro spali ok. 8 l/100 km. Biorąc pod uwagę masę i rozmiary auta, wynik można uznać za zadowalający.

PODSUMOWANIE

Dodge Nitro bardzo dobrze udaje samochód terenowy. Niestety konstruktorzy nie przewidzieli w tym modelu reduktora, co znacznie minimalizuje jego możliwości w cięższym terenie. Jedyne co mamy do dyspozycji to dołączenie napędu przedniej osi. Jednak to nie wystarcza do rozkoszowania się zabawą choćby nawet mini off-road. Tym autem zdecydowanie lepiej pokazać się w cywilizowanej części miasta np. pod nocnym klubem. Ciężki teren radzimy omijać szerokim łukiem.

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Dodge Nitro 2.8 CRD

Na koniec najważniejsza informacja – cena. Ponad 172.000 zł nie wydaje się być ceną wysoce wygórowaną. Jednak biorąc pod uwagę ograniczone możliwości terenowe, niezbyt dynamiczny silnik i amerykański rodowód suma ta nagle przestaje cieszyć. Jedyny argument, przemawiający za zakupem tego auta to po prostu niecodzienny, bojowy i mocno „lanserski” wygląd.

Serdeczne podziękowania dla Zajazdu Kasztelan Wiski w Wiznie za udostępnienie terenu do sesji zdjęciowej.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2776 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

130 kW (177 KM) @ 3800 obr/min

moment obrotowy

460 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

podwójne wahacze

zawieszenie tył

oś sztywna

napęd

tylny, dołączany przedni

skrzynia biegów

automatyczna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

180 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,5 s

zużycie paliwa*

13,0 / 8,5 / 10,5

dług. / szer. / wys.

4584 / 1856 / 1773 mm

rozstaw osi

2763 mm

masa własna / dopuszczalna

1940 / 2520 kg

bagażnik

w standardzie

389 l

bagażnik

po złożeniu siedzeń

1994 l

pojemność zbiornika paliwa

70 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata lub 120.000 km

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

145,600 zł

cena wersji testowanej

172,900 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński ; Piotr Porcz / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment