Hyundai i30 CRDi lepszy od hybryd

Skomplikowana i bardzo droga technologia hybrydowa ma już godnego konkurenta w postaci czystego silnika wysokoprężnego Clean diesel. Dowodem potwierdzającym wyższość technologii czystych diesli jest wygrana nowego Hyundaia i30 1.6 CRDi w wyścigu Panasonic World Solar Challenge, który odbył się w zeszłym miesiącu w Australii.

i30 pokonał innych konkurentów wyposażonych w jednostki wysokoprężne i silniki hybrydowe, uzyskując najniższe spalanie oraz najniższy poziom emisji szkodliwych gazów do atmosfery.


Startujący w klasie Greenfleet Technology Class i30 CRDi zużył zaledwie 3,2 litra oleju napędowego na 100 km i wydzielił 97 g CO2 na każdy przebyty kilometr trasy z Darwin do Adelaide liczącej w sumie 3000 km. Wynik ten pozwolił pokonać nie tylko hybrydową Toyotę Prius, ale także inne auta z silnikami diesla, takie jak Audi, Peugeot, a nawet motocykl BioBike.

„i30 jest praktyczną i przystępną cenowo alternatywą dla drogiej i skomplikowanej technologii hybrydowej. Samochód wyposażony w czysty silnik diesla spala mniej paliwa i wydziela dużo mniej szkodliwych substancji.” powiedział dr Hyun-Soon Lee, prezes oddziału badawczo-rozwojowego Hyundai-Kia.

Dla porównania, Leaseplan Toyota Prius zużyła 5,6 litra paliwa na 100 km i wydzieliła 146g CO2 na jeden kilometr. Peugeot 207 HDi spalił 3,9 litra oleju napędowego na 100 km i wydzielił 118g CO2 na jeden kilometr. Co ciekawe, Team Ethanol Saab BioPower (85 procent etanolu i benzyna bezołowiowa) zużył 9,3 litra paliwa na 100 km i oddał do atmosfery 148g CO2 na jeden kilometr.


Wane Eckersley – były mechanik F1 mistrza świata Alana Jonesa – i jego kolega z zespołu Hyundaia John Cadogan usiedli za kierownicą i30 podczas trwającej siedem dni wyprawy, której trasa przebiegała przez Alice Springs i inne regionalne centra Australii.

Zaprojektowany w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Russelsheim, i30 powstał z myślą o spełnieniu oczekiwać i wymagań europejskich klientów. i30 został wyposażony w zaawansowany silnik wysokoprężny o pojemności 1.6-litra z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa common rail. Silnik CRDi został dodatkowo wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która dostarcza odpowiedniej ilości powietrza przy każdej prędkości obrotowej silnika. W samochodzie zastosowano także układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, pozwalającym oszczędzić paliwo oraz ograniczającym straty energii, co stanowi główny problem w przypadku konwencjonalnych układów z hydraulicznym wspomaganiem.

Koncern Hyundai przeznacza rocznie blisko 6 miliardów dolarów na prace badawczo-rozwojowe. Duża część tego budżetu przeznaczona jest na rozwijanie technologii przyjaznych środowisku, takich jak czyste silniki diesla, elektryczne pojazdy hybrydowe i elektryczne pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi.

źródło: Hyundai

Leave A Comment