Debiut Mitsubishi Concept-RA w Detroit

Firmy Mitsubishi Motors Corporation (MMC) i Mitsubishi Motors North America Inc. (MMNA, z siedzibą w Cypress w Kalifornii), na wystawie 2008 North American International Auto Show (znanej jako NAIAS lub Detroit Auto Show), pierwszy raz pokażą światu auto koncepcyjne MITSUBISHI Concept-RA.

Dzięki „czystemu”, a jednocześnie mocnemu silnikowi Diesla MITSUBISHI Concept-RA łączy dynamiczne, ekscytujące osiągi dbałością o środowisko naturalne. Wystawa 2008 NAIAS odbędzie się od 13 do 27 stycznia w Cobo Center w Detroit i będzie dostępna dla szerokiej publiczności od 19 stycznia.


MITSUBISHI Concept-RA pokazuje, że budzące dreszcz osiągi i odpowiedzialność za środowisko naturalne nie muszą się wzajemnie wykluczać. To koncepcyjne coupe o dynamice kontrolowanej przez system S-AWC i wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Twin Clutch SST, wykorzystywaną w modelu Lancer Evolution*1, napędzane jest mocnym, oszczędnym i czystym silnikiem wysokoprężnym.

*1: W Japonii występuje pod nazwą Lancer Evolution X

Zespół napędowy S-AWC auta MITSUBISHI Concept-RA powstał przez dodanie aktywnego układu kierowniczego i aktywnej regulacji zawieszenia do systemów ACD*2, AYC*3, Sport ABS*4 i ASC*5 stosowanych już w modelu Lancer Evolution. S-AWC w integralny sposób łączy wszystkie wymienione systemy celem sterowania momentem obrotowym i hamowaniem, poprawiając w ten sposób trakcję, dynamikę przy pokonywaniu zakrętów i stabilność pojazdu. Wszystko to uzupełnia intuicyjne, posłuszne zachowanie samochodu, które dokładnie odzwierciedla intencje kierowcy w każdych warunkach jazdy, zarówno podczas zwykłej, codziennej eksploatacji, jak i w sytuacjach, gdy pojawia się potrzeba uniknięcia zagrożenia.


MITSUBISHI Concept-RA napędzany jest wydajnym, charakteryzującym się niską emisją spalin silnikiem wysokoprężnym DOHC o pojemności 2,2 l., 16 zaworach i bezstopniową regulacją faz rozrządu realizowaną przez system MIVEC*6. Z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i zasobnikowym układem bezpośredniego wtrysku oleju napędowego common rail, pozwalającym na uzyskanie niższego stopnia sprężania oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii dyfuzora (VD) i łopatek (VG), ten czysty Diesel dostarcza moc 150 kW (204 KM) i zapewnia maksymalny moment obrotowy 420 Nm (42,8 kGm). Aby spełnić wymagania norm emisji obowiązujących w USA (standard Tier 2 Bin 5), silnik polega na nowym systemie katalitycznym, obejmującym katalizatory DOC (katalizator utleniający dla silników Diesla) i NTC (do pochłaniania tlenków azotu NOx) oraz filtr cząstek stałych (DPF). Nowy silnik Diesla zapewni świetne osiągi (wg symulacji – przyspieszenie 0-100 km/h to 7 sekund) i możliwość wykonywania ekscytujących manewrów przy dużej oszczędności paliwa (wg symulacji 6,3 l./100 km (miasto), 4,6 l./km (autostrada), 5,5 l./km (cykl mieszany).

W celu zmniejszenia masy i zwiększenia odporności na zderzenia, w aucie MITSUBISHI Concept-RA zastosowano nową konstrukcję nadwozia, składającą się z aluminiowej klatki z wyciskanych kształtowników i belek z odlewanego aluminium oraz maskę silnika, błotniki i inne panele zewnętrzne wykonane z żywic syntetycznych o wysokiej odporności na uderzenia, łatwych do recyklingu.

*2: Active Center Differential – aktywny centralny mechanizm różnicowy
*3: Active Yaw Control – aktywny system kontroli znoszenia
*4: Sport Antilock Brake System – sportowy przeciwblokujący system hamulcowy
*5: Active Stability Control – system aktywnej kontroli stabilności
*6: Mitsubishi Innovative Valve lift & timing Electronic Control system
innowacyjny elektroniczny system bezstopniowej regulacji faz rozrządu

źródło: Mitsubishi

Leave A Comment