Skoda Roomster 1.6 automat – AUTO TEST

Duża Fabia

czas trwania testu: 08-15.10.2007

test na dystansie: 1424 km

Skoda Roomster to najnowsze dziecko koncernu. Swoją premierę miała w lutym 2006 roku na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej w Genewie. Roomster jest pierwszym minivanem Skody. W swojej gamie ma sześć silników do wyboru. Trzy silniki benzynowe oraz trzy wysokoprężne. My przyjrzymy się bliżej Roomsterowi z benzynową jednostką 1.6 z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

STYLISTYKA

Skoda nie chcąc zostać w tyle stworzyła auto nawiązujące do konkurencji. Roomster wydaje się być konkurentem dla VW Caddy, Peugeota Partnera czy Citroena Berlingo. Także stylistyka nawiązuje do w/w aut.

Przód samochodu to nic innego jak nowa Skoda Fabia. Elementem wzbudzającym zainteresowanie są duże, nowatorskie, skrętne reflektory, które swoim kształtem dodają autu dynamiki. Spoglądając na maskę testowanego modelu od razu orientujemy się, że mamy do czynienia ze Skodą.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Charakterystyczne dla marki przetłoczenia i chromowana obwódka atrapy chłodnicy z prostym grilem nadają autu pikanterii. Oprócz tego w Roomsterze zainstalowano reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Miało być pożytecznie jednak takie rozwiązanie sprawia wrażenie jakby były wadliwe. Przedni i tylni zderzak mają kolor nadwozia. Z auto swoją wysokością przypomina, że nie jest zwykłą osobówką. Ponad 1600 mm wysokości mówi samo za siebie.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Zatrzymajmy się na chwilę przy profilu auta. Coś wydaje się tu być nie tak. Mamy wrażenie że przód zupełnie nie pasuje do tyłu. Za przednimi drzwiami, zaczyna się zupełnie inne auto. Duże szyby tylnych drzwi oraz pionowa szyba tuż za nimi jest poprowadzona sporo niżej, niż szyba drzwi przednich. Wygląda to dziwnie. Do tego szyba w drzwiach przednich wyprofilowana jest w opływowy kształt „łezki”. Szyby zaś w drzwiach tylnych mają ostre kształty. Zupełnie inny styl. Na pierwszy rzut oka tylne duże „wrota” wydają się być przesuwne. Jednak nic bardziej mylnego. To zupełnie normalne drzwi, otwierane w tradycyjny sposób poprzez klamkę umieszczoną w czarnym słupku. Na dachu zamontowano przydatne, niestety czarne relingi. Czarna jest również listwa ochronna poprowadzona przez drzwi. Na szczęście klamki oraz lusterka zostały polakierowane w kolorze nadwozia. Całość opiera się na szesnastocalowych aluminiowych felgach z oponami w rozmiarze 205/45/16.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Przejdźmy do tyłu. Tu Skoda może przypominać jakieś duże kombi. Nie ma tu już nic nadzwyczajnego i dziwnego. Wysoko poprowadzone pionowe lampy wyglądają dobrze. Tablica rejestracyjna umieszczona została na środku klapy, tuż nad nią delikatne poziome przetłoczenie. Zderzak został doposażony w cztery czujniki parkowania, które zostały polakierowane w kolorze nadwozia.

WNĘTRZE

W środku poczujemy się jak w mniejszej, nowej Fabii. W jej wnętrzu znajdziemy absolutnie wszystko. Producent zadbał, aby każdy użytkownik czuł się komfortowo. Niezależnie od gustu możemy odnaleźć wygodne rozwiązanie dla siebie. Trzyramienna kierownica auta wykonana jest z przyzwoitej jakości materiałów. Oczywiście wyposażono ją w airbag. Bezpieczeństwo to kwestia niepodlegająca wątpliwościom. W Skodzie nowym elementem wyposażenia są kurtyny powietrzne. Podczas bocznej kolizji nad naszym zdrowiem czuwają boczne poduszki powietrzne zamieszczone w oparciach przednich foteli. Skodę otwieramy przy pomocy zdalnie sterowanego centralnego zamka ze składanym kluczykiem. W pakiecie mamy elektrycznie otwierane szyby przednie i tylne. Prędkościomierz i obrotomierz są czytelne, ich charakter podkreśla srebrna obwódka. Testowana wersja wyposażona została także w funkcjonalny komputer pokładowy. Dzięki niemu zawsze jesteśmy świadomi kondycji naszego autka.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Automatyczne utrzymywanie temperatury wnętrza i wszechstronna, prosta w obsłudze regulacja to zasługa elektrycznie sterowanego systemu klimatyzacji Climatronic. Pozytywnie zaskakująca okazała się kwestia zestawu audio. Ze standardowego radia „Dance” wydobywa się czysty, głęboki dźwięk. Roomster może stanowić miejsce relaksu, na pewno nie będzie przyczyną roztargnienia. Panel konsoli centralnej nie posiada dodatkowych fajerwerków. Poza tym wszystko jest na swoim miejscu. I dobrze. Użytkownikom podobać się mogą zmyślne klamki jak również wizualne elementy na zewnątrz nawiewów w kolorze srebrnym.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Należy podkreślić, że fotele Roomstera są bardzo wygodne i praktyczne. Na pochwałę zasługuje ich kształt zapewniający znakomite trzymanie boczne. Dzięki temu pozycja za kierownicą w każdym przypadku jest stabilna. Jasny kolor jest przyjemny dla oka. Materiał z jakiego zostały wykonane jest dobrej jakości. Oprócz tego fotele cieszą się wysoką ergonomią. Tylna kanapa składa się z trzech, oddzielnie regulowanych foteli. O nasze przydatne i nieprzydatne w podróży drobiazgi nie musimy się już martwić. Roomstera wyposażono w dwa zamykane schowki przed fotelem pasażera. Pomyślano także o miejscu na napoje przed skrzynią biegów. Całość ładnie rozświetla naturalne światło dzienne wpadające przez imponujących rozmiarów panoramiczny dach, wyposażony w dwie rolety. Na rodzinne wypady za miasto mamy do dyspozycji aż 477 l przestrzeni bagażowej. Po wyjęciu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji aż 1780 l. Imponujący wynik.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

SILNIK

Pod maską znalazł się największy z gamy benzyniaków, silnik o pojemności 1.6 l i mocy 105 KM. Sprzęgnięto go z automatyczną, sześciostopniową skrzynią z funkcją manualnej zmiany biegów „tiptronic” W tym przypadku silnik nie zbyt dobrze radzi sobie z automatem. Przy przyśpieszaniu silnik wyje, i niechętnie rozpędza auto. Sprint do pierwszej setki trwa 11,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi ok. 185 km/h.

Jeżeli podróżujemy spokojnie, można cieszyć się automatem w zatłoczonych miastach. Zmiana biegów odbywa się bardzo płynnie, wręcz nieodczuwalnie. Jak wiadomo, automatyczna skrzynia przyczynia się nieco do pogorszenia osiągów auta i większego zużycia paliwa. Roomster w mieście spala niecałe 10l/100 km, poza miastem spalanie spadnie do 6,5l/100 km. W cyklu mieszanym spalanie wyniosło 7,5 l/100 km. Jak widać wyniki do przyjęcia, jednak bez żadnych rewelacji. Zdecydowanie lepszą alternatywą dla małych silników jest wybór manualnej skrzyni biegów.

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

Skoda Roomster 1.6 automat

PODSUMOWANIE

Roomster to idealny wybór nawet dla 5 osobowej rodziny. Miejsca zarówno dla pasażerów jak i kierowcy na pewno nie zabraknie. Spory bagażnik pozwala na zapakowanie sporej ilości pakunków. Roomster prowadzi się pewnie i zdecydowanie. Układ kierowniczy jest precyzyjny. Nad bezpieczeństwem czuwa również układ ESP.

Najtańszy Roomster to wydatek niewiele ponad 46.000 zł. Cena niezbyt wygórowana jak za auto tej klasy. Testowany egzemplarz, to dużo większy wydatek. Poprzez większy silnik, oraz bogate wyposażenie cena wzrosła do prawie 80.000 zł. Czy warto. Biorąc pod uwagę ceny aut tej klasy u konkurencji, zdecydowanie tak. Producent udziela dwu letniej gwarancji mechanicznej. Na przeglądach należy pojawiać się co 15.000 km.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1598 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

77 kW (105 KM) @ 5700 obr/min

moment obrotowy

155 Nm @ 3500 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

automatyczna, 6 stopniowa

prędkość maksymalna

185 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,5 s

zużycie paliwa*

9,7 / 6,5 / 7,5

dług. / szer. / wys.

4205 / 1684 / 1607 mm

rozstaw osi

2617 mm

masa własna / dopuszczalna

1175 / 1690 kg

bagażnik w standardzie

477 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1780 l

pojemność zbiornika paliwa

55 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

46,400 zł wersja Roomster siln. 1.2 benz.

cena wersji testowanej

79,249 zł wersja Comfort

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment