Renault Scenic Conquest 2.0 – AUTO TEST

1 września 2007
tekst: Olga Sawska, Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
renault-scenic-conquest-2007-1

Z myślą o terenie...

Scenic’a zaliczamy do minivanów. Pierwsza generacja auta produkowana od 1996 roku otrzymała tytuł „Samochodu roku”. W 2006 roku Renault wypuścił odmłodzonego Scenic’a o świeżym, nowoczesnym wyglądzie. Auto jest bezkonkurencyjne w wielu kategoriach. Przoduje między innymi pod względem bezpieczeństwa (5 gwiazdek w testach EuroNCAP) jak również uznano go liderem sprzedaży w Europie w swojej klasie. Scenic’a II zbudowano na płycie podłogowej Megane.

STYLISTYKA

Rok temu Scenic przeszedł gruntowny facelifting. Zmieniono światła i zderzaki a zabieg ten osiągnął pozytywny wynik. Design auta stał się bardziej współczesny i bliższy mającej coraz większe wymagania klienteli. Renault Scenic Conquest różni się od klasycznego Scenic’a właściwościami jezdnymi, jest nieco wyższy i nadano mu charakter terenowy.

Wyróżniającą cechą są ciemne, plastikowe, zderzaki, nadkola, progi i listwy boczne. Z przodu auto zdobi srebrny plastik. W masywnym przednim zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne, które łączy ze sobą filigranowa, dyskretna chromowana listwa. Istotnym elementem stylistycznym Scenic’a Conquest są funkcjonalne relingi dachowe. Zaokrąglona u góry przednia szyba łączy się ze smukłymi słupkami, które w takim zestawieniu nie ograniczają w żaden sposób widoczności. Sferyczna, lekko zaokrąglona tylna szyba, łączy się pod kontem delikatnie większym niż kąt dziewięćdziesięciu stopni.

Profil klapy bagażnika nachyla się nieśmiało ku zderzakowi, w którym umieszczono czujniki cofania. Ma to wielkie znaczenie wizualne. Na środku umieszczono w znajomy nam sposób napis z nazwą modelu. U góry dosyć wąskie światło stopu. Ostre granice świateł tylnich burzą łagodną naturę auta, aczkolwiek nie szpecą go. Estetykę Renault podkreślają proste 16 calowe obręcze kół.

WNĘTRZE

We wnętrzu uwagę zwraca przede wszystkim nietuzinkowy projekt konsoli centralnej. Najbardziej charakterystyczną cechą Renault są cyfrowe wyświetlacze prędkości, obrotów, poziomu paliwa oraz kompleksowy komputer pokładowy. Wszystko to mieści się pod rozległą, wykonaną z miękkiego plastiku budką. Panel obsługi radia oraz automatycznej klimatyzacji zdobi geometryczna pod względem kształtu czerwona grafika. Pełna przepychu, wykonana z ogromną precyzją kierownica pokryta została czarną skórą i obszyta pomarańczową nicią wpadającą w czerwień, co dodaje autu sportowego charakteru. Przestronne wnętrze dość wysokiego Scenic’a gwarantuje swobodę ruchu i komfort podróżowania. Doznania te pogłębia ergonomia i doskonały profil foteli zaprojektowanych z myślą o każdym z pasażerów.

Siedzenia pokryte zostały ciemną tapicerką i wykończone również pomarańczowo-czerwonymi szwami, wszystkie z nich są oddzielne, co sprawia, że możemy ustawić ich pozycję z uwzględnieniem wszystkich szczegółów. Do dyspozycji mamy kilka poziomów regulacji. Przednie fotele został wyposażone w podłokietniki. Za przednim rzędem foteli zainstalowano dwa małe stoliczki. Pomiędzy nimi w części przedniej i tylnej auta znajdują się schowki. W Scenic’u nie braknie miejsca na drobiazgi. Możemy swobodnie wykorzystać do tego celu schowek ukryty przed pasażerem. Świetnie nadają się też do tego zakamuflowane, maleńkie schoweczki w drzwiach. Kupując Scenic’a w testowanej wersji otrzymujemy również pakiet elektroniczny. Do niego należy m. in. centralny zamek, karta Renault oraz elektrycznie otwierane szyby.

Z doświadczenia wiadomo, że koncern Renault wybitnie dba o bezpieczeństwo pasażerów, dlatego już w standardzie otrzymujemy zagłówki tylne regulowane na wysokość, poduszki boczne przednie i kurtyny, oraz poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, Dodatkowo kierowcę wspiera szereg zintegrowanych systemów wspomagających (system ASR + ESP, ABS z Ebr). Ponadto wnętrze rozjaśniają pasy bezpieczeństwa w kolorze wyrazistej, wściekłej pomarańczy. Całokształt projektu wnętrza jest bardzo estetyczny, wygląd urozmaicają chromowane dodatki (np. klamki wewnętrzne) i elementy skórzane (obszycie skrzyni biegów wykończone pomarańczowo-czerwonymi szwami). Zachwycająca ilość miejsca w bagażniku pozwala na transport naprawdę dużych przedmiotów. Minimalna pojemność wynosi 406 / 480 dm3.

SILNIK

Pod maską Scenica znalazł się silnik benzynowy o pojemności 2.0 l. Motor osiąga moc 134 KM oraz 191 Nm momentu obrotowego dostępnego przy 3000 obr/min. W zupełności wystarcza do normalnego poruszania się w mieście jak i w trasie. Sprint do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 195 km/h. Niestety jednostka ta lubi wysokie obroty. Aby auto chętniej przyśpieszała należy je wysoko kręcić, co powoduje znaczny poziom hałasu w kabinie i oczywiście większe spalanie. Te niestety nie należy do najniższych. W mieście Conquest spali nawet do 12 l/100 km. W trasie spadnie do 7,7 l/100 km, a w cyklu mieszanym wyniesie ok. 9 litrów. Biorąc pod uwagę przeciętne osiągi, spalanie nie zasługuje na pochwałę.

PODSUMOWANIE

Dla kogo jest Scenic Conquest? Na pierwszy rzut oka wydaje się być autem z napędem 4×4. Wtedy wszystko było by jasne. Jednak ku zdziwieniu auto nie dysponuje takowym. Posiada wyłącznie napęd przedni, tak jak pozostałe modele. Po co więc ta cała dekoracja off-roadowa nadwozia? Czyżby Renault przyszykowało auto dla ludzi chcących coś udowadniać? Dla mnie jest to zupełnie bez sensu. Ale co kto woli. Podstawową wersję Conquesta można nabyć za 83,000 zł. Testowany egzemplarz to wydatek rzędu 86,250 zł. Czy warto? Zdecydowanie nie. Takie samo auto, bez zbędnych plastików, czyli podstawowego Scenica 2.0 kupimy zdecydowanie taniej bo za 76,600 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1998 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

98,5 kW (134 KM) @ 5500 obr/min

moment obrotowy

191 Nm @ 3000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

195 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,5 s

zużycie paliwa*

11,7 / 7,7 / 9,0

dług. / szer. / wys.

4259 / 2087 / 1620 mm

rozstaw osi

2367 mm

masa własna / dopuszczalna

1470 / 1955 kg

bagażnik w standardzie

406 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

83,000 zł wersja Conquest

cena wersji testowanej

86,250 zł wersja Conquest

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment