Renault Megane Grandtour 1.5 dCi

Przyziemne kombi

czas trwania testu: 03-08.08.2007
test na dystansie: 791 km

STYLISTYKA

Megane Hatchback zadebiutował w 2002 r. i zaszokował swoją niecodzienną i odważną stylistyką. Z wersją Grandtour jest nieco inaczej. Nie znajdziemy w niej nic szokującego. Z przodu wszystko jest uporządkowane i „normalne”, agresywnego wyglądu nadają zadarte do góry reflektory połączone z atrapą. Logo zostało ładnie „wtopione” w karoserie. Z profilu to typowe kombi o ostrych krawędziach. Srebrne klamki i relingi dachowe przypominają, że nie mamy do czynienia z podstawową wersją.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi

Duże, szesnastocalowe koła z aluminiowymi felgami nadają animuszu. Z tyłu na dużej klapie, zaraz pod szybą umieszczono pokaźnych rozmiarów logo Renault oraz podpis modelu. Zaraz pod nimi jest miejsce na tablicę rejestracyjną. Duże światła, zwężające się ku górze, tworząc trójkąt zostały ozdobione wewnątrz chromowymi listwami. Wszystko wygląda ładnie i świeżo.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi
SILNIK

Pod maską znajdziemy najmniejszą z dostępnych, turbodoładowaną, wysokoprężną jednostkę o pojemności 1,5 l, mocy 105 KM i 240 Nm momentu obrotowego. Rozpędzenie Meganki do 100 km/h zajmuje niewiele ponad 11 sekund, a prędkość maksymalna wyniesie 190 km/h. Zadowalające jest również spalanie. W mieście zadowoli się 6 litrami oleju napędowego na 100 km, w trasie apetyt spadnie do 4,4 l/100 km, a w cyklu mieszanym uzyskany wynik to zaledwie 5,3 l. Do tego silnik cechuje wysoka kultura pracy. Jak widać, Renault udało się połączyć idealnie ze sobą przyzwoite osiągi, z bardzo niskim zużyciem paliwa.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi
WNĘTRZE

We wnętrzu widać postępy. Materiały są chyba najwyższej jakości jak na tę klasę. Deska rozdzielcza wykonana jest z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa i jest bardzo dobrze spasowana. Nie ma mowy o trzaskach czy piskach na nierównościach. Ergonomia na najwyższym poziomie. Wszystko jest tam, gdzie być powinno. Fotele są wygodne, i mają pełny zakres regulacji.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi

Miejsca z przodu jest pod dostatkiem nawet dla bardzo wysokich osób. Z tyłu też, nie ma na co narzekać, lecz „wyżłobione siedzisko” podpowiada nam, że woli przyjąć dwóch pasażerów. W oparciu, dla wygody podróżnych zamontowano chowany podłokietnik. Za tylnymi siedzeniami mamy do dyspozycji aż 520 l przestrzeni bagażowej, a po złożeniu foteli wartość wzrasta do 1600 litrów. Starczy nawet dla licznej rodziny.

WRAŻENIA Z JAZDY

Po „odpaleniu” silnika, oczywiście nie tradycyjnym kluczykiem, a nowoczesną kartą i starterem, do kabiny nie dociera delikatny klekot Diesla. Silnik jednak charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niskim umiarkowanym poziomem głośności. W oczy od razu rzuca się rozbudowany komputer pokładowy z polskim menu. Biało czerwone podświetlenie zegarów może przypaść do gustu. Wrzucamy „jedynkę” w naszej precyzyjnej skrzyni biegów i ruszamy.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi

Megane cicho sunie do przodu. Cisze jednak może zakłócić dobrej jakości radio i głośniki. Jakość dźwięku na pewno nie jest hi-endowa, ale gra całkiem czysto i przyjemnie. Nie brakuje też tonów niskich, co często ma miejsce w fabrycznych instalacjach. Korzystanie z radia ułatwia nam pilot umieszczony pod kierownicą. Jednak przejdźmy do właściwość jezdnych. Miękko zestrojone zawieszenie daje poczucie komfortu, lecz na zakrętach auto staje się pod sterowne. Na pochwałę zasługują bardzo wydajne hamulce.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Renault Megane Grandtour 1.5 dCi
PODSUMOWANIE

Decydując się na duże rodzinne kombi, powinniśmy zastanowić się właśnie nad tym modelem. Istotną kwestią, która ma nakłaniać właśnie do wyboru Megane to przede wszystkim bezpieczeństwo (5 gwiazdek w testach EuroNCAP), dobrej jakości materiały użyte we wnętrzu i naprawdę godny pochwały w miarę dynamiczny i bardzo oszczędny silnik. To wszystko otrzymamy za niewiele ponad 81.000 zł. Cena na pewno nie jest niska, jednak wydaje się, że gra może być warta świeczki.

Zapraszamy do komentowania artykułu na forum dyskusyjnym.


DANE TECHNICZNE

silnik / pojemność
diesel / 1461 cm³
układ / liczba zaworów R4 / 8
moc maksymalna 78 kW (105 KM) @ 4000 obr/min
moment obrotowy 240 Nm @ 2000 obr/min
zawieszenie przód kolumny mcphersona
zawieszenie tył belka skrętna
napęd oś przednia
skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
prędkość maksymalna 190 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
zużycie paliwa* 6,0 / 4,4 / 5,3
dług. / szer. / wys. 4500 / 1777 / 1467 mm
rozstaw osi 2686 mm
masa własna / dopuszczalna 1335 / 1840 kg
bagażnik w standardzie 520 l
bagażnik po złożeniu siedzeń 1600 l
pojemność zbiornika paliwa 60 l
EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna 2 lata
przeglądy
co 20 tys. lub co 12 miesięcy
cena wersji podstawowej 57,800 zł wersja z silnikiem ben. 1.4
cena wersji testowanej 81,250 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: [link=https://www.autowizja.pl]autowizja.pl[/link] / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment