Nowy Cadillac CTS – nowa technologia i nowe wzornictwo

23 września 2007
Bez kategorii, Cadillac Nowości

Cadillac CTS model roku 2008 pojawi się w europejskich salonach sprzedaży pod koniec 2007 roku. Tak jak jego poprzednik, zaprezentowany w 2002 roku, zmienił podejście klientów do marki Cadillac, tak nowy model ma spore szanse wpisać się w karty historii motoryzacji za sprawą zmodernizowanych jednostek napędowych i skrzyń biegów, jak i ekscytującej stylistyki wnętrza i nadwozia.


OSIĄGI MODELU CTS

Uzyskanie wyższej mocy przy zachowaniu niskiego poziomu zużycia paliwa jest prawdziwym wyzwaniem dla każdego inżyniera. W modelu CTS udało pogodzić się ze sobą te dwa elementy dzięki zastosowaniu wtrysku bezpośredniego. Najmocniejszą jednostką napędową dostępną w modelu CTS jest nowy produkt GM, silnik V6 z wtryskiem bezpośrednim i układem zmiennych faz rozrządu VVT o pojemności 3,6 litra osiągający moc 229 kW (311 KM) i zapewniający moment obrotowy 374 Nm. Stanowi on doskonałe uzupełnienie silnika V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 155 kW (211 KM). Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa do komory spalania pozwala uzyskać dużą wydajność procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Wykorzystanie wtrysku bezpośredniego w silniku 3,6l VVT spowodowało wzrost mocy o 15%, wzrost momentu obrotowego o 8% i obniżenie zużycia paliwa o 3%. Dodatkowo, zastosowanie wtrysku bezpośredniego pozwoliło na obniżenie o 25% emisji dwutlenku węgla po rozruchu zimnego silnika. W późniejszym okresie, na rynku europejskim zostanie wprowadzony do oferty turbodoładowany silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim.


Po raz pierwszy Cadillac CTS jest dostępny w wersjach z napędem na tylne koła lub napędem na wszystkie koła. Gama oferowanych skrzyń biegów obejmuje skrzynie sześciobiegowe, wśród których znajduje się sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Aisin lub nowa sześciobiegowa przekładnia automatyczna Hydra-Matic 6L50, stworzona specjalnie dla modelu CTS.

Zawieszenie, układ hamulcowy i układ kierowniczy zostały poddane gruntownej modernizacji w celu skrócenia czasu reakcji, poprawy wyczucia drogi i właściwości jezdnych podczas dynamicznej jazdy. Dzięki przedniemu zawieszeniu uzupełnionemu o poprzeczkę łączącą górne elementy kolumn prowadzących, zwiększyła się sztywność pojazdu i poprawiła jakość kierowania. Rozwiązanie to, znane z modelu sportowego CTS-V, znalazło zastosowanie we wszystkich nowych wersjach modelu CTS.


W wyniku gruntownej modernizacji standardowego zawieszenia zwiększył się komfort podróżowania i poprawiły właściwości jezdne. Udoskonalone zawieszenie montowane jest we wszystkich wersjach z silnikiem 2,8l i w wersji 3,6l AWD. Zawieszenie zastosowane w wersji 3,6l z napędem na koła tylne zostało dodatkowo zoptymalizowane pod kątem osiągów i posiada automatyczny system poziomowania nadwozia, który działa w zależności od rozkładu obciążenia osi pojazdu.

WZORNICTWO NADWOZIA

Nowy model CTS ma bardziej atletyczną budowę nadwozia, która odzwierciedla zarówno luksusowy jak i sportowy charakter samochodu. Przetłoczenia błotników podkreślają szerszy rozstaw kół oraz wzmocnione podwozie stworzone do dynamicznej jazdy. Wloty powietrza w przednich błotnikach, które odnaleźć można również w modelach STS i Escalade, przypominają elementy stylizacyjne pojazdu koncepcyjnego Cadillac Sixteen. Dynamiczna bryła nadwozia, w stylu coupe, nawiązuje zarówno do wyższych osiągów samochodu jak i do wyszukanego wzornictwa. Podwójne okno dachowe, zapożyczone z modelu Cadillac SRX, pozwala wszystkim pasażerom rozkoszować się widokiem nieba.


Chcąc osiągnąć efekt oszczędnej, acz wysublimowanej prezencji, charakterystycznej dla sedana z segmentu premium, inżynierowie skoncentrowali się na dopracowaniu oryginalnej formy nadwozia. Innowacyjna technika lutowania promieniem lasera umożliwiła dokładnie połączenie elementów poszycia dachu. Szyba czołowa została zaprojektowana tak, by ukryć gumowe uszczelki i miejsca łączenia ich elementów. Dzięki dokładniejszemu uszczelnieniu pokrywy komory silnika i drzwi zmniejszył się poziom hałasu we wnętrzu pojazdu.

Nowy model CTS ma 4860 mm długości, 1842 mm szerokości i 1464 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2880 mm, a rozstaw kół przednich i tylnych wynosi odpowiednio 1569 i 1575 mm. Rozstaw kół jest o ok. 5 cm większy niż w obecnie sprzedawanym modelu, dzięki czemu samochód sprawia wrażenie lepiej trzymającego się drogi, niemal przyklejonego do ziemi. Zwiększenie rozstawu kół było podyktowane również zastosowaniem opcjonalnego napędu na wszystkie koła. Szersze podwozie stało się inspiracją dla projektantów nadwozia: jego boczne powierzchnie zbiegają się ku tyłowi – stąd też bardziej dynamiczny wygląd i niżej położona linia dachu. Co istotne, taki zabieg nie wpłynął negatywnie na ilość miejsca we wnętrzu, nad głowami podróżujących. 9-ramienne, 18-calowe tarcze kół ukazują sportowe zaciski i tarcze hamulcowe. Felgi wykonane ze stopu metali lekkich przeznaczone są dla ogumienia o rozmiarach 235/50 R18 i występują w wersji lakierowanej lub polerowanej błyszczącej.


WNĘTRZE. RĘKODZIEŁO NAJWYŻSZEJ KLASY

Kabina modelu CTS przedstawia wszystkie nowe trendy pojawiające się ostatnio we wzornictwie wnętrz samochodów Cadillac. Dzięki doskonałej jakości powierzchni, zaawansowanej technologii wykonania oraz odpowiednio dobranym materiałom, wnętrze modelu CTS łączy w sobie precyzję montażu z elegancją. Ręcznie wykonane elementy dekoracyjne oraz doskonale uszyta tapicerka dają wrażenie najwyższego luksusu. Warto tutaj podkreślić wyjątkowy kunszt rzemieślników: górna część zestawu wskaźników i elementy wykończenia paneli drzwi są ręcznie wycinane, a następnie szyte i montowane we wnętrzu.

Oferowane są dwie wersje wyposażenia: wersja Elegance, dostępna tylko w modelach z jednostką 2,8l V6 oraz wersja Sport Luxury z obydwoma silnikami V6, z napędem na wszystkie lub tylne koła.

„Cadillac przeżywa teraz swoisty renesans tworząc zupełnie nową gamę pojazdów, z modelem CTS na czele” mówi dyrektor Jim Taylor. „Model CTS odniósł sukces na wielu płaszczyznach. Dzięki niemu wzrosły nasze oczekiwania dotyczące sprzedaży. Wyznaczył nowe trendy we wzornictwie, wygrał wiele wyścigów i otrzymał szereg nagród za jakość wyrobu i wysoki poziom satysfakcji klienta. Następny rozdział jego historii zapowiada się więc jeszcze bardziej ekscytująco.” „Nowy Cadillac CTS ucieleśnia powrót do dwóch wielkich tradycji marki: hołdowania nowoczesnym rozwiązaniom i doskonałej jakości wykonania”, mówi Taylor. „W przypadku modelu CTS zostały one połączone w jedną całość o przebojowym, współczesnym charakterze, z nutą elegancji.”


BEZPIECZEŃSTWO

Nowy model CTS umocni pozycję firmy Cadillac jako producenta dbającego o bezpieczeństwo podróżnych. Samochód wyposażony został w:

– system ochrony pieszych użytkowników dróg w przypadku modeli sprzedawanych na rynku japońskim i europejskim

– dwustopniową poduszkę powietrzną kierowcy

– poduszkę powietrzną pasażera, która może napełnić się pod różnym ciśnieniem i osiągać różne rozmiary; jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w tym segmencie pojazdów,

– poduszki boczne kierowcy i pasażera chroniące klatkę piersiową i miednicę,

– kurtyny powietrzne dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń,

– napinacze pasów bezpieczeństwa foteli przednich,

– system monitorujący ciśnienie w ogumieniu,

– szkielet nadwozia, w którym najważniejsze elementy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (HSS).


Modele CTS 2008, przeznaczone na rynek europejski i japoński, posiadają również system ochrony pieszych użytkowników dróg. Kiedy system wykryje uderzenie w pieszego przednim zderzakiem, uruchamia ładunki pirotechniczne powodujące uniesienie pokrywy komory silnikowej. Dzięki temu zwiększa się odległość maski od elementów silnika, ograniczając ryzyko urazu głowy poszkodowanego. System spełnia normy bezpieczeństwa obowiązujące w krajach Unii Europejskiej i działa w przypadku zderzenia z pieszym w zakresie prędkości od 27 do 45 km/h.

Nowy Cadillac CTS będzie dostępny na rynku europejskim w ostatnim kwartale 2007 roku. Ceny zostaną podane do wiadomości już wkrótce.

źródło: GM

Leave A Comment