Nowe Mitsubishi Lancer

W pełni odnowiony koncern Mitsubishi Motors Corporation (MMC) może teraz patrzeć w przyszłość mając ambitne, długoterminowe plany.

Koncern może również oprzeć się na swojej tradycji i swoim dziedzictwie, gdzie 90 lat praktyki w projektowaniu pojazdów, 50 lat doświadczeń w rajdach i wyścigach na najwyższym poziomie oraz silna więź, która łączy wszystkich członków rodziny Mitsubishi definiuje przejrzystą drogę do przyszłości.


Nowa, niezwykle dynamiczna rodzina modelu Lancer – zaprezentowana w Europie na Salonie Samochodowym we Frankfurcie 2007, w której skład wchodzi 4-drzwiowy Sports Sedan – jest prawdopodobnie najsilniejszym sygnałem odrodzenia, łącząc w sobie najlepsze cechy Mitsubishi Motors:

– Technologię “Project Global”
– Niezrównaną japońską niezawodność
– Doskonałą dynamikę prowadzenia
– Zniewalającą, nowoczesną, japońską stylistykę
– Bogate doświadczenie w wyścigach

Wszystko to osiągnięto w kontekście dobrych wyników sprzedaży i odpowiedniego podejścia marketingowego:

– Duża rodzina różnych wariantów od bazowego, 1.5-litrowego Lancera Sports Sedan do “topowej” wersji Lancer Evolution 2.0 Turbo 4WD S-AWC Twin Clutch SST
– Wprowadzenie 5-drzwiowego auta Sportback na rynki europejskie
– Dostępność silnika Diesla już w momencie rynkowego debiutu
– Logiczna gama dostępnych wersji silnikowych i wyposażeniowych
– Pozycjonowanie poza tradycyjnie przyjętymi segmentami…


Budowany w Japonii (fabryka Mizushima), całkowicie nowy Lancer* będzie doskonałą alternatywą dla europejskich klientów, szukających ponadczasowej elegancji, dynamicznych właściwości jezdnych, niezawodności i dobrego stosunku ceny do oferowanych możliwości. Dostarczy im tego dumna ze swojego dziedzictwa, niezależna i odpowiedzialna marka oferująca produkty wysokiej jakości.

* Lancer Sports Sedan: od końca 2007 roku, w zależności od rynku
* Lancer Evolution: od późnej wiosny 2008 roku, w zależności od rynku
* Lancer Sportback: od lata 2008 roku, w zależności od rynku


RODZINA LANCERA “PROJECT GLOBAL

Mitsubishi rozpoczęło prace nad najbardziej ambitnym projektem motoryzacyjnym w historii koncernu poprzez wprowadzenie na rynek swojej pierwszej platformy globalnej.

Znana w strukturach MMC pod nazwą “Project Global” i z powodzeniem zaprezentowana w drugiej generacji modelu Outlander, nowa globalna płyta podłogowa będzie miała swoją kolejną europejską odsłonę podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie 2007. Platforma będzie stanowiła bowiem podstawę całkowicie nowego, 4-drzwiowego modelu Lancer Sports Sedan.

Nowa płyta podłogowa, opracowana w celu wykorzystania na światowych rynkach przy współpracy z Chryslerem, jest wielomilionowym przedsięwzięciem. “Project Global” wesprze debiut kilku nowych modeli Mitsubishi, które pojawią się w sprzedaży w ciągu kilku najbliższych lat, włączając w to całkowicie nową rodzinę Lancera – łącznie z motoryzacyjną ikoną spod znaku Trzech Diamentów – modelem Lancer Evolution – drugą generację Outlandera, czy niedawno zaprezentowany (tylko na rynku japońskim) – i bardzo dobrze sprzedający się – duży van/SUV crossover Delica D:5.

Zaprojektowana z wykorzystaniem wspólnych elementów (przednia podłoga + przednie zawieszenie + elektronika) nowa, wszechstronna platforma będzie zawierała – między innymi – zaawansowany system napędu wszystkich kół AWC (All Wheel Control), technologie strukturalne (aluminiowy dach, …) sprawdzone w wyścigach z udziałem MMC oraz pochodne tak zwanego “Światowego Silnika – “World Engine”, opracowanego przy współpracy DaimlerChrysler i Hyundai Motor Company.

Co więcej, elektroniczna wszechstronność konstrukcji pozwala zaoferować klientom zaawansowane technologie, takie, jak system ETACS (Electronic Total Automobile Control System), system multi-komunikacyjny MMCS (Mitsubishi Multi Communication System) – dotykowy ekran nawigacji satelitarnej z pełnoekranową mapą, 30 GB dyskiem twardym HDD i muzycznym serwerem – czy 650 watowy system audio premium firmy Rockford Fosgate™ dopasowany do każdego samochodu “Project Global”.

Zaprojektowana od samego początku dla światowych rynków z myślą o spełnieniu zróżnicowanych potrzeb regionalnych (takich, jak silniki Diesla w Europie) oraz dopasowaniu do zmieniających się trendów rynkowych i wymagań klientów, platforma “Project Global” pozwala na wykorzystanie ekonomii skali poprzez wbudowaną elastyczność oraz spójność stylistyczną, technologiczną i produkcyjną.

Co ważne i dość niespotykane w tym przemyśle, architektura platformy pozwoli spełnić zapotrzebowanie różnych segmentów (od Lancera sedan do modelu Delica D:5 MPV/SUV lub do Outlandera, nie wspominając o wersji Lancer Evolution…), w przeciwieństwie do innych konstrukcji zaprojektowanych z uwzględnieniem konkretnego segmentu.

Tym samym, “Project Global” będzie jedną z około 6 platform, na bazie których w przeciągu kolejnych 5 lat powstanie mniej więcej 20 nowych samochodów.

DYNAMICZNY

Lancer Sports Sedan, zaprojektowany w studiu desingnerskim Mitsubishi Motors Europe w Trebur niedaleko Frankfurtu (Niemcy), dzieli wspólny język stylistyczny z znakomicie przyjętymi przez media i przyszłych klientów modelami Concept-Sportback (2005 IAA) i Concept-X (2005 Tokio), które również zaprojektowano w Europie.

Opływowe nadwozie, długa maska/krótkie zwisy, duży rozstaw kół, wysoko poprowadzona linia boczna w kształcie klina, płynne powierzchnie szklane, ostro zaznaczone kontury, subtelne detale (takie jak “brwi” nad reflektorami czy zintegrowane z bocznymi liniami tylne lampy zespolone), wszystko to nadaje nowego znaczenia koncepcji sportowych sedanów.

Charakterystycznym elementem, pozwalającym rozpoznać nową rodzinę modelu Lancer jest trapezoidalna osłona chłodnicy w stylu myśliwca “Jet Fighter” z głęboko osadzonymi “oczami” (ta osłona jest nieco inna w każdym modelu – Sports Sedan charakteryzuje się chromowaną górną część osłony chłodnicy). Projekt ten, zainspirowany wlotami powietrza myśliwców, znajdzie odzwierciedlenie w przyszłych modelach lub autach koncepcyjnych, takich jak Concept-cX.

Sportowy temat stylistyczny kontynuowany jest również we wnętrzu pojazdu, gdzie zastosowano wskaźniki na tablicy rozdzielczej przykryte podwójnym “daszkiem” ze srebrną obwódką, co przywodzi na myśl klasyczne europejskie projekty z eleganckim wykończeniem. Pokryte doskonałą skórą (w zależności od wersji) koło kierownicy z masywnymi ramionami potwierdza dynamiczne możliwości samochodu.

TOŻSAMOŚĆ

Temat ten, doskonale współgrający z inspirującą filozofią projektów Mitsubishi znaną jako “japońska nowoczesność”, przywodzi również na myśl sportową historię modelu Lancer liczącą już 35 lat, począwszy od oryginalnego Lancera 1600 GSR z 1973 roku, który w latach siedemdziesiątych zwyciężał w licznych długodystansowych rajdach w Afryce i Australii (East African Safari, Bandama, Southern Cross,…), a kończąc na “gorącym” Lancerze EX 2000 Turbo z 1980 roku oraz obecnej generacji Lancera Evolution.

Nowa generacja Lancera nawiązuje do oryginalnej filozofii modelu Lancer, którego “standardowe” wersje pierwszej i drugiej generacji bezpośrednio nawiązywały do braci o wysokich osiągach (odpowiednio 1600 GSR i EX2000 Turbo). Wyjątkowe połączenie modeli zostało zatracone na lata… Dziś, połączenie to powraca, czego dowodem są elementy stylistyczne wspólne dla wersji Lancer Sports Sedan i Lancer Evolution.

PEŁNA RODZINA

Mający sukcesywnie pojawiać się na poszczególnych rynkach począwszy od końca 2007 roku, Lancer Sports Sedan (4570 m długości x 1760 m szerokości) wprowadzi do rodziny Mitsubishi Motors Europe pełną gamę nowych wersji, począwszy od podstawowego, 1.5-litrowego silnika benzynowego, poprzez modele z jednostkami benzynowymi 1.8 oraz Dieslem 2.0 (dostępnym na wybranych rynkach), a kończąc na całkowicie nowym Lancerze Evolution, który po raz pierwszy stanie się członkiem rodziny modelu Lancer:

– klasa podstawowa: 110KM – silnik benzynowy 1.5 l DOHC MIVEC

– klasa średnia: 140KM – 2.0-litrowy Diesel z wtryskiem Common Rail (dostarczony przez VAG)

144KM – silnik benzynowy 1.8 l DOHC MIVEC*

– klasa wyższa: moc i więcej szczegółów zostanie ujawnionych w późniejszym terminie

– bohater: silnik benzynowy 2.0 l Turbo DOHC MIVEC (Lancer Evolution / moc zostanie ujawniona w późniejszym terminie)

Powstała w oparciu o wymagania europejskiego rynku, pełna gama jednostek napędowych omija jeden sektor – pomiędzy klasą średnią, a wyższą – w której benzynowe silniki o pojemności powyżej 1.8-litra przynoszą koncernowi MME bardzo niewielkie zyski.

ŚWIAT + DIESEL = MOC

Docelowo, MME skupiło się na średniej klasie modelu Lancer (nie zapominając o topowym silniku benzynowym 2.0 Turbo…):

– Benzynowy silnik 1.8 l – wariant “Światowego Silnika” – stanowi 50% wszystkich sprzedanych jednostek napędowych i jest bardzo ważnym ogniwem na wielu rynkach, gdzie Diesle nie są wybierane, a silniki o pojemności powyżej 2.0 litrów obarczone są dużymi podatkami. Osiągający 105 kW/144KM silnik wyposażony w system zmiennych faz rozrządu Mitsubishi MIVEC pozwala na osiągnięcie 204 km/h i zadowala się 7,7 l/100km (5-biegowa skrzynia manualna)/7,9l./100km (CVT) w cyklu mieszanym. Emisja CO2 kształtuje się na poziomie 183 g/km (5-biegowa skrzynia manualna) / 188 g/km (CVT) w cyklu mieszanym.

– 2.0-litrowy Diesel DiD z pompowtryskiwaczami – produkcji Volkswagena – stanowi 25% wszystkich sprzedanych w Europie modeli Lancera. Podobnie, jak w przypadku silników stosowanych w modelach Grandis i Outlander, 16-zaworowa jednostka DOHC o pojemności 1968 cm3 z turbodoładowaniem i chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler) spełnia normę EU-4 i produkuje 103 kW / 140KM oraz pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 207 km/h.

– Z jednostkami współpracuje 5-biegowa przekładnia manualna (1.5 i 1.8), 6-biegowa przekładnia manualna (2.0 DiD), przekładnia CVT z łopatkami do zmiany biegów i systemem adaptacyjnej kontroli przełożeń INVECS II (1.8) oraz 4-biegowy automat (1.5).

Dołączając do Lancera Sports Sedan (i Lancera Evolution) w 2008 roku, całkowicie nowy 5-drzwiowy Lancer Sportback wzmocni rodzinę modelu Lancer. Nawiązujący do coupe profil samochodu – zainspirowany ekscytującym modelem koncepcyjnym o tej samej nazwie, pokazanym we Frankfurcie w 2005 roku – w szczególności spodoba się europejskim kierowcom, gustującym w autach typu hatchback.

SAMOCHÓD KIEROWCY

Dziewiąta generacja Lancera (od 1973 roku) zbudowana została na płycie o wydłużonym rozstawie osi i poszerzonym rozstawie kół.

60 mm wzrost rozstawu kół z przodu i z tyłu – teraz 153 cm – tworzy bazę dla doskonałych właściwości jezdnych Lancera. Rozstaw osi został zwiększony do 265,5 cm (z 260 cm), a szerokość całkowita do 176 cm (ze 171,5 cm). Długość całkowita została zwiększona o 36 mm do 457 cm, co nadało modelowi Lancer bardziej zwartego charakteru, który znakomicie podkreślają 18-calowe koła, wciąż rzadko spotykane w tym sektorze (dostępność w zależności od rynku).

Sztywna struktura Lancera, która w dużym stopniu składa się z wytrzymałej stali, pozwala na dostosowanie zawieszenia do jazdy sportowej, zapewniając jednocześnie odpowiedni komfort jazdy. W porównaniu do poprzedniej generacji Lancera, sztywność skręcania została zwiększona o 56%, a sztywność zginania o 50% – wzrost obu sztywności przewyższa wartości, jakimi charakteryzuje się nawet obecna generacja Lancer Evolution IX.

Dodatkowo, Mitsubishi Motors skalibrowało zawieszenie Lancera pod względem sportowej charakterystyki jazdy, typowej dla sedanów tego japońskiego koncernu:

– W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona i sprężyny śrubowe z płaską stalową poprzecznicą, która ze względu na swoją sztywność przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdu. Zaawansowane, niezależne zawieszenie wielowahaczowe z tyłu to kolejny element w dużym stopniu poprawiający zachowanie samochodu na drodze.

– W Europie nowy Lancer Sports Sedan dostępny jest ze standardowym lub sportowo skalibrowanym zawieszeniem, które oferuje grubsze stabilizatory (+1 mm, z 20 mm do 21 mm), inne nastawienia skoku amortyzatorów/sprężyn (nowy Lancer: 2.8 kgf/mm; stary Lancer: 2.2 kgf/mm), przednią rozpórkę (zwiększającą sztywność boczną dla poprawy precyzji układu kierowniczego) oraz 18-calowe koła z oponami 215/45 R18 (dostępne w zależności od modelu i rynku).

– Precyzyjne sterowanie zapewnia dobrze wyważony układ kierowniczy z zębatkową przekładnią kierowniczą i hydraulicznym wspomaganiem (oprócz wersji 1.5 z elektrycznym wspomaganiem). Promień skrętu wynosi jedynie 5,0 metrów.

– Układ hamulcowy Lancera oferuje: 15-calowe tarcze z przodu i 14-calowe tarcze z tyłu uzupełnione systemami ABS, EBD, MATC (ESP + T/C) i asystentem hamowania Brake Assist (dostępność w zależności od modelu i rynku).

PO PIERWSZE BEZPIECZEŃSTWO

Nowy Lancer Sports Sedan zapewnia swoim pasażerom bezpieczeństwo w razie wypadku:

– Podstawą systemu bezpieczeństwa nowego Lancera jest niezwykle wytrzymała karoseria zbudowana w oparciu o projekt RISE następnej generacji. Dla przypomnienia, struktura nadwozia typu RISE rozprasza energię uderzenia podczas czołowego i bocznego zderzenia poprzez strefy kontrolowanego zgniotu, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pasażerów i chroniąc zbiornik paliwa przed uszkodzeniami w przypadku tylnego zderzenia.

– Ponadto, pakiet bezpieczeństwa Lancera 2008 jest jednym z najbogatszych w segmencie i zawiera do 9 poduszek powietrznych (dostępność zależna od modelu i rynku).
* 2 zaawansowane czołowe poduszki powietrzne z czujnikiem obecności pasażera,
* 2 standardowe boczne poduszki powietrzne montowane w przednich fotelach,
* 4 boczne kurtyny powietrzne,
* 1 poduszka chroniąca kolana kierowcy.

Dla przypomnienia, Lancer został zaprojektowany w celu osiągnięcia 5 gwiazdek w testach EURO NCAP (został już przetestowany z zachowaniem tych standardów przez MMC).

PONAD SEGMENTAMI

Emocjonalna i kompetentna, całkiem nowa rodzina modelu Lancer będzie istotnym kamieniem milowym dla Mitsubishi Motors w Europie:

– Mierzący 4,57m długości Lancer Sports Sedan – pierwszy w rodzinie – będzie stosunkowo dużym samochodem (czego dowodem jest przestronne wnętrze), jak na swój segment i będzie de facto pozycjonowany pomiędzy segmentami C i D.

– Nowy model będzie zatem naturalnym wyborem dla klientów, którzy do tej pory posiadali modele Lancer, Carisma i Galant (park wszystkich takich aut w Europie to 400 000 aut), a teraz pragną przesiąść się do większego modelu w atrakcyjnej cenie.

– Zaprojektowany od samego początku jako 4-drzwiowy sportowy sedan – w przeciwieństwie do 2-bryłowych hatchbacków nieudolnie przekształcanych w 4-drzwiowe auta – Lancer oferuje doskonale wymodelowany profil, zgodny z “ambitnym” pozycjonowaniem modelu.

– Wizerunek ten zostanie wzmocniony przez wersje o wyższych osiągach, takie, jak następna generacja Lancera Evolution, który jest teraz pełnoprawnym członkiem rodziny modelu Lancer.

– Wszystkie zalety Lancera pozwolą koncernowi Mitsubishi pozyskać klientów dotychczas gustujących w innych markach (przewidywany odsetek nowych nabywców: 50%).

– Dostępność silnika Diesla oraz 5-drzwiowego nadwozia hatchback przypominającego coupe (Lancer Sportback) pozwoli na sprzedaż około 45 000 dodatkowych sztuk modelu, począwszy od 2009 roku (pierwszy pełny rok ze wszystkimi dostępnymi wariantami) oraz zwiększy pokrycie rynku z obecnych 30 do 50%.

Uwaga: wszystkie dane techniczne przed procesem homologacji.

źródło: Mitsubishi

Leave A Comment