Jeep Compass 2.0 CRD – AUTO TEST

7 września 2007
tekst: Olga Sawska, Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
jeep-compass-crd-2007-1

Jeden wielki składak

Jeep jest marką samochodów terenowych produkowanych obecnie przez przedsiębiorstwo DaimlerChrysler. Do testu otrzymaliśmy Compass’a. Model ten ukazał się na rynku w 2006 roku. Niedawno przeszedł gruntowny facelifting przez co wydaje się bardziej świeży. Jego ostre linie zostały wygładzone aczkolwiek jego rodzimy styl został zachowany.

STYLISTYKA

Compass to jeden z mniejszych gladiatorów z szeregów Jeepa. Nie jest jednak aż tak popularny jak renomowany Grand Cherokee. Jego potężna i efektowna sylwetka sprawia, że nie może być anonimowy. Charakterystyczną cechą zastosowaną przez projektantów jest zauważalna odrębność wszystkich elementów. Compass jest bryłą ukształtowaną w innowacyjną całość. Jak przystało na terenówkę jest przede wszystkim wielki. Szczególną uwagę przykuwa masywna atrapa. Pomimo braku ozdobników zasługuje na szacunek poprzez swój kuriozalny kształt. Tworzy ją szereg pionowo ustawionych prostokątów. Reprezentatywną cechą marki są okrągłe reflektory.

Dodatkowo tuż nad zderzakiem umieszczono kolejną ich parę, która automatycznie podnosi prestiż auta. Spory, niesforny projekt zderzaka zdecydowanie wyróżnia go spośród tłumu. W nim umiejscowiono światła przeciwmgielne. Niespotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie przednich kierunkowskazów. Podkreślam, że duże lusterka zasłużyły sobie na laury. Dlaczego tak je chwalę? W tej kwestii kryteria są proste. Jeśli pasażer widzi, co dzieje się za autem to udowadnia ich funkcjonalność. Terenowy temperament zaznaczają relingi. Lusterka oraz lotka na klapie bagażnika pokrywa czarny plastik. Dobre wrażenie robi niesymetryczny układ szyb bocznych. Świetnym rozwiązaniem było też zakamuflowanie klamki tylnich drzwi pomiędzy ostatnimi szybami. Wystające listwy u dołu drzwi, zapobiegające obiciom wyróżniają się przede wszystkim kolorem.

Tył auta jest kompozycją nieregularnych kształtów i umiejętnego posługiwania się i wykorzystywania geometrii w projektach. Patrząc na Jeep’a od tyłu rzuca się w oczy rozległa, efektownie przyciemniona szyba ze stosunkowo krótką wycieraczką. Przejrzyste tylnie reflektory również afiszują się swoją intrygującą formą. Istotny w wyglądzie auta jest szczególnie wystający tylni zderzak a na nim widniejący napis „Compass” będący oczywiście aluzją do nawigacji.

WNĘTRZE

Tu zdziwienie jest największe. Dlaczego? Dlatego, że Jeep w swoim najnowszym modelu zamontował prawie identyczną deskę rozdzielczą, którą znajdziemy w dwa razy tańszym Dodgu Caliberze. Wykonana jest na szczęście z nieco lepszych materiałów. Ale do rzeczy. Skórzane, dwu kolorowe fotele pozwalają na zajęcie wygodnej pozycji. Ergonomia stoi na wysokim poziomie. Wszystko jest w zasięgu ręki. Na pokładzie znajdziemy kompletne wyposażenie łącznie ze świetnie grającym systemem audio. Zamontowano tu system Boston Acoustic z 9 głośnikami, w tym subwoofer i dwa głośniki uchylane z tylnej klapy (w sam raz na imprezę w plenerze). Dźwięk powinien zadowolić nawet wybrednych klientów. Poza tym w aucie znajdziemy wiele dodatków umilających podróż. Podgrzewane fotele, tempomat czy klimatyzacja to standard.

Miejsca z przodu wystarczy dla bardzo wysokich. Z tyłu nie jest gorzej. Wysocy pasażerowie nie powinni odczuwać dyskomfortu ze względu na brak miejsca, jednak może pojawić się ze względu na brak podłokietnika i słabe wyprofilowanie kanapy. Na skórzanej tapicerce, przy szybszym pokonywaniu zakrętów jest jak na ślizgawce. Bywa to zabawne, ale na krótką metę. Na koniec zajrzyjmy jeszcze do bagażnika. Oczywiście jak to w SUVach próg załadunku na pewno nie jest niski. Tak jest i w tym wypadku. Jednak do dyspozycji mamy 436 l, co powinno w zupełności wystarczyć na wakacyjne wyjazdy. Po złożeniu oparcia uzyskamy aż 1277 l przestrzeni bagażowej. Wyniki całkiem przyzwoite.

SILNIK

Pod maską Jeep zamontował dwu litrową, turbodoładowaną jednostkę o mocy 140 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Rozpędzenie ważącego ponad 1600 kg Compasa zajmuje niecałe 11 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Zadowalające są wyniki spalania. Jak na auto takiego gabarytu jest bardzo dobrze. Wynik na poziomie niecałych 9 l oleju napędowego na 100 km w mieście, 6,5/100 km w trasie i 7,7 l/100 km w cyklu mieszanym zadowoli każdego. Silnik sprzęgnięto z 6 biegową, troszkę ociężale pracującą skrzynią biegów.

JAZDA

Czy jazda Jeepem to przyjemność? Zestrojenie zawieszenia to kompromis pomiędzy komfortem a pewnym prowadzeniem. W szybszych zakrętach auto lubi przechyły. Ale to normalne w tego typu samochodach. W koleinach dzięki oponom o przyzwoitej szerokości (215mm) nie będziemy narażeni na ciągłe kontry kierownicą. Ogólnie rzecz biorąc, jazda po polskich, dziurawych drogach tym autem może zacząć należeć do przyjemności. A co w terenie. Na pewno nie będzie to zawodowiec. Na początek jednak trochę teorii.

Kąt zejścia 32 stopnie, natarcia 21 stopni i rampowy 20 stopni. Napęd dołącza automatycznie w razie potrzeby oś tylną. Jednak do dyspozycji mamy blokadę mostów, co znacznie zwiększa możliwości Jeepa. Pokonywanie piaszczystych terenów wychodzi całkiem nieźle. Gorzej jest natomiast pod stromymi, co ciekawe utwardzonymi górami. Podjazdy pod nie były bardzo ciężkie, przy czym testowany wcześniej Cherokee radził sobie z nimi bez problemu. Jednak wina nie leży po stronie napędu, a po stronie ewidentnej braku mocy. Jednak 310 Nm momentu obrotowego to troszkę za mało.

PODSUMOWANIE

Jeżeli nudzą kogoś europejskie terenówki, wydając prawie 128.000 zł otrzyma duże, wygodne amerykańskie auto kultowej marki, na szczęście z „europejskim” spalaniem.

Producent udziela 2 letniej gwarancji mechaniczne lub z limitem 120.000 km. Na przeglądach należy pokazywać się co 15.000 km.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1968 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

103 kW (140 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

310 Nm @ 1750 – 2500 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

dołączany 4×4

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

200 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,8 s

zużycie paliwa*

8,9 / 6,5 / 7,7

dług. / szer. / wys.

4405 / 1810 / 1740 mm

rozstaw osi

2635 mm

masa własna / dopuszczalna

1610 / 2010 kg

bagażnik w standardzie

436 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1277 l

pojemność zbiornika paliwa

51 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata lub 120 tys. km.

przeglądy

co 15 tys.

cena wersji podstawowej

112,000 zł

cena wersji testowanej

127,700 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment