Seryjną produkcję Kia cee’d rozpoczęto w 2006 roku. Historia testowanego, pięcioosobowego modelu jest krótka, zaczęła się ona bowiem w lutym 2007, którą rok wcześniej zaprezentowano w Paryżu. Nazwa cee’d wywodzi się od miejsca produkcji (Słowacja) nawiązując do Unii Europejskiej (CE – Community of Europe) oraz swojego przeznaczenia dla europejskich klientów (ED – european design). Najważniejszą zaletą cee’d jest najdłuższa w Europie siedmioletnia gwarancja (5 lat pełna + 2 lata gwarancja na zespół napędowy). Auto należy do segmentu C.
STYLISTYKA
Nowy projekt Kii może być dumą dla marki. Przede wszystkim świadczy o tym szybkie zdobycie popularności na rynku. Obecnie firmę tą klientela darzy większym zaufaniem, a poprzez stawianie śmiałych kroków ku współczesności punktuje także pod względem modnego designu oraz bezpieczeństwa (5 gwiazdek w testach EuroNCAP).
Nowoczesnego cee’da charakteryzuje mocno zaakcentowany wygląd przodu. Decydującą rolę w projekcie mają intrygujące przetłoczenia ciągnące się od przedniego zderzaka poprzez maskę w kierunku lusterek. Zasobną dekorację tworzą dwie poziome, chromowane listwy atrapy. W zderzaku umieszczono okrągłe światła przeciwmgielne. Przednie lampy typu projekcyjnego fascynują kształtem. Od wewnątrz są ostro zakończone, ale łagodnieją ku nadkolom nadając im nietuzinkową formę. Lusterka i klamki zewnętrzne dosłownie „toną” w błękicie. U dołu dosyć pokaźnych drzwi również zastosowano trik zwany przetłoczeniem ku wnętrzu. Sylwetka tyłu jest typowa dla hatchbacka.
Klapa bagażnika nie zamyka się aż tak „gwałtownie”. Formują ją gładkie łuki, co dotyczy zarówno szyby i obszaru pod nią. U góry zainstalowano zgrabną lotkę z dodatkowym światłem stopu. Po szybie biega króciutka wycieraczka. Tylnie lampy bijące czerwienią kontrastują z niebieskim kolorem lakieru. Zwracają na siebie uwagę także poprzez nieregularne rysy. W stosunkowo masywnym zderzaku tylnim umiejscowiono czujniki cofania. Cała konstrukcja stabilnie opiera się na 16 – calowych, aluminiowych obręczach felg.
WNĘTRZE
Wnętrze może nas mile zaskoczyć. Co prawda całe zostało wykonane w ciemnej tonacji, poza srebrnym elementem na konsoli środkowej. Jednak nie ma, co narzekać. Dobrej jakości materiały i solidne spasowanie biorą górę. Ergonomia stoi na wysokim poziomie. Wszystko jest w zasięgu ręki, do tego bardzo proste w obsłudze. Na konsoli środkowej umieszczono, duży czytelny wielofunkcyjny ekran obsługujący komputer pokładowy oraz zaskakująco dobrze brzmiący system audio. Zaraz pod nim właśnie obsługa systemu grającego, odczytującego również pliki mp3, i na samym dole naszego „centrum dowodzenia” panel automatycznej klimatyzacji. Miejsca w Kii wystarczy dla rosłych pasażerów zarówno z przodu jak i z tyłu.
W naszej wersji cee’d wyposażony był w pół-skórzaną tapicerkę. Ładnie i praktycznie. Również skórzana jest trzyramienna kierownica z obsługą audio. Za nią zegary. Podzielono je na trzy tarcze. Jedna to obrotomierz, nastepna to wskaźnik prędkościomierza i ostatnia wspólna dla wskaźnika temperatury płynu chłodzącego, oraz poziomu paliwa. Wszystkie cyferki umieszczone są na białym, wąskim tle. Powodem do narzekań, może być brak podłokietnika na tylnej kanapie. Z przodu na szczęście znalazło się na niego miejsce, jednak mógłby być troszkę dłuższy. Za tylną kanapą znajdziemy 340 l przestrzeni bagażowej o regularnych kształtach. Do tego otrzymujemy przydatną siatkę przetrzymującą bagaże.
SILNIK
Pod maską Ceed’a zamontowano najmniejsza z całej, warto dodać szerokiej gamy, silnik benzynowy o pojemności 1.4 l, mocy 109 KM i 137 Nm momentu obrotowego. Mała pojemność, lecz dość wysoka moc pozwala na przyzwoite poruszanie się tym autem. Sprint do 100 km/h zajmuje nieco ponad 11 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Spalanie stoi na przyzwoitym poziomie.
W mieście Kia zadowala się niewiele ponad 8 l benzyny na 100 km. W trasie uzyska wynik na poziomie 5,5 l/100 km a w cyklu mieszanym wystarczy jej niecałe 7 l/100 km. Silnik sprzęgniętą z 5 biegową, manualną skrzynią biegów. Działa precyzyjnie i bez zastrzeżeń. W środku poziom hałasu szczególnie przy dynamicznym rozpędzaniu auta jest dość znaczny, przy stałych prędkościach do ok. 130 km/h jest cicho. Prezentowana jednostka, to kompromis pomiędzy tanim silnikiem benzynowym pozwalającym na żwawe poruszanie się autem, a niskim zużyciem paliwa.
PODSUMOWANIE
Nowa Kia Cee’d to godny konkurent dla „starych graczy” na rynku. Golf V, czy Astra III powinni zacząć się bać. Kia zaskoczyła wszystkich ofertą gwarancyjną na swoje auto. 5 lat gwarancji mechanicznej i 7 na skrzynię biegów oraz silnik pozostawia konkurentów daleko w tyle. Ponadto już w podstawowej wersji za 46,900 zł otrzymujemy przyzwoite wyposażenie standardowe. Nasz testowany model to wydatek rzędu 56,100 zł. Cena wzrosła o 9 tyś. głównie przez climatronic, elektryczne szyby tylne, czujniki parkowania i aluminiowe felgi.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 1396 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
80 kW (109 KM) @ 6200 obr/min |
moment obrotowy |
137 Nm @ 5000 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe typu multi-link |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
190 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
11,4 s |
zużycie paliwa* |
8,3 / 5,5 / 6,8 |
dług. / szer. / wys. |
4235 / 1790 / 1480 mm |
rozstaw osi |
2650 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1355 / 1808 kg |
bagażnik w standardzie |
340l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1300 l |
pojemność zbiornika paliwa |
53 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
5 lat , 7 lat na silnik i skrzynię biegów |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
44,900 zł |
cena wersji testowanej |
56,100 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!