Aktualności

BMW 120d – AUTO TEST

31 sierpnia 2007
tekst: Olga Sawska, Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
bmw-serii-1-2007-1

3-drzwiowe cacuszko

BMW serii 1 jest aktualnie najmniejszym modelem marki. To również trzecie pod względem sprzedaży auto koncernu. „Jedynka” jest jedynym samochodem w klasie kompakt posiadającym napęd na tylną oś. Na rynku ukazał się w 2004 roku w wersji 5-drzwiowej a w marcu 2007 dokonano liftingu. Testowana wersja 3-drzwiowa weszła do produkcji w czerwcu 2007 roku. Zamiarem przyszłościowym BMW na rok 2008 jest prezentacja 2-drzwiowej „jedynki” z nadwoziem kabrioletu.

STYLISTYKA

Zgrabna sylwetka BMW serii 1 to wynik nowatorskiego pomysłu koncernu i solidnej realizacji projektu. Wygląd „jedynki” to kompozycja iście współczesnych rozwiązań. Kultowy design tworzą przede wszystkim rozbieżności w proporcjach auta. Długa maska nie tworzy z przednią szybą łagodnej linii. Kształtują się w kąt rozwarty. Zdecydowanie gabaryty nadwozia są priorytetem w całokształcie przedsięwzięcia. Niekonwencjonalny urok auta jest zasługą wielu przetłoczeń i łuków. Maska bowiem nawiązuje do sportowego charakteru auta poprzez jej śmiałe kształty a płynnie wyprofilowany dach nadaje mu aerodynamiki.

Na uwagę zasługuje też forma linii bocznej pojazdu. Optycznie staje się ona smuklejsza poprzez stylowy kształt drzwi i rozciągniętych, szerokich szyb. Tył auta gwałtownie „ucina się”, co jest zjawiskiem typowym dla Hatchback’a. Atrapa „jedynki” nie wnosi niczego nowego. Jest charakterystyczna dla marki. Jedynie nieco mniejsza, ozdobiona na zewnątrz chromowaną obwódką. Na masce prestiżowe logo BMW. Niewątpliwie element sugerujący klasę auta.

Drogę rozświetla nam białe, krystaliczne światło ksenonu. BMW patrzy na nas rozbieganym, agresywnym wzrokiem. Ten efekt jest wynikiem projektu reflektorów. Niski zderzak czyni aluzje do zwinności i sportowego ducha auta. Nie zapomniano również o osłonie chłodnicy, którą ozdobiono srebrną listwą. Lusterka, klamki oraz inne elementy zakamuflowały się na tle czerwonej karoserii. Szybom nadano akcent szpanerski. Gustowny szyk uwydatnia brak ramek wokół nich. Klapa bagażnika ma nietuzinkowy kształt wzbogacony załamaniami i wklęsłościami. Szeroka rozpiętość szyby zapewnia poprawną widoczność podczas jazdy. Klosze tylnich lamp nienagannie spasowano z liniami całości a w masywnym tylnim zderzaku umieszczono chromowany wydech.

WNĘTRZE

We wnętrzu nie można spodziewać się niczego innego jak solidnych, dobrze spasowanych materiałów. W końcu mamy do czynienia z solidną niemiecką marką. Jak to w BMW wszystko czytelne i na najwyższym ergonomicznym poziomie. Zasmucać może jedynie kolor tapicerki. Wnętrze jest czarne i dosyć ponure. Na szczęście jest kilka ożywiających wstawek z „aluminium” które nadają sportowego charakteru. Fotele wyprofilowano dość mocno, przez co trzymanie boczne stoi na wysokim poziomie. Tak samo jest z miejscem. Z przodu nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać. Jednym mankamentem dla kierowcy, jest niefortunnie umieszczona gaśnica, właśnie pod jego fotelem.

Za każdym razem przy wsiadaniu czy wysiadaniu z auta musimy o nią zahaczyć. Ale gdy już zajmiemy pozycje za kierownicą, mamy przed sobą ładną, trzyramienną, skórzaną kierownicę ze sterowaniem radiem i komputerem pokładowym. Tuż za nią proste, ale za to bardzo czytelne okrągłe zegary, ozdobione aluminiowymi pierścieniami. Na konsoli środkowej umieszczono przyzwoicie grający system audio również czytelny i prosty do bólu w obsłudze. Tuż pod nim panel automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji. Wszystko podświetlane, w typowym dla marki, czerwonym kolorze. Tak jak pisałem na wstępie, wszelkie użyte materiały są wysokiej jakości a ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń.

Teraz troszkę o miejscu w „klasie drugiej”. Tam niestety mogą zasiąść tylko dwie osoby, najlepiej do średniego wzrostu. Lekko opadająca linia dachu nie pozwala na wygodną podróż dla osób o wysokim wzroście. A gdy już zdecydujemy się na wspólny wypad ze znajomymi to do dyspozycji otrzymamy 330 l przestrzeni bagażowej. Pojemność można powiększyć poprzez złożenie tylnego oparcia do 1150 l.

SILNIK

W naszym testowym modelu, pod maską znajdował się dwu litrowy, turbodoładowany diesel o mocy 163 KM i momencie obrotowym wynoszącym aż 340 Nm dostępnym już przy 2000 obr/min. Przekłada się to oczywiście na niesamowitą elastyczność silnika. Taka moc, pozwala na rozpędzenie ważącego nieco ponad 1400 kg auta w niecałe 8 sekund do 100 km/h a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Nie gorzej ma się spalanie. Wynik uzyskany w mieście minimalnie przekroczył poziom 8 l oleju napędowego na 100 km, w trasie spadł do 4,8 l/100 km. W jeździe mieszanej spalanie wyniosło 6,1 l/100km. Za takie wyniki należą się słowa pochwały.

PODSUMOWANIE

Jazda tym małym kompaktowym autem jest nieco dziwna. Wszystko to za sprawą tylnego napędu. Nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni w tego typu samochodach. Ale nie to żeby miało to negatywny wpływ. Wręcz przeciwnie. Auto świetnie trzyma się drogi. Zawieszenie zestrojono na styl lekko sportowy. Nie jest ani miękkie ani przesadnie twarde. Można pokonywać szybko zakręty przy zachowaniu komfortu jazdy. Jeżeli wyłączymy kontrole trakcji, „jedynka” pozawala na odrobinę szaleństwa. Układ kierowniczy jest precyzyjny.

Nurtuje mnie jedno pytanie. Kto zdecyduje się na zakup małego BMW za ponad 150.000 zł? Za te pieniądze nie otrzymamy ani auta rodzinnego, ani auta sportowego, ani też auta do tzw. lansu. Przecież za podobną sumę możemy wybierać w tych wszystkich kategoriach właśnie pośród modeli tego producenta. Za tą kwotę możemy nabyć rodzinną „piatkę”, sportowe coupe, czy rasowe Z4. Pytanie pozostawię bez odpowiedzi.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1995 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

120 kW (163 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

340 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

aluminiowa oś

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś tylna

skrzynia biegów

manulana, 6 biegowa

prędkość maksymalna

225 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,9 s

zużycie paliwa*

8,2 / 4,8 / 6,1

dług. / szer. / wys.

4227 / 1751 / 1430 mm

rozstaw osi

2660 mm

masa własna / dopuszczalna

1415 / 1840 kg

bagażnik w standardzie

330 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1150 l

pojemność zbiornika paliwa

53 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

122,000 zł

cena wersji testowanej

152,019 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment