Suzuki Splash – zwinny, atrakcyjny i wszechstronny

Suzuki Motor Corporation, światowy lider w produkcji małych samochodów, prezentuje model Splash – zupełnie nowy kompaktowy samochód, który ma na celu powtórzenie sukcesu Swifta.

Po modelach Swift, Grand Vitara i SX4, Splash jest czwartym samochodem zaprezentowanym przez markę Suzuki w ciągu ostatnich trzech lat. Model ten uosabia filozofię Suzuki zawartą w haśle „Way of Life” dowodząc jednocześnie słuszności strategii projektowania i produkowania samochodów cieszących się uznaniem klientów na całym świecie.


Suzuki Splash będzie produkowany w Esztergom (Węgry) w Magyar Suzuki Corporation, gdzie obecnie wytwarzane są modele Swift, SX4 i Ignis. Suzuki w tej fabryce produkować będzie również nową generację modelu Agila dla Opla. Oba samochody będą produkowane w oparciu o tę samą technologie. Główne różnice pomiędzy modelami będą dotyczyły stylizacji przodu (maska, błotniki, reflektory i zderzak) oraz tyłu ( klapa bagażnika, tylne światła, zderzak). Roczny plan sprzedaży dla modelu Splash w Europie to około 60.000 sztuk.

Węgierska fabryka, która rozpoczęła produkcję w 1992 roku do dziś wyprodukowała ponad milion samochodów.

Splash nie jest następcą modelu Wagon R+ (powiększonej wersji modelu Wagon R), który w 1993 roku został zaprojektowany na rynek japoński, później wprowadzony również do Europy. „Bazując na zupełnie nowych założeniach, Splash został zaprojektowany tak, aby spełnić przede wszystkim oczekiwania europejskichj klientów” – podkreśla Toshihiro Suzuki, główny inżynier projektu. Model Splash charakteryzuje: atrakcyjne wzornictwo, kompaktowe wymiary, bardzo dobre właściwości jezdne, bardzo dobra jakość wykonania oraz dbałość o środowisko naturalne.


Faza I Światowej Strategii Suzuki oparta była na prezentowaniu modeli ze sportowym duchem. Suzuki Splash jest pierwszym modelem Fazy II, która skierowana jest do młodych rodzin i w nich upatruje główną grupę docelowa. Obok nowoczesnego wyglądu i sportowej stylizacji, młodzi ludzie zwrócą uwagę na takie zalety auta jak, przestronność, łatwość aranżacji wnętrza i ekonomię. Projektanci postawili na młodość, świeżość oraz czystą funkcjonalność idącą z duchem czasu.

Stylizacja

Grupa projektantów odpowiedzialna za model Splash działała pod kierownictwem Akira Kamio (44), który odegrał również bardzo ważną role podczas projektowania modelu Swift. W pierwszej połowie 2003 roku rozpoczął on prace nad określeniem głównych cech samochodu mini MPV spełniającego oczekiwania Europejczyków. Bardzo szybko doszedł do wniosku, że nie może to być miniatura dobrze znanego samochodu z segmentu MPV, ale zupełnie nowe auto zawierające w sobie jego najważniejsze zalety takie jak: wysoka pozycja za kierownicą, bardzo dobra widoczność, poczucie przestronności oraz łatwość aranżacji wnętrza w celu uzyskania dodatkowej przestrzeni.

W styczniu 2004 roku przyjechała do Niemiec grupa 10 japońskich projektantów aby zapoznać się z europejskim trendami w modzie, wzornictwie jak i samym projektowaniu samochodów. Pół roku spędzone w Europie zaowocowało stworzeniem „modeli klinicznych”, które zostały zaprezentowane publiczności. Osoby poproszone o wyrażenie swojego zdania zdecydowanie wybierały modele oferujące optymalne połączenie sportowej dynamiki z młodzieńczym wzornictwem. Ich zdaniem auto musi podkreślać pozytywne nastawienie właściciela do życia.


Podczas zeszłorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu Suzuki zaprezentowało „Project Splash”, samochód koncepcyjny stanowiący przedsmak przyszłej wersji produkcyjnej modelu Splash. Model ten został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez odwiedzających salon, co tylko stanowiło potwierdzenie, że Akira Kamio i jego współpracownicy, obrali właściwą drogę przy projektowaniu tego modelu. Jedna rzecz jest pewna: Splash będzie głównym graczem w segmencie mini-MPV. Idealnie pasujący do wąskich ulic i ciasnych parkingów, Splash o długości 3.72 m, zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla 5 osób i ich bagażu.

Obok atrakcyjnego wyglądu, ten sympatyczny samochód oferuje nowoczesne technologie. Gwarantują one bezpieczne i wygodne prowadzenie, komfort podróżowania oraz wysoki stopień dbałości o środowisko naturalne. Pozwalają także na zastosowanie optymalnego wyposażenia z zakresu czynnego i biernego bezpieczeństwa. Splash wykorzystuje zmodyfikowaną platformę konstrukcyjną modelu Swift, w której rozstaw osi jest o 30 mm mniejszy.

Nadwozie, układ kierowniczy, hamulce zostały przystosowane do nowej konstrukcji w trakcie bardzo wymagających testów. Tysiące kilometrów przejechanych po europejskich nawierzchniach różnego rodzaju, począwszy od wyboistych angielskich dróg, przez kręte szosy południowej Hiszpanii po szybkie niemieckie autostrady pozwoliło na dokładne sprawdzenie wszystkich systemów.

Jednostki napędowe

Suzuki Splash zadebiutuje w tym roku podczas wrześniowego Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, natomiast sprzedaż rozpocznie się wiosną 2008 roku. Klienci będą mieli do wyboru trzy jednostki napędowe – dwie benzynowe i jedną diesla. Silniki benzynowe zostały w całości zaprojektowane przez Suzuki. Pierwszy z nich ma pojemność 1.0l, 3 cylindry i moc 48kW (65KM) drugi pojemność 1.2l, 4 cylindry i moc 63kW (86KM). Oba silniki w pełnym zakresie obrotów zapewniają doskonałe osiągi i prowadzenie będąc jednocześnie oszczędne i przyjazne środowisku.

Entuzjaści silnika diesla maja do wyboru jednostkę o pojemności 1.3l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (common-rail) o mocy 55kW (75KM), produkowaną w Indiach na podstawie licencji udzielonej przez koncern Fiat. Wszystkie silniki oferowane są z pięcioprzełożeniową manualną skrzynią biegów. Czterobiegowy automat montowany jest z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2l. Jednostki napędowe oferowane w nowym Suzuki Splash spełniają wszelkie rygorystyczne normy emisji spalin (Euro4), emisja CO2 utrzymuje się pomiędzy 120 a 140 g/km.

Bezpieczeństwo

W kwestii bezpieczeństwa aktywnego konstruktorzy Suzuki zrobili wiele aby zdobyć zaufanie klientów. System ABS zapobiega blokadzie kół podczas nagłego hamowania, natomiast system wspomagania automatycznie zwiększa jego siłę w krytycznych sytuacjach. Rozdzielacz siły hamowania dokonuje podziału pomiędzy kołami zapewniając większą skuteczność szczególnie podczas pokonywania zakrętów, natomiast system ESP® pozwala na utrzymanie zamierzonego toru jazdy korygując ewentualne błędy kierowcy. Do wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo pasywne – obok nadwozia o wysokiej sztywności – należą także front auta zoptymalizowany pod kątem ochrony pieszych, sześć poduszek powietrznych ( 2 przednie, 2 boczne, 2 kurtyny), pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa przednich foteli.

źródło: Suzuki

Leave A Comment