Nowe MINI Clubman – oficjalnie

Kto je widzi, chce nim jeździć. Niemal dokładnie rok po starcie nowej generacji, MINI rozszerza paletę modeli o równie innowacyjną i atrakcyjną koncepcję pojazdu. Zaskakująca stylistyka MINI Clubman wymyka się wszelkim kryteriom.


Zaskakująca stylistyka MINI Clubman wymyka się wszelkim kryteriom. Auto jest z każdej perspektywy rozpoznawalne jako MINI, a niecodzienny kształt tyłu i nowe proporcje od razu przykuwają uwagę. MINI Clubman fascynuje typowymi dla marki zaletami i nowymi możliwościami. Siedząc za kierownicą, można cieszyć się niepohamowaną radością z jazdy – tak autentyczną jak w każdym MINI. A za przednimi fotelami zaczyna się nowy wymiar MINI z bogatym „życiem wewnętrznym” i ekstrawertyczną aurą. Połączenie typowego dla MINI feelingu ze świetnym komfortem siedzeń tylnych, wszechstronnym wykorzystaniem wnętrza i niepowtarzalną koncepcją drzwi sprawia, że MINI Clubman to naprawdę oryginalne auto.


Od razu rozpoznawalne jako MINI i prawdziwie innowacyjne – wyjątkowy charakter MINI Clubman widoczny jest już na pierwszy rzut oka. Linia dachu rozciąga się nad trzema słupkami i łączy się z charakterystycznym tyłem. Nowe, dwuczęściowe drzwi z otwieranymi na każdą sronę skrzydłami mają ciekawe, kontrastujące obramowanie. Obszerny bagażnik daje się elastycznie powiększać i bardzo łatwo ładować. Oprócz tego MINI Clubman po raz pierwszy jest oferowany jako samochód pięcioosobowy. Pasażerowie z tyłu mogą się cieszyć większą o 80 mm swobodą nóg w porównaniu z MINI. Dostęp do tyłu ułatwiają dodatkowe, otwierane w drugą stronę drzwi na zawiasach umieszczne zawsze po prawej strone pojazdu. Wszechstronne MINI Clubman jest interpretacją tradycyjnej koncepcji Kombi z płynnie wydłużonym tyłem, która podkreśla sportowy charakter auta, jak i jego funkcjonalność. Tym samym auto występuje jako nowoczesny następca trzech legendarnych samochodów: Moriss Mini Traveller, Austin Mini Countryman i Mini Clubman Estate, które w latach 60. zapoczątkowały sukces samochodów kompaktowych.


Premiera z trzema wersjami silników.

W chwili wejścia na rynek 10 listopada 2007 r. MINI Clubman oferowane będzie w trzech wariantach silnikowych. Na szczycie plasuje się MINI Cooper S Clubman z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 l z turbosprężarką Twin Scroll, bezpośrednim wtryskiem benzyny i mocą 128 kW/175 KM przy 5 500 obr/min. MINI Cooper Clubman z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 88 kW/120 KM przy 6 000 obr/min z w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów gwarantuje mnóstwo radości z jazdy i oszczędną eksploatację. Rolę szczególnie oszczędnego „siłacza“ pełni MINI Cooper D Clubman, którego wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l i mocy 80 kW/110 KM przy 4 000 obr/min zapewnia fascynującą elastyczność, a oprócz tego niewielkie zużycie paliwa i wzorcową emisję spalin. MINI Cooper D Clubman spala w cyklu pomiarowym UE 4,1 l/100 km, a jego emisja CO2 wynosi 109 g/km, co daje mu czołową pozycję pośród konkurencji.

Wszystkie jednostki napędowe prezentują najnowocześniejsze standardy budowy silników, na które wpływ miały doskonałe kompetencje BMW Group w tym zakresie. Silniki wyposażone są we wszystkie nowo wprowadzone w roku modelowym 2008 funkcje mające na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, m.in. odzysk energii hamowania, funkcję Auto Start Stop i wskaźnik punktu zmiany biegu. Osiągi oraz parametry zużycia paliwa i emisji spalin są w MINI i MINI Clubman niemal identyczne.


Odważna stylistyka i pięcioro drzwi w całkowicie nowej konfiguracji.

Kto ceni sobie wyjątkowość również w jeździe autem, ma spore szanse, by stać się fanem MINI. Nowa generacja MINI – jedynego na świecie kompaktowego samochodu klasy premium – łączy fascynującą stylistykę z niewiarygodną zwinnością, najwyższą jakością i bezpieczeństwem, szerokimi możliwościami indywidualizacji auta i wzorcową wydajnością. MINI Clubman stanowi kolejne oblicze tej wszechstronności. W bezpośrednim porównaniu z MINI ma on dłuższą o 24 cm karoserię i większy o 8 cm rozstaw osi, który przekłada się na więcej miejsca na tylnych siedzeniach. Nowe wymiary i związane z tym nowe możliwości nie pozostają w ukryciu. Wprost przeciwnie: MINI Clubman prezentuje swój potencjał poprzez śmiałą, ekstrawertyczną stylistkę.
W centrum uwagi stoi przy tym innowacyjna koncepcja drzwi. To wyjątkowe auto pięciodrzwiowe: oprócz drzwi kierowcy i pasażera samochód wyposażony jest w dodatkowe drzwi po prawej stronie i podwójne dzielone drzwi z tyłu. Podwójne drzwi są nowoczesną interpretacją autentycznego detalu klasycznego pierwowzoru auta.

Dodatkowe drzwi po prawej stronie zwane Clubdoor i otwierane w odwrotną stronę, zapewniają wygodny dostęp do siedzeń tylnych i witają pasażerów nieodpartym urokiem. Ze względów bezpieczeństwa dodatkowe drzwi można otworzyć tylko przy otwartych drzwiach przednich, co ma też pozytywny wpływ na ich wygląd. Drzwi Clubdoor nie mają bowiem zewnętrznej klamki i harmonijnie, niemal niewidocznie, komponują się z karoserią MINI Clubman.


Drzwi tylne z zawiasami zewnętrznymi otwierają się na boki i pozwalają na komfortowy załadunek dużych zakupów czy sprzętu sportowego. Chociaż MINI Clubman może mieć alternatywnie cztery lub pięć miejsc, a pasażerowie na tylnych siedzeniach mają sporo przestrzeni na nogi, to nawet przy postawionych oparciach siedzeń tylnych bagażnik ma całkiem sporą pojemność wynoszącą 260 l. Składane częściowo lub całkowicie siedzenia tylne, w opcjonalnej wersji całkowicie płaska powierzchnia załadunkowa oraz spora wysokość przestrzeni bagażowej czyni MINI Clubman jeszcze bardziej wszechstronnym. Kierowca Clubmana ma dzięki temu więcej swobody i możliwość spontanicznej reakcji na różne potrzeby transportowe. Na życzenie oferowana jest siatka bezpieczeństwa oddzielająca przestrzeń ładunkową od osobowej. Aby zapewnić zawsze dobrą widoczność z tyłu, tylne drzwi wyposażone są w oddzielne wycieraczki.

Nowoczesna interpretacja klasycznej koncepcji.

Dzielone drzwi tylne w MINI Clubman przywołują na myśl słynnych „przodków”: Austina Mini Countryman, Morrisa Mini Traveller i Mini Clubman Estate, które cieszyły się popularnością w latach 1960-1982. Klasyczne modele są dla MINI Clubman źródłem inspiracji, jednak wszystkie szczegóły odpowiadają koncepcji samochodu ma miarę XXI wieku. Jak duży potencjał tkwi w nowoczesnej interpretacji tego gatunku aut w imponujący sposób udowodniły już cztery warianty studyjne Clubmana. Najważniejsze elementy tych samochodów koncepcyjnych znajdują teraz zastosowanie w seryjnej produkcji MINI Clubman.

Również stylistyka MINI Clubman jest reminiscencją tradycyjnych pierwowzorów. Mamy tu hołd złożony niepowtarzalnym cechom stylistycznym wyrażający się w nowoczesnym przeniesieniu form i funkcjonalności na MINI Clubman. Tam, gdzie kiedyś z tyłu lśniło drewniane obramowanie i leżące na wierzchu zawiasy, dziś aerodynamiczne powierzchnie drzwi zlewają się harmonijnie ze słupkami C. Ich kolorystyka stanowi odniesienie do klasycznego wyglądu tyłu. Słupki C oraz zderzak MINI Clubman podkreślone są optycznie przez kontrastujący lakier, tworząc charakterystyczne obramowanie drzwi.

Kolorystyka obramowania tylnych drzwi odpowiada przy tym zawsze lakierowi dachu, który w MINI Clubman utrzymany jest standardowo w kontrastującym z karoserią kolorze srebrnym lub czarnym. Na życzenie dach MINI Clubman może być również polakierowany w kolorze karoserii. W tym przypadku tylko słupki C wraz z górną częścią zderzaka utrzymane są w kontrastującym kolorze srebrnym lub czarnym, tak że charakterystyczny wygląd obramowania tylnych drzwi występuje we wszystkich modelach MINI Clubman.


Większa funkcjonalność, typowe dla MINI właściwości jezdne.

MINI kieruje ten nowy wariant pojazdu do aktywnych pasjonatów jazdy, którzy świadomie chcą się wyróżnić spośród codziennej jednostajności na drogach. Sportowy, charyzmatyczny samochód wyróżnia się wnętrzem o nowych, wszechstronnych możliwościach zastosowań. Mimo większego rozstawu osi i większego tylnego zwisu karoserii Clubman zachowuje typowe proporcje MINI z krótkimi zwisami. Jego właściwości jezdne cechuje fascynująca zwinność dająca wrażenie prowadzenia gokarta, co od zawsze kojarzone jest z marką MINI.

Nowa generacja układu jezdnego przystosowana specjalnie do MINI Clubman gwarantuje zawsze bezpieczne i sportowe prowadzenie auta. Prowadzenie kół osi przedniej przejmują kolumny MacPhersona. Zarówno podczas pokonywania zakrętów, jak i przyspieszania czy hamowania układ kierowniczy pozostaje niemal całkowicie wolny od wpływów napędu. Przy projektowaniu osi tylnej z wahaczem centralnym skorzystano z wiedzy BMW Group. To jedyna taka konstrukcja w segmencie MINI zapewniająca dzięki zaawansowanej kinematyce zawsze optymalny kontakt kół z nawierzchnią. Zastosowanie aluminiowych wahaczy zmniejsza masę pojazdu, a stabilizatory poprawiają dodatkowo pewne prowadzenie pojazdu. Zależnie od modelu zawieszenie MINI Cooper S Clubman jest jeszcze bardziej sportowe od i tak już sportowego w charakterze zawieszenia MINI Cooper Clubman i MINI Cooper D Clubman. We wszystkich wariantach nawet w obszarze granicznym pozostają jeszcze spore rezerwy bezpieczeństwa. W skład wyposażenia standardowym nowego MINI Cooper Clubman i nowego MINI Cooper D Clubman wchodzą 15-calowe obręcze kół. MINI Cooper S Clubman jeździ na 16-calowych obręczach z oponami Runflat, które umożliwiają kontynuację jazdy nawet przy całkowitej utracie ciśnienia.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy EPAS (Electrical Power Assisted Steering) daje kierowcy doskonałe wyczucie nawierzchni. Sportowy i bezpośredni układ kierowniczy zmienia przełożenie stosownie do prędkości jazdy. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy wyróżnia w porównaniu z tradycyjnymi układami znacznie mniejsza masa oraz działanie odpowiednie do zapotrzebowania, a więc oszczędzające energię. Elektryczny serwomotor pobiera energię tylko wtedy, gdy wspomaganie kierownicy jest rzeczywiście niezbędne i pożądane.

Sportowy układ jezdny MINI Clubman uzupełnia wydajny układ hamulcowy. W wyposażeniu standardowym znajduje się obok ABS układ elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD (Electronic Brakeforce Distribution) układ kontroli hamowania na zakrętach CBC (Cornering Brake Control) oraz układ dynamicznej kontroli stabilności DSC z funkcją pomocy przy ruszaniu pod górę. Asystent hamowania w nowym MINI rozpoznaje hamowanie awaryjne i natychmiast wytwarza maksymalne ciśnienie hamowania, co skraca drogę hamowania do minimum.


Silniki: najwyższa wydajność w trzech wersjach mocy.

MINI Clubman już na starcie prezentuje nie tylko niepowtarzalną koncepcję i ekstrawertyczną stylistykę, ale i wyjątkowo atrakcyjne silniki. Trzy zaawansowane technicznie jednostki napędowe zaprojektowane specjalnie dla nowej generacji MINI gwarantują radość z jazdy i godną uwagi wydajność. Silniki MINI Clubman wyposażone są standardowo we wszystkie nowo wprowadzone w roku modelowym 2008 funkcje mające na celu zmniejszenie zużycia paliwa.

Te inteligentne środki zwiększające wydajność pojazdu zwiększają też radość z jazdy. Doskonałym przykładem jest odzysk energii hamowania. System zarządzania energią sprawia, że moc silnika wykorzystywana jest głównie do napędu pojazdu, a energia elektryczna na potrzeby sieci pokładowej wytwarzana jest tylko wtedy, gdy samochód toczy się swobodnie lub hamuje. W tym celu alternator odłączany jest automatycznie w fazach napędu. Zużywana przez alternator w konwencjonalnych pojazdach moc jest tu wykorzystywana do jeszcze bardziej dynamicznego przyspieszenia. Zasilanie sieci pokładowej jest przy tym stale zapewnione, gdyż w momencie przejścia z fazy napędu do fazy swobodnego toczenia lub hamowania następuje włączenie alternatora.

We wszystkich modelach MINI Clubman ze skrzynią manualną nowa funkcja Auto Start Stop skutecznie eliminuje fazy biegu jałowego silnika. Układ powoduje samoczynne wyłączenie silnika, na przykład podczas postoju na światłach, po ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji neutralnej i zdjęciu nogi z pedału sprzęgła. W celu ponownego rozruchu sinika wystarczy nacisnąć pedał sprzęgła. Silnik zostanie wtedy automatycznie i bezzwłocznie włączony. Funkcja Auto Start Stop pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa przede wszystkim w ruchu miejskim. Podczas każdego zatrzymania można w ten prosty sposób zmniejszyć zużycie energii i emisję do zera.

Dodatkowym wsparciem w oszczędnej jeździe MINI Clubman jest wskazanie punktu zmiany biegów. Funkcja ta – również w wyposażeniu standardowym – pozwala kierowcy MINI Clubman ze skrzynią manualną na maksymalnie oszczędną jazdę. Elektronika silnika analizuje stale prędkość obrotową, sytuację jazdy oraz pozycję pedału gazu i oblicza na tej podstawie najbardziej oszczędny bieg. Jeżeli wymagana jest zmiana biegu, na wyświetlaczu w desce rozdzielczej pod skalą obrotomierza pojawia się odpowiednia strzałka oraz cyfra wskazująca idealny bieg.
Maksymalną radość zmiany biegów daje bez wątpienia najwyższy model nowej serii: MINI Cooper S Clubman. Auto wyposażone jest w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 128 kW/175 KM przy 5 500 obr/min, którą czerpie z turbosprężarki Twin Scroll z bezpośredniego wtrysku benzyny. W zakresie od 1600 do 5 000 obr/min silnik generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm, który dzięki funkcji overboost można chwilowo zwiększyć nawet do 260 Nm. W ten sposób MINI Cooper S Clubman osiąga „setkę” w zaledwie 7,6 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 224 km/h. MINI Cooper S Clubman ma nie tylko imponujące osiągi, ale i niezwykle korzystny stosunek radości z jazdy do oszczędności. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 6,3 l na 100 km. Tym samym emisja CO2 wynosi w MINI Cooper S Clubman 150 g na kilometr.

Podobnie imponująco wypada w MINI Cooper Clubman stosunek temperamentu i zużycia. Czterocylindrowy silnik wolnossący również o pojemności 1,6 l wyposażony jest w układ płynnej regulacji skoku zaworów bazujący na układzie VALVETRONIC autorstwa BMW Group. Rozwiązanie to poprawia reakcję, kulturę pracy i wydajność silnika. Moc tej innowacyjnej jednostki wynosi 88 kW/120 KM przy 6 000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 160 Nm wytwarzany jest przy 4 250 obr/min. MINI Cooper Clubman przyspiesza do 100 km/h w 9,8 s, a prędkość maksymalna to 201 km/h. Ze średnim spalaniem 5,5 l na 100 kilometrów w cyklu pomiarowym UE oraz emisją CO2 na poziomie 132 g/km, auto plasuje się w czołówce modeli benzynowych w tej klasie pojazdów.

W MINI Cooper D Clubman pracuje niezwykle efektywny czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 l i mocy 80 kW/110 KM przy 4 000 obr/min. Specjalność nowego silnika wysokoprężnego o lekkiej konstrukcji aluminiowej to nowatorski układ bezpośredniego wtrysku oparty na technologii Common Rail oraz turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny zapewniająca niesamowity rozwój mocy we wszystkich zakresach obrotów. Funkcja overboost w MINI Cooper D Clubman pozwala na jeszcze bardziej dynamiczną i szybką reakcję silnika. Daje ona dokładnie ten sam efekt, co w szczególnie sportowym i mocnym MINI Cooper S Clubman: w zakresie od 1750 do 2 000 obr/min podnosi na krótko maksymalny moment obrotowy z 240 do 260 Nm.

Nowe MINI Cooper D Clubman przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 193 km/h. Swój dynamiczny charakter łączy z dużą oszczędnością. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE to tylko 4,1 l na 100 km, a emisja CO2 to zaledwie 109 g na kilometr.

Napęd przekazywany jest jak we wszystkich MINI na koła przednie. MINI Cooper S Clubman, MINI Cooper Clubman oraz MINI Cooper D Clubman wyposażone są standardowo w sześciobiegową skrzynię manualną. Na życzenie każdy z trzech wariantów można wyposażyć również w sześciobiegową skrzynię automatyczną. Skrzynia automatyczna oferuje też opcję ręcznej zmiany przełożeń za pomocą dźwigienek przy kierownicy.

Oryginalna stylistyka z typowymi cechami MINI.

Aż do słupka B wszystkie trzy warianty MINI Clubman są identyczne z analogicznymi modelami MINI Cooper, MINI Cooper D i MINI Cooper S. Wszystkie klasyczne elementy stylistyczne MINI zostały umiejętnie zaadaptowane również w MINI Clubman. Na przedzie widnieją charakterystyczne, duże, okrągłe reflektory, okrągłe światła pozycyjne i sześciokątna atrapa chłodnicy.

Chromowana obwódka na wysokości ramion otacza pojazd również w MINI Clubman i przebiega też przez drzwi tylne. Niezmieniona szerokość i niemal taka sama wysokość w połączeniu z płaską sylwetką i zwartymi proporcjami dają MINI Clubman tak samo zwinny wygląd, jak we wszystkich innych modelach MINI.

Typowe dla MINI są tzw. „wyspy” – komponenty stylistyczne, których kontury wydają się wisieć w powietrzu i nie dotykać karoserii. Lampy tylne MINI Clubman to niezwykle oryginalna interpretacja tych klasycznych elementów stylistycznych. W górnej części są lekko wygięte do wewnątrz, podążając dyskretnie za linią wyznaczoną przez obramowanie tylnych drzwi w kontrastującym lakierze. Tył prezentuje się elegancko, klarownie i bardzo „graficznie”, co podkreśla zwarty wygląd nowego modelu. Wersje modelowe noszą na tyle napis „Cooper”, „Cooper D” lub „Cooper S”. Napis Clubman umieszczony jest na prawej listwie progowej.

Ponad 40 zestawień kolorystycznych dla barwnej radości z jazdy.

Jazda MINI to zawsze więcej niż tylko przemieszczanie się z punktu A do B, to wyraz stylu życia. Tu na pierwszym planie stoi radość z jazdy i wyrazistej stylistyki. Jedną z nieodłącznych cech MINI Clubman jest możliwość indywidualizacji wyglądu auta: Do wyboru jest ponad 40 zestawień kolorystycznych. Paletę kolorów uzupełniają różnorodne akcesoria i bogaty wybór wyposażenia dodatkowego adresowanego specjalnie do MINI Clubman.

Ekskluzywnym kolorem MINI Clubman jest ciekawy lakier metalizowany Hot Chocolate prezentujący się szczególnie elegancko w połączeniu z dachem w kolorze karoserii i srebrnym obramowaniem tyłu. Do wyboru jest w sumie 12 kolorów lakieru: trzy niemetalizowane Chili Red, Pepper White i Mellow Yellow oraz dodatkowo do Hot Chocolate dalsze lakiery metalizowane Astro Black, Sparkling Silver, British Racing Green, Pure Silver, Lightning Blue, Nightfire Red, Dark Silver i Laser Blue.

Każdy jest artystą – dowolna aranżacja wnętrza.

Właściciel MINI Clubman może urządzić sobie wnętrze auta zgodnie z indywidualnym gustem. Zestawiać można cztery kolory wykończenia wnętrza i pięć wariantów Colour Line. We wszystkich modelach fotele oferowane są alternatywnie do wersji podstawowej również w tapicerce skórzano-materiałowej i skórzanej w różnych wersjach i kolorach. Szlachetny charakter MINI Clubman podkreślają bardzo stylowo listwy ozdobne, na przykład w opcjonalnej wersji English Oak czy z czarnym lakierem fortepianowym na wysoki połysk. Ofertę uzupełniają dwie standardowe listwy ozdobne i dalsze wersje opcjonalne Fluid Silver i Brushed Alloy MINI Clubman jest niepowtarzalne – i to właśnie czyni je typowym MINI.

Samochód świadomie interpretuje tradycyjną koncepcję Kombi i przekłada ją na współczesną „mowę kształtów”. Widać tu analogie z klasycznym Mini, które miało w programie również modele z całkowicie nowymi cechami. Podobnie jak nowa generacja MINI, również MINI Clubman jest wynikiem nowoczesnej interpretacji uwzględniającej wymogi, jakie spełniać musi samochód dwudziestego pierwszego wieku o całkowicie nowych możliwościach. Mnogość zalet MINI Clubman toruje mu drogę prekursora zupełnie nowego segmentu pojazdów. Marka MINI o charakterze premium ugruntowuje tym awangardowym modelem swoją wiodącą rolę w zakresie koncepcji, techniki i stylistyki małych samochodów.

DANE TECHNICZNE

MINI Cooper S Clubman.
Karoseria MINI Cooper S Clubman MINI Cooper S Clubman
ze skrzynią automatyczną
Liczba drzwi/miejsc 3/4 3/4
Dł./szer./wys. (pojazd pusty) mm 3 958/1683/1432 3 958/1683/1432
Rozstaw osi mm 2 547 2 547
Rozstaw kół przednich/tylnych mm 1453/1461 1453/1461
Promień skrętu m 11,0 11,0
Pojemność zbiornika paliwa ok. l 50 50
Układ chłodzenia i ogrzewanie l 5,2 5,2
Olej silnikowy l 4,2 4,2
Olej przekładniowy wraz z napędem osi l bezobsługowy bezobsługowy
Masa własna wg normy DIN/UE1 kg 1205/1280 1230/1305
Ładowność wg DIN kg 485 485
Dopuszczalna masa całkowita wg DIN kg 1690 1715
Dop. obciążenie osi przedniej/tylnej kg 865/855 890/855
Dopuszczalna masa przyczepy
hamowanej (12%)/ niehamowanej kg brak opcji brak opcji
Dopuszczalne obciążenie dachu/haka kg 75/– 75/–
Pojemność bagażnika wg DIN l 260–930 260–930
Opór powietrza cX x A 0,35 x 2,02 0,35 x 2,02

Silnik

Typ/liczba cylindrów/zaworów rzędowy/4/4 rzędowy/4/4
Sterownik silnika MED 17.2 MED 17.2
Pojemność skokowa cm3 1598 1598
Średnica/skok mm 77/85,8 77/85,8
Stopień sprężania : 1 10,5 : 1 10,5 : 1
Paliwo LO 91–98 91–98
Moc kW/KM 128/175 128/175
przy obrotach obr/min 5 500 5 500
Moment obrotowy Nm 240 (260 overboost) 240 (260 overboost)
przy obrotach obr/min 1600–5 000 1600–5 000

Instalacja elektryczna

Akumulator/miejsce montażu Ah/– 46/przód 46/przód
Alternator A/W 120/1680 120/1680

Układ jezdny

Zawieszenie kół przednich jednoprzegubowa kolumna MacPhersona z kompensacją efektu nurkowania przy hamowaniu
Zawieszenie kół tylnych wahacz wzdłużny z centralnymi wahaczami poprzecznymi, oś Z
Hamulce z przodu tarczowe, wentylowane tarczowe, wentylowane
Średnica mm 294 294
Hamulce z tyłu tarczowe tarczowe
Średnica mm 259 259
Systemy stabilizacji jazdy hydrauliczny podwójny układ hamulcowy z układem ABS, elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD) i układem kontroli hamowania na zakrętach (CBC) oraz układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z funkcją pomocy przy ruszaniu pod górę i układem kontroli trakcji (ASC+T)
opcjonalnie dyferencjał o ograniczonym poślizgu
mechaniczny hamulec postojowy działający na tylne koła
Układ kierowniczy zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)
Całkowite przełożenie układu kierowniczego : 1 14,1 14,1
Rodzaj skrzyni biegów 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia automatyczna
Przełożenie skrzyni biegów I : 1 3,308 4,044
II : 1 2,130 2,371
III : 1 1,483 1,556
IV : 1 1,139 1,159
V : 1 0,949 0,852
VI : 1 0,816 0,672
R : 1 3,231 3,193
Przełożenie osi : 1 3,647 3,683
Opony 195/55 R16 87V RSC 195/55 R16 87V RSC
Obręcze kół 6,5J x 16, stop lekki 6,5J x 16, stop lekki

Osiągi

Obciążenie jednostkowe mocy wg DIN kg/kW 9,4 9,6
Pojemnościowy wskaźnik mocy kW/l 80,1 80,1
Przyspieszenie 0–100 km/h s 7,6 7,8
0–1000 m s 28,0 28,3
na 4./5. biegu 80–120 km/h s 5,9/7,6 –/–
Prędkość maksymalna km/h 224 219
Zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE
Cykl miejski l/100 km 8,0 9,8
Cykl pozamiejski l/100 km 5,3 5,4
Cykl mieszany l/100 km 6,3 7,0
Emisja CO2 g/km 150 168

Pozostałe

Klasa emisji spalin – Euro 4 Euro 4
Klasa pojazdu HPF/VK/TK –/–/– –/–/–
Prześwit mm 135 135

źródło: BMW

Leave A Comment