Po raz kolejny koncern Renault udowodnił, że potrafi produkować samochody z klasą i w dobrym guście. Śmiały design, do tego nutka pikanterii to cechy, dzięki którym wykreowano samochód pełen dynamiki a za razem i wdzięku. Mowa o Lagunie.
STYLISTYKA
Nowa Laguna w wersji kombi posiada prezencję i swój własny, rozpoznawalny styl. Jej zadziorny wizerunek podkreślają przede wszystkim bardzo rozciągnięte ku nadkolom, filigranowe, ksenonowe reflektory. Spoiwem między nimi a plastikową atrapą są chromowane linie stanowiące istotny element dekoracyjny. Testowana wersja auta nie byłaby tak niepowtarzalna i piękna gdyby nie fakt, że zarówno przedni jak i tylni zderzak mają piaskowy kolor nadwozia. W przednim umieszczono również światła przeciwmgielne. Maska samochodu ma kształt perfekcyjnego prostokąta. Na jej zewnętrznych stronach ujrzymy nieznaczne przetłoczenia.
Praca nad wyglądem Laguny wymagała wielu starań. Producent chciał wprowadzić na rynek auto pełne temperamentu. Odnowić Lagunę tak, by idealnie wpasowała się w teraźniejszość. Elektrycznie sterowanym lusterkom bocznym oraz klamkom i listwom zapobiegającym obiciom, zarysowaniom i innym uszkodzeniom nadano kolor nadwozia. Zgrabny kształt auta podkreśla finezyjna, połyskująca listwa zamieszczona poniżej wysokości szyb, którym to również nadano fenomenalny kształt. Sylwetka auta jest zatem płynna i aerodynamiczna. Elementem znacznie podnoszącym prestiż są relingi. Klapa bagażnika zamyka się łagodnym łukiem, poniżej szyby zauważamy lekkie załamanie. U góry zainstalowano światło stopu, niżej kolejną chromowaną listwę. Tylnie światła doskonale wpasowują się w elegancki kształt auta. W zderzaku znalazły swoje miejsce pomocne czujniki cofania.
WNĘTRZE
Wnętrze Laguny oferuje nam niesamowite wrażenia. Tu dopiero jesteśmy świadomi klasyki jaką oferuje nam producent. Idealna harmonia i elegancja cieszą zmysły wprawiając użytkowników w błogi nastrój. Kierownica z wmontowanym sterowaniem systemu audio obszyta została skórą. Zegary w aucie są całkiem przyzwoite, nie drażnią i są w miarę czytelne. W plastikowym panelu środkowym u góry znajdujemy w małej budce wyświetlacz radia, poniżej nawiewy powietrza i komputer pokładowy informujący kierowcę o stanie auta,. Tej całej konstrukcji uroku dodaje chromowana listwa. Pod nią umieszczono sterowanie radiem oraz wielofunkcyjną, automatyczną klimatyzację.
Testowany model został nafaszerowany elektroniką i nowoczesnymi funkcjami. Wnętrze jest pierwszorzędnie wyciszone Swoje podręczne drobiazgi możemy schować w małej półeczce tuż obok dzwigni zmiany biegów. Bardzo pożyteczny jest również schowek przed pasażerem „pierwszej klasy”. Drzwi poprawnie obszyto skórą, klamki zewnętrzne odziane zostały w chrom. Podróżowanie Laguną rodzi przyjemność.
Komfort jazdy stoi na bardzo wysokim poziomie. Wygodne, duże fotele sprawią, że nie odczujemy przejechanych kilometrów a przy ostrych zakrętach przytrzymają nas we właściwej pozycji. Podsumowując, są rewelacyjne. Do tego zostały obszyte skórą i gustownym welurem nadając im wyjątkowości. Na tylniej kanapie również zadowolimy się przestrzenią. Obowiązujący w tej klasie jest podłokietnik dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Laguna jest pierwszym samochodem w swojej kategorii, który uzyskał ocenę 5 gwiazdek w testach EuroNCAP (2 czołowe poduszki powietrzne dostosowujące się do siły zderzenia, pasy bezpieczeństwa, napinacze i ograniczniki napięcia, 2 poduszki kurtynowe na przednich i tylnych miejscach, dwufunkcyjne zagłówki z możliwością dostosowania do wzrostu). Laguna została zaprojektowana tak, aby pomóc kierowcy w korygowaniu najmniejszych błędów. Wyposażono ją w system ESP z funkcją kontroli podsterowności i współpracującemu z układem zapobiegania poślizgowi kół napędowych ASR, ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i systemem wspomagania nagłego hamowania. Do tego producent zapewnia optymalną widoczność.
SILNIK
Pod maską Laguny, znajdował się turbodoładowany diesel o pojemności 1.9 l, mocy 130 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Silnik nie zachwycił nas swoimi osiągami. Był raczej przeciętny. Ale zważywszy na to, że jest to rodzinne kombi nie jest źle. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje niewiele ponad 10 s. a prędkość maksymalna wyniosła 205 km/h. Motor sprzęgnięto z 6 biegową manualna skrzynią biegów. Pracuje ona lekko i precyzyjnie.
Sprawdźmy ile może spalić ważące 1367 kg kombi. W mieście spalanie wyniosło 8,2 l/100 km. Wynik imponujący. Na trasie zeszliśmy poniżej 6 litrów, a w cyklu mieszanym „renówka” zadowoliła się 6,6 l oleju napędowego na 100km. Plusem jest również wysoka kultura pracy silnika.
PODSUMOWANIE
Lagunę prowadzi się idealnie, na prostych i gładkich drogach, a tych u nas w Polsce jak na lekarstwo. Gdy wjedziemy na typowe dla naszego kraju dziurawe i kręte drogi, samochód może zachowywać się nerwowo. Zawieszenie jest miękko zestrojone. Renault postawiło na komfort, niestety kosztem precyzyjnego prowadzenia. To wszystko za „jedyne” 115,700 zł. Czy dużo? Zostawiam do Państwa oceny.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1870 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
95 kW (130 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
300 Nm @ 2000 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny mcphersona |
zawieszenie tył |
belka typu H samonaprowadzająca |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
205 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
10,2 s |
zużycie paliwa* |
8,2 / 5,8 / 6,6 |
dług. / szer. / wys. |
4713 / 1774 / 1439 mm |
rozstaw osi |
2748 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1367 / 2017 kg |
bagażnik w standardzie |
475 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1515 l |
pojemność zbiornika paliwa |
68 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km |
cena wersji podstawowej |
113,700 zł wersja Image |
cena wersji testowanej |
115,700 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!