Mitsubishi Colt CZC

W polskich salonach Mitsubishi zadebiutował właśnie sportowy Mitsubishi Colt CZC – Coupé-Cabriolet. Colt CZC jest dostępny z benzynowym silnikiem o pojemności 1.5 l. i mocy 109 KM w 2 wersjach wyposażenia – Invite i Instyle.


To stylistyczne dzieło Mitsubishi i Pininfariny ze sztywnym dachem, który składa się w 22 sekundy, wyróżnia wyrazista, dynamiczna sylwetka, znakomite własności jezdne i duża, ostro nachylona przednia szyba, chroniąca pasażerów przed podmuchami powietrza. Colt CZC ma najbardziej przestronne wnętrze w swojej klasie i pojemny bagażnik.

Colt CZC został zaprezentowany na 76. Motoryzacyjnym Salonie w Genewie dwa lata po premierze Colta w wersji hatchback i w rok po wprowadzeniu na rynek modelu Colt CZ3 – 3-drzwiowej wersji auta. Colt CZC zwiększa jeszcze stale rosnący wolumen sprzedaży pojazdów MMC w Europie.


Historia modelu – rok 1962…

Wyprodukowany z myślą o rynku europejskim Colt CZC jest echem modelu Colt 600 Convertible – pierwszego modelu Mitsubishi zaprezentowanego publicznie na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio w roku 1962. Czerpiący z tradycji MMC coupé-cabriolet jest również bezpośrednim następcą uznanego już w świecie modelu CZ2 Cabriolet Concept, który swoją premierę miał w czasie Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 2003 roku, a jako jeden z nielicznych pojazdów koncepcyjnych uczestniczył w imprezie Louis Vuitton Classic w Paryżu, we wrześniu 2003 roku.


Pininfarina + NedCar

Mitsubishi Colt Coupé-Cabriolet został skonstruowany we współpracy z legendarnym włoskim konstruktorem karoserii Pininfariną. Auto jest produkowane w fabryce Pininfariny w Bairo koło Turynu. Pininfarina stworzyła w swojej fabryce w Bairo specjalny oddział zajmujący się wyłącznie montażem konstrukcji dachowej Colta CZC.


Płyta podłogowa pochodzi z należącej do Mitsubishi Motors fabryki NedCar w Born (Holandia) – tej samej, z której pochodzą części osprzętu wykorzystywane w montażu innych pojazdów z rodziny Colt. Czerpiąc z bogatych doświadczeń prac nad podobnymi projektami, włoski konstruktor karoserii koncentruje się na wyposażeniu konstrukcji pojazdu w unikalne wzmocnienia, przeznaczone dla pojazdów typu coupé-cabriolet conversion oraz tzw. białym montażu, lakierowaniu karoserii oraz elementów wykończenia i wreszcie montażu końcowym z wykorzystaniem akcesoriow pochodzących z NedCar. Łącznie, 65% części Colta CZC pochodzi z innych modeli Colta.


Stylistyka

Zapożyczając motywy stylistyki z koncepcyjnego CZ2 Cabriolet (modelowana pokrywa bagażnika, wąskie poziome lampy tylne, linie karoserii biegnące ukośnie w górę po obu stronach tylnego logo, etc.), Colt coupé-cabriolet dysponuje dużą, ostro nachyloną przednią szybą, która ma chronić pasażerów przed turbulencjami powietrza, podobnie jak w modelu CZ2 i seryjnych modelach Colt.


Z tyłu, pozostawiono z premedytacją widoczną konstrukcję składanego dachu za tylnym siedzeniem. Ma to przynieść określony efekt wizualny – przejrzystej, prostej ramy.

Wysoko umieszczoną lampę stopu wkomponowano w wąski tylny spojler, zapewniający lepszą aerodynamikę i – podobnie jak umieszczone po obu stronach tylnych świateł łuki – dodający charakteru linii dachu.

Nadwozie i wnętrze – przestrzeń

Bardziej kompaktowy niż CZ2 Cabriolet concept (w zależności od wersji – 3,885 m/3,875 m w porównaniu z 3,95 m), Colt CZC powstał na platformie 5-drzwiowej, a nie 3-drzwiowej wersji Colta, co stwarza większe możliwości stworzenia pojemnego wnętrza. Ponadto kilka centymetrów więcej tylnej części podłogi pozwala pomieścić składany sztywny dach.


Rozstaw osi 2,50 m (jak u wszystkich modeli Colt) daje wyjątkowo obszerną i długą kabinę. Ma to wpływ na wygodę podróżowania, przynosi dodatkową powierzchnię ładunkową w układzie siedzeń 2+2 oraz pojemniejszy bagażnik.

Dochodzi jeszcze do tego duża szerokość całkowita (1695 cm), co gwarantuje podróżującym dużo przestrzeni tak dla nóg, (z przodu o 5 cm więcej niż główny rywal), jak i ramion.

Colt CZC jest ponadto wysoki (linia dachu o 10 cm wyżej niż u głównego rywala), a duża przednia szyba (24?) zapewnia podróżującym z przodu wyższy komfort jazdy i chroni przed wiatrem. Uzupełnia ją demontowana osłona od wiatru (dostępna w ofercie akcesoriów).


Co więcej, próby aerodynamiczne prowadzone w trakcie prac nad konstrukcją nadwozia pozwoliły na dokładne wyliczenie krzywizny jego górnej części. Mimo, iż model ten jest niższy od standardowego Colta CZT (1,457 (TURBO) cm/1,453 cm (MPi) w stosunku do 1,520 cm – Colt CZT), zapewnia wystarczająco dużo miejsca na głowę (z przodu, przy dachu zamkniętym, o 1,5 cm więcej od głównego rywala), dobrą widoczność dla wysokich kierowców, doskonałe możliwości zajmowania miejsca we wnętrzu i łatwość wysiadania, a także podwyższone, mniej przeszkadzające w wysiadaniu i wsiadaniu linie okien, które komponują się efektownie z linią składanego sztywnego dachu.

Dach

Podczas gdy oryginalny CZ2 Cabriolet concept wyposażono w tradycyjny dach wykonany z grubego płótna, w modelu produkcyjnym postanowiono uwzględnić zapotrzebowanie rynku europejskiego i wyposażyć Colta CZC w składany sztywny dach.


Dach jest składany za pomocą mechanizmu elektro-hydraulicznego uzupełnionego trzema silnikami elektrycznymi. W konstrukcji zachowano ręczne zatrzaski przytwierdzające dach do przedniej ramy szyby. Ułatwia to jego zamykanie i otwieranie.

Dynamika

Dobrze osadzony na szeroko rozstawionych osiach i kołach Colt CZC prezentuje na drodze dynamikę zgodną z tym, co obiecuje jego wyrazista stylistyka. Pracuje na to nie tylko sztywna, wzmocniona konstrukcja (kompensująca brak stałego dachu), ale także starannie zaprojektowane nadwozie i silnik o mocy 109 KM i pojemności 1,5 litra o mocy 109 KM, współpracujący z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów.

Bezpieczeństwo

Wzmocnione odpowiednio: przedni słupek, progi, drzwi, tylna przegroda, ponadto wzmocnienia, jakie zastosowano w standardowym modelu Colt CZT, w obu wariantach silników zapewniają dużą sztywność, bezpieczeństwo pasywne i dobre prowadzenie modelu. Colt Coupé-Cabriolet jest odpowiednio cięższy w stosunku do Colta w wersji 3-drzwiowej (około 130kg więcej niż Colt CZT). Bezpieczeństwo w przypadku dachowania zapewniają mocne słupki przednie i rama przedniej szyby.


Auto standardowo jest wyposażone w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (z możliwością wyłączenia poduszki pasażera), boczne poduszki bezpieczeństwa oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich siedzeń.

źródło: Mitsubishi

Leave A Comment