Realizacje Car Audio – Honda Civic Si Coupe – Demo Car firmy eXtreme Car Audio

23 marca 2007
Komentarze wyłączone

Honda którą dziś prezentujemy, to Civic Si szóstej generacji w wersji 1,6 VTEC, z nadwoziem coupe typowym dla amerykańskich wersji japońskich przecinaków.

Już na początku Civic musiał przejść operację zmiany koloru by dołączyć do czarnego PT Cruisera – drugiego auta firmy. Po wielu poszukiwaniach i porównaniach, wybór padł na Diamant Schwarz Metallik z palety BMW. Zmiana barwy wymogła konieczność całkowitego rozbrojenia nadwozia, co dało możliwość względnie łatwego położenia okablowania Eagle Cable i wygłuszenia auta matami Dynamat. Tak przygotowany Civic trafił do warsztatu w celu wykonania dalszych prac instalacyjnych.

W kwestii komponentów wybór padł na serię POWER amerykańskiej marki JBL. Sama już nazwa wskazuje „przeznaczenie” tej linii ukierunkowanej na lubiących moc słuchaczy, którzy nie chcą jednocześnie rezygnować z wysokiej jakości brzmienia. Zestaw miał być w założeniu niezbyt skomplikowany schematycznie, a zabudowa miała zarówno podkreślać wizualnie walory samych komponentów jak i dobrze wtopić się w obrany styl auta. Konsola środkowa została całkowicie przebudowana.

Choć na pierwszy rzut oka całość wydaje się być projektem fabrycznym, w detalach tego elementu tkwi spora inwencja. Zdecydowaliśmy się przenieść wszystkie regulatory nawiewu z górnego panelu na dolny element środkowego tunelu, by uwolnione w ten sposób miejsce przeznaczyć na zabudowę zegarów Auto Gauge z serii Black. Operacja przebudowy i przesunięcia regulatorów nie była prosta, ale powiodła się znakomicie. Wtopiona w dolną część konsoli płytka z regulatorami została płynnie wkomponowana w miejsce schowka na drobiazgi i podobnie jak element wyżej pokryta efektownym karbonowym wykończeniem.

Ponad nowymi zegarami swą przystań znalazła stacja medialna JVC KD-AV7001 z wysuwanym 6.5″ monitorem. Jest to model w pełni obsługiwany za pośrednictwem dotykowego ekranu i wyposażony w czytnik DVD/CD/MP3 – jest źródłem dźwięku i obrazu na pokładzie Hondy. Zdecydowaliśmy się właśnie na to urządzenie wybierając je z większego grona kandydatów po testach odsłuchowych i „obsługowych”.

Oprócz standardowych opcji model ten wyróżnia się dość zdecydowanie wśród konkurentów. Dostarcza najwyższej próby sygnał dzięki 24 bitowym przetwornikom C/A firmy Burr Brown. Sygnał ten może być zmodyfikowany dzięki wbudowanemu w urządzenie procesorowi DSP. Procek potrafi dekodować standardy Dolby Digital / Pro Logic II oraz DTS, posiada 7 kanałowy parametryczny equalizer, korekcję czasu oraz 5 zaprogramowanych symulacji pól dźwiękowych!

Zabudowa tweeterów jest równie nietypowa, jak wiele innych elementów instalacji. Głośniki wysokotonowe JBL nie powędrowały tradycyjnie w słupki A, lecz umieszczone zostały w wykonanych specjalnie dla nich „rakietowych” obudowach wkomponowanych w górną część deski rozdzielczej. Sposób ukierunkowania głośników wysokotonowych został wcześniej ustalony metodą pomiarów i prób odsłuchowych. Taka zabudowa tweeterów zdecydowanie wyróżnia się na tle innych instalacji. Ich wykończenie utrzymuje stale ten sam temat – włókno węglowe.

Jeśli chodzi o zabudowanie pozostałych głośników zdecydowaliśmy się pójść na całość i nie ulegać żadnym kompromisom. Panele drzwiowe nie zostały wykonane jako dokładki do fabrycznej tapicerki, tak jak się to robi w większości przypadków. Boczki drzwiowe są wykonane w zasadzie w całości od nowa, tworząc w większości monolit zawierający w sobie po dwa kickbasy na na stronę.

Głośnik „przedni” – mający w założeniu pracować jako niskośredniotonowy został też nieco inaczej ukierunkowany względem głośnika „tylnego” by zapewnić lepszą propagację średnich tonów. Po wykonaniu tej karkołomnej zabudowy, drzwi wykończone zostały włóknem węglowym, a podłokietnik obszyto oryginalnym materiałem obiciowym Sparto (sprowadzonym wcześniej z Włoch), takim samym jaki pokrywa kubełkowe fotele Sparco Torino 2 i obszytą na nowo tylną kanapę.

Przy okazji należy powiedzieć kilka słów o głośnikach – pracują tu w układzie dwu i półdrożnym przetworniki JBL Pro Power P6550c. Klasyczny zestaw odseparowany dwudrożny jest wspomagany przez dodatkowy kickbas pracujący w wąskim zakresie 80-250Hz. Fabryczna zwrotnica została tylko nieznacznie zmodyfikowana względem oryginału. Do kickbasu zbudowano oczywiście pasywną zwrotnicę od podstaw.

O odpowiednie warunki pracy membran dba kompleksowe tłumienie oparte o materiały Dynamat Extreme. Tylna półka kryje pod swym fabrycznym wyglądem duże owalne trójdrożne głośniki JBL P953 z serii POWER, będące typowym „uzupełniaczem” brzmienia. Dlatego też ich zabudowa została potraktowana zupełnie standardowo, nie licząc solidnej dawki tłumienia Dynamatem. Bagażnik kryje w sobie prawdziwe tajemnice i ujawnia je jak zwykle to bywa dopiero po pociągnięciu za dźwignię zwalniania pokrywy.

Korzystając z kombinacji tych samych elementów wykończeniowych i kolorów zbudowaliśmy dynamiczną instalację łączącą w sobie lekkość i potęgę. Na pierwszy plan wysuwa się doskonale zaprezentowany poprzez „odwrotną” instalację głośnik niskotonowy JBL W10 z topowej serii GTi. Nieco za nim w układzie odwróconego V znajdują się dwa potężne wzmacniacze. Pierwszy z nich to czterokonałowy PX300.4 zasilający mocą 2x150W RMS głośniki przednie (2 omy) i 2x75W RMS tylne. Drugi to potężny cyfrowy monoblock BPX1100.1 zaprojektowany dla JBLa przez firmę Crown. Dostarcza 1100W RMS najczystszej mocy do subwoofera.

Wzmacniacze również przeszły tuning srebrne elementy mocujące pokryte zostały tym samym karbonowym wykończeniem, które znajdziemy na pozostałych elementach zabudowy! Czerwień i włókno węglowe przeplatają się tu z czernią lakierowanej w kolorze nadwozia podłogi. Całość wrażeń wizualnych dopełnia delikatne neonowe podświetlenie. Celowo zdecydowaliśmy się na zachowanie fabrycznych wykładzin boków bagażnika by „usurowić” instalację i zachować odpowiedni streetracingowy styl (waga!). Ponieważ samo nagłośnienie kompleksowego import-tuningu nie czyni, po miesiącach spędzonych na wykonanie instalacji audiowizualnej, przyszedł czas na pozostałe modyfikacje. Elementem, który w sposób oczywisty w szybki sposób odmienia wygląd całego auta są tuningowe światła. Przednie reflektory ustąpiły odpowiednikom z serii Black, a z tyłu pojawiły się światła dwukolorowe.

Zamiast tony spoilerów na tym Civicu znajdziemy wyłącznie dyskretną dokładkę przedniego zderzaka, zmodyfikowane progi i przerobioną osłonę chłodnicy. Honda jeździ obecnie na obniżonym zawieszeniu Eibach Pro-Kit i siedemnastocalowych felgach OZ Superleggera obutych w gumowe paski o profilu 40 J. O ostateczny efekt dbają przyciemnione szyby i dźwięk z wydechu wykonanego w całości ze stali nierdzewnej aż od kolektora począwszy. W niedalekiej przyszłości planowane jest lekkie dłubnięcie silnika, połączone z instalacją zestawu podtlenku azotu. źródło: eXtreme Car Audio

Comments are closed.