Maserati – O FIRMIE

28 marca 2007
Komentarze wyłączone
Bez kategorii, O firmie

Maserati to marka włoskich samochodów sportowych i wyścigowych.

Aktualnie siedziba firmy mieści się w Modenie. Firma należy do włoskiego koncernu motoryzacyjnego FIAT.

Historia firmy Maserati

1 grudnia 1914 w Bolonii młody Alfieri Maserati wraz z braćmi uruchomił warsztat samochodowy.

Początkowo bracia Maserati budowali wyścigowe samochody dla Diatto.

14 grudnia 1914 powstała spółka Societa Anonima Officine Alfieri Maserati w Bolonii.

W 1926 Diatto przerwało budowę samochodów wyścigowych prowadząc do powstania marki Maserati. W tym samym roku Alfieri Maserati wygrał wyścig Targa Florio w zbudowanym przez siebie samochodzie Tipo 26. Maserati budowało samochody 4,6,8 i 16 cylindrowe (zbudowane z dwu połączonych 8 cylindrowych).

22 marca 1930 Włoch Baconin Borzacchini wygrywa rozgrywany po raz pierwszy wyścig Grand Prix Tripolis na samochodzie Maserati (silnik 16-cylindrowy o pojemności 4 litry).

3 marca 1932 Alfieri Maserati zmarł w wieku 44 lat.

1937 spółka Maserati S.p.A. została sprzedana firmie Orsi, która w 1940 przeniosła siedzibie firmy do Modeny, gdzie pozostała do dziś.

Orsi budowała samochody wyścigowe marki Maserati budowane przez pozostałych braci.

Ich samochody wciąż wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali jak Auto Union czy Mercedes.

W trakcie wojny, Maserati zaprzestało budowy samochodów i zajęło się wytwarzaniem zaopatrzenia dla włoskiej armii.

Po wojnie przywrócono budowie wyścigowych aut, które dobrze radziły sobie na powojennych torach. Gdy wygasł 10 letni kontrakt pomiędzy braćmi Maserati oraz firmą Orsi,bracia założyli nową firmę O.S.C.A.

Wspaniały Argentyński kierowca Juan Manuel Fangio w latach ’50 odniósł wiele wspaniałych zwycięstw dla Maserati w tym mistrzostwo świata w roku 1957.

Od 1957 Maserati skupiło sie na budowie samochodów drogowych. Powstały takie modele jak 6 cylindrowy Maserati 3500 coupe 2+2 z aluminiowym nadwoziem, V8 Maserati 5000, Maserati Sebring, Maserati Mistral coupe oraz spider, czy przepiękne Maserati Ghibli.

Nowy właściciel : Citroën

W 1968 nastąpiła wielka zmiana, nowym właścicielem został Citroën. Adolfo Orsi pozostał prezesem firmy.

Nowe modele korzystały z wiedzy konstruktorów Citroëna, jak również z wielu jego rozwiązań technicznych. Były one również wytwarzane w większych ilościach.

Pierwsze masowo produkowane modele Maserati Merak, Maserati Bora (oba z centralnie montowanymi silnikami) oraz Maserati Khamisin dzieliło wiele podzespołów z Citroënem SM.

Niestety w 1974 Citroěn zbankrutował.

Nowo powstała korporacja PSA Citroën Peugeot zadecydowała o likwidacji Maserati.

Jednak dzięki wsparciu włoskiego rządu firma przetrwała.

Nowy właściciel : De Tomaso

W 1975 były Argentyński kierowca wyścigowy Alessandro de Tomaso odkupił Maserati od Citroëna.

W 1976 zaprezentowano nowe modele Maserati Kyalami oraz Quattroporte III generacji.

Lata ’80 to zaprzestanie produkcji drogich sportowych modeli z centralnymi silnikami na rzecz znacznie tańszych samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu, napędem na koła tylne oraz znakomitymi osiągami jak model Maserati Biturbo.

W 1990 zaprezentowano model Maserati Shamal, a w 1992 kolejna generacje Maserati Ghibli. W tym okresie Maserati współpracowało z Chryslerem prowadzonym przez przyjaciela de Tomaso Lee Icaocca.

Nowy właścicel : Fiat

W 1990 Fiat przejął od De Tomaso 49% akcji Maserati a w roku 1993 pozostałe 51%.

W 1997 Maserati w ramach koncernu Fiat zostało połączone z Ferrari, którego od 1969 Fiat posiadał 50% akcji (1988 87%, a w 2001 90%).

W1998 zaprezentowano piękne coupe 3200 GT z charakterystycznymi tylnimi światłami przypominającymi bumerang. Model wyposażono w silnik V8 biturbo o mocy 370KM.

Rok 2001 zakończył produkcje limuzyny Quattroporte.

Zaprezentowano Spyder GT z opracowanym wraz z Ferrari silnikiem V8 4,2l o mocy 390KM.

2004 rok to prezentacja opartego na Ferrari Enzo modelu MC12.

Modele marki Maserati

* 3500 GT, 3700 GTIS, 3500 GT Spider (1957)

* Mistral, Mistral Spider Mistral Spider (1963)

* Mexico (1965)

* Ghibli (1966)

* Indy (1968)

* Bora (1971)

* Merak (1972)

* Khamsin (1972)

* Kyalami (1976)

* Ghibli GT (2003)

* Quattroporte V6 / V8 (2003)

* MC12 (2004)

źródło: wikipedia

Comments are closed.