W 2006 r. do Polski sprowadzono ponad 816 tys. używanych aut

11 stycznia 2007
Bez kategorii, Inne INFO Nowości

W 2006 roku sprowadzono do Polski 816,8 tys. używanych samochodów, czyli o 6,2 proc. mniej niż rok wcześniej – poinformował w czwartek instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.

Największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w latach 90. Takich aut sprowadzono łącznie ponad 626,2 tys., co stanowi 78,5 proc. rocznego prywatnego importu.

Zdaniem ekspertów Samaru, systematycznie, choć bardzo powoli, zmienia się struktura wiekowa sprowadzanych pojazdów – przywożonych jest więcej młodszych samochodów. Ogółem średnia szacowana wartość samochodu używanego, sprowadzonego w ubiegłym roku do Polski wynosiła 1.555 zł, a szacowana wartość podatku akcyzowego to 855 zł.


Wśród 16 wojewódzkich izb celnych, działających w Polsce, tylko jedna – kielecka – wykazała większą niż w roku 2005 liczbę zgłoszonych pojazdów (30,5 tys., wzrost o 201,5 proc.). We wszystkich pozostałych izbach odprawiono mniej samochodów. Najwięcej zgłoszeń, poza kielecką izbą celną, przyjęły izby: w Poznaniu – 130,2 tys. aut, w Warszawie – 82,3 tys., w Katowicach – 72 tys., we Wrocławiu – 66,9 tys. i w Krakowie – 54,8 tys. aut.

Dziesięć najchętniej sprowadzanych do Polski marek to: Volkswagen, Opel, Ford, Audi, Renault, BMW, Mercedes, SEAT, Nissan i Peugeot.

Eksperci Samaru zwracają uwagę, że w grudniu import samochodów używanych osiągnął rekordowo wysoki poziom – sprowadzono 81 tys. 100 aut, co oznacza wzrost zarówno w stosunku do listopada (o 7,5 proc.), jak i do analogicznego miesiąca poprzedniego roku (o 1,6 proc.). Jednak wpływy do budżetu z tytułu akcyzy wyniosły w grudniu 48,8 mln zł, czyli o niemal 33 proc. mniej niż w listopadzie, kiedy wyniosły 72,6 mln zł.

To efekt wprowadzonego 1 grudnia 2006 r. rozporządzenia ministra finansów zmieniającego wysokość akcyzy na sprowadzane samochody używane. Wprowadzono dwie stawki podatku bez względu na wiek i kraj pochodzenia pojazdu – stawka akcyzy na auta o pojemności silnika do 2.000 cm sześc. wynosi 3,1 proc., a przy samochodach o większej pojemności silnika – 13,6 proc.

źródło – PAP

Leave A Comment