Suzuki Samurai

Kolejną terenówką firmy Suzuki jest model SAMURAI. To niewielkie auto wyposażono w napęd na cztery koła i benzynowy, ośmiozaworowy motor 1300. Odznacza się on mocą 69 koni mechanicznych, którą uzyskuje przy 6000 obrotów na minutę oraz momentem maksymalnym 103 Nm przy 3500 obr/min. Jednostka ta przy prędkości 90 km/h spala 7,9 litra benzyny, przy 120 km/h- 12,5 a w cyklu miejskim potrzebuje 9,2 litra paliwa. Jest ona w stanie rozpędzić Suzuki do 130 km/h.


Trzydrzwiowe, czteromiejscowe, zamknięte nadwozie zdominowane jest przez ostre krawędzie i wszechobecne kanty. Zostało ono zaprojektowane w ten sposób, że wszystkie jego elementy wyraźnie odcinają się od siebie. Łatwo rozróżnić, gdzie kończy się maska silnika a zaczyna błotnik czy atrapa. Większość detali odstaje od reszty karoserii, przykładem są tu boczne kierunkowskazy, zawiasy i klamki drzwi czy choćby wąskie zderzaki. Okrągłe reflektory przednie są niewątpliwie rzadko stosowane we współczesnych konstrukcjach, podobnie zresztą jak rynienki dachowe i wystające, kasetowe klamki.


Styl jaki reprezentuje Samurai ma jednak w sobie coś interesującego. W końcu w samochodzie typowo terenowym najważniejsze są własności trakcyjne i zdolność pokonywania przeszkód a nie płynność linii i estetyka. Przyznać trzeba, że małe Suzuki na bezdrożach radzi sobie całkiem nieźle. W wielu sytuacjach pomaga mu w tym niewielki rozstaw osi (nieco ponad 2 metry), który zapobiega “zawieszaniu” się auta.


Napęd na obie osie, specjalne przełożenia skrzyni i masa około 900 kilogramów sprawiają, że w lekkim i średnim terenie Samurai porusza się bez kompleksów.


Wnętrze w dużym stopniu jest stylistycznym odwzorowaniem nadwozia. Również ono zdominowane zostało przez liczne kanty, czego doskonałym przykładem jest choćby deska rozdzielcza. Całość wykonana została bez zbędnych ozdób i upiekszeń, króluje tu prosta forma, która podporządkowana jest funkcjonalności. Niewielka ilość tapicerek łatwiejsza jest przecież w sprzątaniu a gumowe wykładziny łatwiej utrzymać w czystości. Wszystkie te cechy nie oznaczają wcale, że Samurai jest samochodem niewygodnym, choć komfort odbiega niewątpliwie od tego, jaki oferują samochody osobowe.


Wygodne fotele stanowią udany kompromis pomiędzy prostotą a sprężystością, a proste włączniki są łatwe w obsłudze.
Podobnie zawieszenie jest równie proste, jak skuteczne. Składa się ono po prostu z przednich i tylnych resorów piórowych. Układ hamulcowy składa się z tarcz i bębnów.

Leave A Comment