Seat Leon

18 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Seat

Seat LEON jest dynamicznym, pięciodrzwiowym hatchbackiem, który zbudowany został na bazie większego modelu tej firmy – Toledo.
To właśnie od niego Leon przejął płytę podłogową i napęd oraz większość elementów karoserii i wnętrza. Samochód ten wypełnia lukę między topowym modelem hiszpańskiego producenta a przedstawicielem segmentu C – Cordobą.


Bogata oferta silnikowa obejmuje pięć jednostek benzynowych i trzy wysokoprężne. Ich gamę otwiera znany z mniejszych modeli, 75-konny motor o pojemności skokowej 1400 cm3, który przy 3300 obr/min uzyskuje moment maksymalny o wartości 128 Nm. Takie parametry pozwalają na jazdę z prędkością maksymalną 170 km/h i na przyspieszanie do setki w czasie 13,6 sekundy. O 18 kilometrów na godzinę szybszy jest dysponujący mocą 100 KM i momentem 145 NM Leon 1,6. Zapewnia on także lepsze przyspieszenie – od 0 do 100 km/h w nieco ponad 11 sekund.


Trzeci dostępny motor benzynowy ma pojemność 1800 cm3. Przy 6000 obr/min osiąga on 125 koni mechanicznych a przy 4200 moment obrotowy 170 Nm. Tak wyposażonemu Seatowi sprint do setki zajmuje 10,4 sekundy a rozpędzanie go kończy się po osiągnięciu równych 200 km/h. Najlepsze osiągi zapewnia 180-konna wersja 1,8T, o momencie maksymalnym uzyskującym wartość 235 Nm. Maksymalna prędkość tego samochodu wynosi aż 224 kilometry a rozpędzenie go do 100 km/h trwa 7,6 sekundy. W tej odmianie Leon oprócz przedniego napędu wyposażony może być w napęd na wszystkie cztery koła. Najmocniejszą odmianą Leona jest Cupra 4 napędzana 2,8-litrowym silnikiem V6 o mocy 204 KM. Samochód rozwija prędkość maksymalną 235 km/h i jest najszybszym seryjnie produkowanym autem, jakie w swej 50-letniej historii stworzył Seat. W przypadku tej odmiany stosowany jest wyłącznie napęd na obie osie.


Seat Leon Ofertę zamykają trzy silniki wysokoprężne o pojemnościach skokowych 1900 cm3. Najsłabszy z nich (68 KM i 133 Nm) to SDI wyposażony w pośredni wtrysk paliwa. Dwa pozostałe to jednostki turbodoładowane o mocach 90 i 110 koni mechanicznych oraz momentach 210 i 235 Nm. Na rozpędzenie diesla od zera do setki potrzeba w zależności od jego rodzaju 18,5; 12,8 lub 11,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 162, 180 i 193 kilometry na godzinę.


Leon posiada nadwozie o 26 centymetrów krótsze od swojego większego brata, co wynika z silnego ścięcia jego tylnej części. Przód samochodu jest identyczny, jak w Toledo i jednoznacznie kojarzy się z rodziną aut hiszpańskiego Seata. Dzieje się tak nie tylko za sprawą dużego logo firmowego, ale także dzięki podzielonej na trzy części atrapie chłodnicy. Interesującego wizerunku tej części auta dopełniają wąskie reflektory i masywny zderzak z dodatkowymi wlotami. Tył karoserii odznacza się bardzo szerokimi słupkami i silnie pochyloną szybą oraz znajdującyn się za nią niemal pionowym ścięciem. Interesującym rozwiązaniem jest ukryty pod znaczkiem firmowym zamek i uchwyt do otwierania pokrywy bagażnika.


Przyjemnie zaprojektowane wnętrze przeznaczone jest dla pięciu osób, jednak dużą przestrzeń oferuje ono głównie jadącym z przodu. Pasażerowie tylnej kanapy zmieszczą się na niej tylko pod warunkiem, że nie są zbyt wysocy. W przeciwnym wypadku zabraknie im miejsca na nogi a nisko opadający sufit może ich przytłaczać. Bardzo dobre wrażenie sprawia poziom wykończenia Seata. Materiały do niego użyte są dobrej jakości, wyczuwalna jest również duża staranność montażu. Pozytywnie wypada także ergonomia wnętrza, która przejawia się w wygodnych fotelach i czytelnym, łatwym w obsłudze kokpicie. Pojemny bagażnik Leona mieści 340 litrów lecz ma jedną podstawową wadę, którą jest wysoka krawędź załadunku. Dużo gorzej wygląda sytuacja w topowej wersji z napędem na cztery koła, którego przestrzeń ładunkowa ograniczona jest przez układ napędowy do 270 litrów.
W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny McPersona a w tylnym oś wielowahaczową. Całość uzupełniona została o stabilizatory przechyłów.

Leave A Comment