Seat Ibiza

18 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Seat

IBIZA jest modelem Seata należącym do segmentu małych aut miejskich.


Ten hatchback występuje w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej oraz w czterech odmianach różniących się wyposażeniem: Select, Stella, Signo i Sport. Dostępna jest szeroka gama silników, z których najmniejszy to 60-konny 1,4 o momencie 116 Nm. Jest on w stanie rozpędzić Ibizę do 157 km/h i zapewnić jej przyspieszenie w czasie około 15 sekund. Przeciętnie zadowala się przy tym 6,6 litrami benzyny bezołowiowej. Kolejny silnik ma pojemność 1600 cm3, moc 75 KM i moment 135 Nm. Pozwala to na jazdę z prędkością do 170 kilometrów i na uzyskiwanie setki w niecałe 13 sekund. Do przejechania dystansu 100 km w cyklu mieszanym potrzeba 7,2 litra paliwa.
Bardzo interesująco przedstawia się 100-konna Ibiza 1,6MPi, która uzyskuje moment maksymalny o wartości 145 Nm. W połączeniu z manualną skrzynią biegów osiąga ona setkę w 10,7 sekundy i prędkość maksymalną 188 km/h, zużywając przy tym poniżej 8 litrów bezołowiówki. W przypadku wersji wyposażonej w przekładnię automatyczną przyspieszenie trwa 12,5 sekundy a prędkość wynosi 184 kilometry. Spalanie jest nieznacznie większe, ale mimo to średnio nie przekracza 8,5 litra.
Następny w kolejności jest 20-zaworowy motor o pojemności skokowej 1800 cm3, mocy aż 156 koni mechanicznych i momencie 210 Nm. Takie wartości pozwalają na rozpędzenie auta do 218 km/h i na przyspieszanie nim do setki w czasie 7,9 sekundy. Przeciętne spalanie wynosi w tym przypadku prawie 8 litrów benzyny.


W limitowanej do 200 egzemplarzy sportowej odmianie Cupra R stosuje się turbodoładowaną jednostkę o mocy 180 koni mechanicznych. Zapewnia ona Ibizie niesamowitą wprost dynamikę, sprint do setki zajmuje jej tylko 7,2 sekundy a prędkość maksymalna to 225 km/h. Trzy ostatnie silniki to diesle o pojemności 1900 cm3. Pierwszy osiąga moc 68 koni mechanicznych i moment 133 Nm, co pozwala na rozpędzenie się do prędkości 161 kilometrów na godzinę i na uzyskiwanie setki w 16 sekund. Główną zaletą tej jednostki jest niskie zużycie paliwa wynoszące 5 litrów. Tyle samo pali 90-konny turbodiesel o momencie 210 Nm. Jest on przy tym szybszy, gdyż rozwija 180 km/h i przyspiesza w nieco ponad 12 sekund.


Seat IbizaNajmocniejszy i najekonomiczniejszy jest jednak motor 110-konny, którego maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 235 Nm. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się w tym przypadku dopiero na liczbie 193 a rozpędzenie się do setki zajmuje 10,5 sekundy. W cyklu mieszanym auto zużywa 4,9 litra oleju napędowego.


Nadwozie Ibizy zostało pod koniec 1999 roku poddane modernizacji. Miało to na celu upodobnienie auta do modelu Toledo, który zapoczątkował nowy image Seata. Charakterystycznymi elementami są: podzielona na trzy części atrapa chłodnicy i współgrające z nią przetłoczenie maski silnika. Reflektory przednie zintegrowano i nadano im podłużny, niemal prostokątny kształt. Pozbawione ozdobników boki auta zostały na nowo wyprofilowane. Duża powierzchnia blach dodaje Ibizie masywnego wyglądu a wznosząca się dolna krawędź okien podkreśla dynamikę. Ścięty tył samochodu w dolnej części został lekko cofnięty. Głównymi elementami klapy bagażnika są pokaźnych rozmiarów dwubarwne lampy i duży znaczek firmowy. Masywne, lakierowane zderzaki wyposażone zostały w czarne listwy ochronne a przedni ponadto w reflektory przeciwmgielne. W stosunku do poprzedniej wersji Ibiza ma dużo węższe szczeliny pomiędzy stałymi a otwieranymi elementami karoserii.


Wnętrze zostało gruntownie zmodernizowane, zmieniono w nim większość elementów. Szczególnie interesująco prezentuje się deska rozdzielcza, którą zdominowały ostre, prostokątne kształty. Na tablicy wskaźników króluje pokaźny obrotomierz i prędkościomierz. Jest ona bardzo czytelna, uroku dodaje jej czerwone podświetlenie. Wszystkie włączniki znajdują się w zasięgu ręki a trójramienna kierownica jest poręczna. Pozytywne wrażenie wywierają także siedzenie i to zarówno pod względem wygody, jak i jakości obić tapicerskich. Wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób. Nie ma go natomiast zbyt wiele dla bagaży; autem przewieść można tylko 250 litrów. Istnieje oczywiście możliwość rozłożenia tylnych siedzeń i przetransportowania 802 litrów ładunku. Przednie niezależne zawieszenie ma konstrukcję typu McPerson, tylne bazuje na wahaczu wzdłużnym. W wersjach TDi i Sport zamontowano z tyłu drążek stabilizujący oraz hamulce tarczowe. W pozostałych Ibizach oś tylna wyposażana jest w bębny a przednia w tarcze wentylowane.

Leave A Comment