Saab 9-3

Odświeżenie oferty firmy Saab przypadło na lipiec 2001, kiedy to pojawił się między innymi zmodernizowany model 9-3. Występuje on w trzech wersjach nadwoziowych: jako pięciodrzwiowy hatchback, coupé i cabrio.


Karoseria mniejszego z dwóch modeli oferowanych przez szwedzkiego producenta od lat skutecznie wyróżnia się z tłumu innych pojazdów. Stylistyka 9-3 nie jest przy tym agresywna ani szokująca. Wręcz przeciwnie, spokojne ale pewnie poprowadzone linie nadwozia dodają mu elegancji. Styl auta przejawia się po prostu w jego ogólnym wizerunku, którego nie można porównać do żadnego, konkurencyjnego pojazdu. Saab nie jest samochodem dla mas tylko dla miłośników marki, dla ludzi chcących podkreślić swój indywidualizm zachowując przy tym elegancki, dostojny styl. Wszystkie trzy odmiany 9-3 odznaczają się klasycznym dla marki chromowanym grilem, prostokątnymi reflektorami i „odstającymi” zderzakami.


Maska silnika jest długa i płaska, co dodaje auty dynamicznego wyglądu. Owa dynamika doskonale połączona została z nienaganną elegancją. Stosunkowo masywne nadwozie jest świetnie przygotowane pod względem bezpieczeństwa jadących. Wzmocniona konstrukcja kabiny w połączeniu z doskonale opracowanymi strefami zgniotu i pochłaniania energii zapewnia bardzo bezpieczną podróż. Pod tym względem Szwedzi od lat wiodą prym i aby to utrzymać ciągle wprowadzają nowe rozwiązania. Dowodem na wysoką skuteczność technologii Saaba może być fakt, że po zderzeniu z prędkością 64 km/h przedział pasażerski pozostaje niemal nienaruszony.


Nie mniej przemyślane pod względem bezpieczeństwa jest wnętrze auta. Zastosowano tu oczywiście poduszki powietrzne i napinacze pasów oraz stworzony przez Saaba system aktywnych zagłówków. Wystrój kabiny jest typowy dla tego producenta. Cechuje go estetyka, niepowtarzalny styl, ergonomia i wysoki poziom komfortu. Deska rozdzielcza przywołuje na myśl rozwiązania pochodzące z samolotów. Nic w tym dziwnego skoro przed laty Saab rozpoczynał od produkcji samolotów a nie samochodów. Taka stylistyka nie wyklucza oczywiście prostoty obsługi. Wręcz przeciwnie, choć jazda tym autem wymaga pewnego przyzwyczajenia. W końcu tylko Saaby mają stacyjkę umieszczoną pomiędzy siedzeniami. Komfortowe siedzenia i obszerne wnętrze dopełniają wizerunku 9-3. Na bagaże w wersji coupé i pięciodrzwiowej wygospodarowana została przestrzeń o objętości 494 litrów. Model cabrio ze względu na mechanizm otwierający i chowający dach mieści 295 litry.


Oferta silnikowa obejmuje trzy motory benzynowe o pojemności skokowej dwóch litrów i nowoczesnego, turbodoładowanego diesla z układem common-rail. Model 2,0 LPT osiaga moc 150 KM przy 5500 obr/min i moment o wartości 240 Nm przy 1800 obr/min. W połączeniu z manualną przekładnią pozwala to na jazdę z prędkością 215 km/h i na przyspieszanie do steki w 8,5 sekundy. Dostępny za dopłatą automat jest o 5 km/h wolniejszy a sprint do 100 km/h zajmuje mu równe 10 sekund. {PHOTO_3} Druga w kolejności jest odmiana 2,0 T o mocy 185 KM i momencie 263 Nm. Wartości te uzyskiwane są odpowiednio przy 5500 i 2100 obr/min. Prędkość maksymalna wynosi 230 lub 225 km/h a przyspieszenie 8 lub 9,5 sekundy w zależności od zastosowanej skrzyni biegów (ręcznej bądź automatycznej). Topowy silnik benzynowy uzyskuje moc 205 koni przy 5500 obr/min i moment 280 Nm przy 2200 obr/min. Jednostka ta rozpędza Saaba 9-3 do prędkości 235 kilometrów i pozwala na przyspieszanie nim do setki w czasie od 7,3 do 9 sekund. Wysokoprężny motor o pojemności 2,2-litra ma moc 125 KM przy 4-tysiącach obrotów i moment 280 Nm przy 1500 obr/min. Silnik ten występuje tylko w połączeniu z manualną skrzynią biegów. Potrafi on zapewnić autu prędkość 200 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 10,5 sekundy.


Zawieszenie przednie bazuje na kolumnach McPersona. Z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe ze sprężynami śrubowymi. Wszystkie cztery koła wyposażono w hamulce tarczowe przy czym przednie są wentylowane. Układ ABS i wspomaganie kierownicy nie wymagają dopłaty.

Leave A Comment